Meerdere lagen tegelijk transparant maken in gimp 2.10.6

• 5 Reacties
  • 176 Gelezen
Gepost op: 30 oktober 2018, 02:10:56
Ik heb een gifje van ca. 150 lagen/frames waarbij ik de achtergrondkleur heb ingesteld op zwart.
Dat is heel dom geweest, transparant was een veel betere keuze maar helaas...
Is er een mogelijkheid met gimp 2.10.6 dat ik alle lagen tegelijk kan bewerken en zwart vervangen door transparant?

In mijn zoektocht ben ik GAP (Gimp Animation Package) tegengekomen waarmee het zou kunnen maar werkt dit ook met de nieuwe gimp versie?
Ik kom er helemaal niet uit, en eerlijk gezegd zijn de YouTube tutorials niet duidelijk genoeg voor mij.

Wie kan mij hiermee helpen hoe ik dit op de juiste manier kan uitvoeren?
Alvast bedankt!
Gepost op: 30 oktober 2018, 20:43:59
Heb je deze GAP al geprobeerd: https://www.gap-system.org/Download.
De oude versies van GAP werken niet op Gimp 2.10.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 30 oktober 2018, 22:11:26
Dank u, dank u @E.Sullock Enzlin

Het downloaden en installeren is gelukt, vervolgens heb ik het geopend en ik krijg inderdaad de melding met de prompt gap>
Ik hoop dat ik het goed heb ge´nstalleerd, maar nu, hoe moet ik verder?
Ik heb de GAP Tutorial even snel bekeken maar daar snap ik niet zo veel van, dat wil zeggen, ik weet niet zo goed wat ik er allemaal mee kan doen.
Mijn verwachting is dat ik nu gimp 2.10.6 kan openen en dan alle 150 frames/lagen kan selecteren om de kleur zwart te vervangen door transparant.
Echter, het is mij niet geheel duidelijk op welke manier ik dat moet uitvoeren, kun je mij wat aanwijzingen geven welke stappen ik moet volgen?
Gepost op: 30 oktober 2018, 22:47:22
Inmiddels heb ik gelezen dat ik bepaalde plugins van GAP 4.9.3 moet kopieren naar de "plugin" map van Gimp 2.10.6 .
Op de YouTube videootjes kan ik zien om welke plugins het zou moeten gaan maar ik kan die niet vinden, tenzij ze een heel andere naam hebben gekregen.
Daarom heb ik een printscreen gemaakt om dit enigszins te verduidelijken. De GAP mapjes heb ik allemaal gecontroleerd en in geen van deze mapjes kan ik de plugins vinden die zich aan de rechterkant op de foto bevinden. Wat doe ik hier fout?

Gepost op: 1 november 2018, 20:32:19
Of de plugins staan in een andere map. Gaat het youtube filmpje wel over de GAP versie die je hebt??

Probeer met de zoekfunctie een of meerdere van de genoemde plugins op je systeem te vinden. Waarschijnlijk staat de rest dan ook in deze map. Misschien zijn er een paar bij die iets anders zijn gaan heten maar dat mag de pret niet drukken. Eenmaal gevonden kun je ze kopieren naar de user plugin map van Gimp.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 14 november 2018, 12:13:58
Ik kom er niet uit, sorry.
Ik heb het vooralsnog eerst laten rusten....