Wat je zegt is waar. Een scheve foto van een tekening kun je met het perspectiefgereedschap recht maken mits je de verhoudingen van het origineel weet. Als de tekening 4 × 3 is kun je dat met het perspectiefgereedschap ook 4 × 3 maken. Als je de verhoudingen van het origineel niet weet blijft het gissen.
Dit is ook waar:
omdat er waarschijnlijk minstens 2 optische vervormingen zijn gebruikt om deze foto te maken.
Het perspectiefgereedschap zoals dat in Gimp zit is dus niet genoeg. Een anti-technische-camera-gereedschap zoals ik in het eerste bericht voorstelde is nodig.
De originele foto is vanuit één standpunt gemaakt. Het zou dus kunnen met het juiste gereedschap, in ieder geval beter dan met het perspectiefgereedschap.
Overigens ben ik het met Frans eens dat de verdwijnpunten vrolijk meeschalen. Jouw afbeelding met die lijnen is niet correct.
Ik kan trouwens het "normale" vervormgereedschap niet vinden. Hebben we alleen nog maar het perspectief? Waar is het "normale" vervormen gebleven waarbij ik één hoek kan verslepen zonder perspectiefberekeningen?