Je laatste foto

• 162 Reacties
  • 48663 Gelezen
*

Offline FransR

• 1654
Gepost op: 11 juli 2009, 18:35:01
Het leeft niet op DutchGimpers, dus even een topic waaraan iedereen kan meedoen.

Je maakt vast wel eens een foto. Ook daarom heb je immers GIMP geïnstalleerd.

Mijn vraag is:
Welk apparaat gebruik je om foto's te maken, bijvoorbeeld met je mobiel of met een simpele of misschien met een geavanceerde camera.
En wat is je laatste foto? Misschien een vakantieplaatje?
Let op het is geen wedstrijd, gewoon een show met van alles en nog wat onderwerpen. Misschien kunnen we er later meer verdieping aan geven.

Lang, heel lang geleden kon je foto's maken (in België zegt men een foto trekken geloof ik) met een zart trplex gevalletje met een simpel lensje en met maar 1 sluitertijd: een boxje heette dat. En de echte fotograaf kon daarmee de mooiste foto's maken. Dus welaan, met een mobieltje kan al heel veel meer, dus laat eens wat van je plaatjes zien.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 12 juli 2009, 03:40:22
Leuk idee! :)

Mijn laatste foto heb ik vanmiddag gemaakt.
Niets spannends, maar ik was mijn pc aan het schoonmaken en aangezien ik al tijden van plan ben om wat nette foto's te maken van mijn uit de hand gelopen aftandse vergeelde verzameling computers, ben ik vanmiddag dus maar begonnen:

Ik was er nog mee bezig, heb links een stoel en stopcontact weggecloned.
Foto is gemaakt met een canon eos 350D met een tamron 17-50 f/2.8 lens en een speedlite 430EX :)
Ben er eigenlijk best tevreden mee (na zo'n 20 foto's), het valt helemaal niet zo heel erg op dat het beestje iets van 3 verschillende kleuren geel heeft en ruim 5 jaar oud is :P

Momenteel heb ik geen andere foto's meer online staan door een servercrash, en nog geen zin gehad om weer wat op te zetten.

Verder heb ik een sony dsc H2, maar sinds ik een dslr heb raak ik die weinig meer aan.
Ik heb van de week ook een nieuwe telefoon gekocht, de nokia 5130.
Die heeft een zwakke 2 megapixel cam, maar ik ben benieuwd of ik er evengoed wat moois mee kan maken.

Edit:

Misschien ook wel leuk om te zien hoe de eerste foto eruit zag:

Volgens stand av (diafragma prioriteit) was dit de correcte belichting.
Deze foto heeft 1 stop minder licht en is niet geflitst, het effect is vrij dramatisch.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2009, 04:22:47 door gentooista »
*

Offline FransR

• 1654
Gepost op: 12 juli 2009, 19:41:40
Ja, ik heb vergeten erbij te zetten: "Wat heb je met Gimp gedaan om de foto te kunnen tonen?", maar dat zat eigenlijk al een beetje in de vraag besloten.

Als starter van het topic had ik natuurlijk ook een plaatje moeten tonen, wel hier zijn ze dan:

Mijn jongste kleinzoon op zijn derde verjaardag. Hij kijkt heel vaak naar andere dingen dan naar de fotograaf, maar dat geeft wel iets aparts aan het portretje.

En dit is het origineel: de achtergrond nog wat storende delen en de witbalans niet goed ingesteld.

Beide opnamen met de Panasonic FZ50, grootste brandpuntsafstand (400mm) en alles automatisch.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 13 juli 2009, 08:30:35
FransR, hoe heb je het voor elkaar gekregen, dat de 'bloempot' zo perfect is verwijderd?
En zijn er van het 'verwijderen' nog iets roodachtige sporen over gebleven?

Hartstikke leuke 'jochie'!

Hier een poging om de denneappel beter naar voren te laten komen, Canon Ixus
dat wel ook met Gimp (Gaussion vervagen van de achtergrond)... na ja, bijna ...
Peter
Gepost op: 13 juli 2009, 14:56:33
FransR, wat heeft dat mannetje een paar prachtige oogjes, als je niet weet dat je dingen hebt weggewerkt, valt het niet direct op en het levert een mooi portret op.
Wel zou ik denk ik dat t-shirtje apart bewerken, door het extra contrast is de kleur op de schouders kapot.

PKHG, met een ixus is het inderdaad lastig om iets te isoleren, wat je wel kunt doen is een beetje om je onderwerp heen lopen om een hoek te zoeken waarbij je een minder drukke achtergrond krijgt :)
Als je dan wat dichterbij gaat staan, krijg je vanzelf ook wat meer achtergrondblur.
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 13 juli 2009, 16:13:52
Juist,
ik zal het maar overnieuw proberen (gisteren waren er de dennenappels nog ;-))
Peter
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 13 juli 2009, 17:00:17
Inderdaad goed gedaan FransR! En die oogjes glinsteren echt mooi!

Trouwens: Ik kwam net nog op een nieuwe (Engelstalige) weblog over GIMP en fotobewerking terecht. Staan al een paar erg interessante en uitgebreide artikelen op: http://www.gimp-land.info/
Gepost op: 13 juli 2009, 17:26:15
Daar wil ik deze ook aan toevoegen:
http://jcornuz.wordpress.com
Zeer interessant voor fotografen die linux gebruiken.
Laten we eerlijk zijn, het is soms best behelpen met linux als je alles uit je foto's wilt halen.
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 15 juli 2009, 12:05:35
Een paar van vandaag:

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 12:12:10 door leendert »
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 15 juli 2009, 13:21:47
Die derde is echt freaking dichtbij. Maar de laatste vind ik het mooiste :P
Inactief.
*

Offline FransR

• 1654
Gepost op: 15 juli 2009, 14:01:16
Onvoortselbaar dichtbij. Mij lukt dat nog steeds niet, zelfs stilstaande bloempjes krijg ik niet gestoken scherp.
En de insecten vliegen direct weg als ik ze zo heel dicht nader. Wat doe je daaraan? Zout op hun staartjes soms?
En ja, de laatste is heel mooi: scherp, overzichtelijk en nog fraai in beeld gebracht ook.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2009, 07:25:18 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 15 juli 2009, 17:19:03
En de insecten vliegen direct weg als ik ze zo heel dicht nader. Wat doe je daaraan? Zout op hun staartjes soms?

Ik doe er helemaal niets aan ;)
Maar je kan het beste 's morgens of 's avond insecten fotograferen, dan ze ze wat rustiger dan op de middag.

Maar bij mij mislukken de meeste foto's met de Raynox ook hoor, elk kleine beweging is fataal door de hoge vergroting.
Zo uit de hand fotograferen gaat dan ook bijna niet, ik zorg altijd dat ik ergens op kan leunen met mn arm, maar een statief zou ook handig kunnen zijn.
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 15 juli 2009, 19:11:36
Net nog spinnetjes gefotografeerd in de tuin:

*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 17 juli 2009, 17:42:55
Niet mijn laatste... maar wel mijn leukste:
http://bjarnovikus.deviantart.com/art/Ardenne-Panorama-129752509

Met Hugin (gratis, ook voor linux) van aparte foto's één geheel gemaakt :P
Inactief.
Gepost op: 18 juli 2009, 19:11:00
Beetje te klein om te kunnen bekijken, heb je niet een grotere versie?