DutchGIMPers.nl
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: opslaan als .psd, resultaat is niet openen  (gelezen 1845 keer)

Offline dennus

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
OPGELOST: opslaan als .psd, resultaat is niet openen
« Gepost op: 31 maart 2009, 10:45:49 »
Ik moet een advertentie maken, dat doe ik in The Gimp. In de grafische wereld houden ze maar vast aan Photoshop. Dus kan ik het bestand niet opslaan in .xcf. Ik sla hem dus maar in .psd op. En nu krijg ik te horen dat de advertentie niet te openen is. Ik probeer het zelf ook, in Adobe reader. En inderdaad, het lukt niet. Hoe kan ik mijn advertentie nu leesbaar krijgen?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2009, 12:35:58 door dennus »

Offline wowo

• Junior
  • **
    • Bekijk profiel
Re:opslaan als .psd, resultaat is niet openen
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2009, 11:19:13 »
Ik denk dat je wat zaken door mekaar haalt.
Opslaan als .psd is de extensie die Adobe Photoshop gebruikt.
Adobe reader is bedoeld voor pdf-documenten. Dus de extensie .pdf
Als je van de advertentie een .pdf moet aanleveren zal je een conversieslag moeten maken.
Bijvoorbeeld opslaan als .ps (postcript) en deze vervolgens met een freewareprogramma omzetten naar .pdf.
Er zijn ook freeware programma's die bv .tiff kunnen omzetten naar .pdf.
Maar misschien is het makkelijker om nog even aan die advertentieman te vragen of .tiff of .jpg (in kwaliteit 100) ook kan ????? ???

Offline leendert

• Forumbeheerder
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2009, 11:40:12 »
Ik gebruik altijd CutePDF op Windows...http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/Writer.asp
Als je deze installeert heb je gewoon een virtuele printer, die je vanuit elk programma met print mogelijkheid kan gebruiken. In plaats van afdrukken wordt het dus opgeslagen als een pdf in de opgegeven locatie (veel makkelijker dan een conversieprogramma dus).

Offline dennus

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2009, 11:52:43 »
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Maar mijn reclame-buro wil een advertentie openen die ik in The Gimp maak. Ze kunnen geeb .xcf bestanden openen, dus dacht ik... "ik sla hem op als .psd". Ik hoor daarop dat ze hem niet kunnen openen. Dus dat ik hem in Adobe Reader niet kan openen staat heir eigenlijk een beetje los van. Ik dacht dat de Reader dit ook zou kunnen openen zodat ik misschien kan begrijpen waarom het buro er niets mee kan. Welk formaat kan ik nu het beste gebruiken om deze aan te leveren?

Offline leendert

• Forumbeheerder
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2009, 12:11:49 »
Volgens mij heeft een reclamebureau genoeg aan een PDF of TIFF.
Een psd hebben ze alleen nodig als ze er zelf nog aanpassingen in moeten gaan doen.
Mij lijkt niet dat een reclamebureau van al hun klanten kunnen eisen dat ze Photoshop aanschaffen (aanschafprijs: ongeveer 1000 euro)
Dus moet je het maar aan hen vragen.

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2009, 12:13:25 door leendert »

Offline dennus

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
OPGELOST Re:opslaan als .psd, resultaat is niet openen
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2009, 12:16:30 »
De grafische wereld is vaak een beetje 'uit de hoogte'. Ze verwachten dat iedereen aan de MAC met een vet tekenpakket gaat. Afijn, met de CutePDF tip kon ik weer even verder. Bedankt allen!