Selectie verplaatsen lukt niet

• 5 Reacties
  • 592 Gelezen
Gepost op: 3 januari 2019, 13:03:56
Het lukt me als nieuwe GIMP-er niet om een selectie te verplaatsen. Beter gezegd: het verplaatsen van de selectie met de muis lukt wel, maar de inhoud schuift niet mee.

Het vullen van een nieuw selectievierkant met een kleur gaat goed en ik kan hem daarna gewoon knippen. Ik denk niet dat er ergens een setting verkeerd staat want het is een vers ge´nstalleerde GIMP 2.10.08. Graag hoor ik welke beginnersfout ik maak.

Gepost op: 3 januari 2019, 17:15:15
Bestaat je tekening uit lagen dan moet je op de juiste laag zitten. Een selectie gemaakt op een lege laag doet niets. Trouwens een selectie ansich doet niets je moet het deel eruit knippen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 4 januari 2019, 11:23:38
Dank voor je reply, maar de laag is niet het probleem (ik heb veel Photoshop-ervaring met lagen).

Als ik in een laag een vierkante selectie aanbreng en hem vul met een kleur en vervolgens op verplaatsen druk, dan verwacht ik dat ik met mijn muis het gekleurde vierkant inclusief de 'moving ants' van de selectie kan verslepen. Echter, alleen de 'moving ants' verschuiven.
Gepost op: 4 januari 2019, 12:16:11
Dan heb je nu "move selection" aan staan.
Links daarvan zit het knopje "move layer".
Maar om een paars vierkantje te verschuiven kun je beter eerst een nieuwe laag maken, het vierkantje op die laag maken en dan de laag verschuiven.
Succes  :)
Gepost op: 4 januari 2019, 19:12:10
Met 'move selection' heb je gelijk Nutello, die stond aan. Maar met 'move layer' gebeurd er ook iets vreemds. Zodra ik dan met mijn muis probeer om iets te verplaatsen wordt bij lagen plotseling de achtergrond actief! Die kan ik dan verschuiven terwijl alle lagen erboven blijven staan.

Schiet mij maar lek, maar dit is zo onlogisch dat ik ga denken dat er een bug in 2.10.08 zit. Of kan het nog in een foutief ingestelde setting zitten?
Gepost op: 4 januari 2019, 19:53:38
Ik heb GIMP nog maar eens vers opgestart en na wat proberen lukte het eindelijk om een selectie inclusief inhoud te verplaatsen door deze met ctrl-X ctrl-V in een floating layer onder te brengen. En natuurlijk met de door Nutello genoemde verplaatsingsoptie 'move layer'.

Dank voor het meedenken.

Kees