Technische camera-beeld corrigeren.

• 35 Reacties
  • 1322 Gelezen
Gepost op: 12 september 2018, 13:27:42
Ik heb een foto van een kerk in Venlo:

De perspectievische vervorming is gigantisch, vooral rechtsboven zichtbaar. Ik gok dat de foto is gemaakt met een technische camera.
Dit wil ik graag corrigeren zodat de foto uitziet alsof die met een "normale" camera gemaakt is.

Met het perspectiefgereedschap maakte ik dit:

Maar zoals je aan het torentje ziet, dat in werkelijkheid vierkant was, zitten nog steeds grote vervormingen in de foto.

Ik zoek een tool waarmee ik een en ander kan corrigeren, een soort anti-technische-camera-gereedschap. Weet iemand iets?
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 13:44:03 door Nutello »
*

Offline FransR

• 1686
Gepost op: 13 september 2018, 14:28:30
Het  beeld is zowel in de breedte als de hoogte door de camera vervormd: de achterwand is niet alleen verschoven, maar ook gedraaid.

Met het perspectief gereedschap (shift+P in Gimp 2.10 de open kubus) heb ik de beide bovenhoeken een eind naar het midden verplaatst en dan komt er een redelijk modern plaatje tevoorschijn, maar met de rechthoek selectie valt er dan wel weer een boel af, zoals die wagen links en het huis rechts. Jammer dat de torenspits er niet op staat.

Overigens vind ik het niet fraai van "gimp"  dat het venstertje van de perspectief gereedschap niet verplaatsbaar is. Daarom moet je eerst de rechterbovenhoek verplaatsen en dan pas de linkerbovenhoek.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 13 september 2018, 16:03:46
Ik weet dat er een tooltje is om perspectief aan te passen te vinden op de registry. Helaas is deze site niet meer eenvoudig te doorzoeken. Probeer ook eens op Gimpchat.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 13 september 2018, 18:14:37
Bij het 'rechttrekken' van foto's krijgt men steeds vreemde perspectieven van elementen onder en boven de horizon-lijn (https://cultuurpunt.be/educatie-informatie/perspectief-tekenen-voor-beginners). Bij de meeste foto's is dat de bovenkant omdat de meeste informatie daar op de foto staat (hoge kerktoren bvb.). Indien men zo'n foto rechttrekt zijn kegelvormige torendaken vreemd vervormd. Met 3D meshes, opgebouwd door meerdere foto's van verschillende standpunten via software samen te voegen, kan men een gebouw kantelen in de ruimte zodat men een ander oogpunt voor een foto kan kiezen. Hier kan men door het oogpunt hoger te leggen een mooiere foto (screendump) van een gebouw maken. Hier nog een link naar iemand die ongeveer hetzelfde probleem heeft:     http://forum.belgiumdigital.com/f7/rechttrekken-van-gebouwen-zonder-de-proporties-te-verstoren-293667.html. Ook kan je even proberen met Hugin : parameters van lens, lenstype, projectie, e.a... Het is waarschijnlijk een oude foto waardoor je de brandpuntsafstand van de lens waarmee de foto is gemaakt niet weet. Proberen dus. Nog iets , waarschijnlijk is de foto gemaakt door een technische camera (zoals U aanhaalt) Zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Technische_camera. Het kan dan zijn dat de camera bij het maken van de foto werd gekanteld en verdraaid om een recht perspectief te krijgen. Eigenlijk is dit iets anders dan wat het menselijk oog om dat moment waarneemt, een vervorming dus.Als men zo'n foto rechttrekt weet men de parameters van kanteling en verdraaing niet, daar is het dus gissen. Ook is zo'n foto die op het filmvlak of lichtgevoelige plaat werd geprojecteerd niet te corrigeren naar een ander plat vlak ( via software op pc scherm) omdat er waarschijnlijk minstens 2 optische vervormingen zijn gebruikt om deze foto te maken. Je hebt de foto al goed gecorrigeerd. Ik denk niet dat je nog veel verder kan.   

Gepost op: 14 september 2018, 00:30:56
Frans, ik weet niet of in 2.10 iets veranderd is, maar je moet op deze knop drukken, dan komt hij in een verplaatsbaar venster.
[ Gespecificeerde bijlage is niet beschikbaar ]

Met Hugin kan ik ongeveer hetzelfde resultaat krijgen als met Gimp. Helaas, het vervormde torentje blijft.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 01:13:04 door Nutello »
Gepost op: 14 september 2018, 11:11:44
Ik weet niet hoe ik een foto moet invoegen op dit forum, dus geef ik uitleg in tekstbericht. Als je de originele foto inlaadt in een of ander tekenprogramma maak je het canvas groter. Op de foto trek je rechte lijnen vanop de grote gevel naar links op het canvas. Je trekt de lijnen steeds volgens de horizontale lijnen van de gevel. Je zal zien dat de lijnen links in één punt samenvallen. Het perspectief is hier dus in orde. Je doet nu hetzelfde met de foto die je hebt vervormd. Je zal zien dat de perspectief lijnen niet meer in één punt samenvallen. Je kan dus 2D foto's vervormen, maar dan verstoor je het perspectief. Ik heb ook al heel veel zo'n foto's trachten te corrigeren maar het resulteert steeds in onnatuurlijke vervormingen in het perspectief. Je kan op een bovenliggende laag de perspectief lijnen tekenen en vervolgens het beeld zo trachten te vervormen dat het snijpunt van de lijnen zo weinig mogelijk afwijkt.
Ik ben nog even met de afbeelding bezig geweest in GIMP. Als je op het origineel beeld de perspectief lijnen hebt uitgetekend, snijdt je de laag bij door het snijpunt van de perspectief lijnen (de lijnen vallen dus samen links van het canvas). Als je nu de gelinkte lagen alleen rechts vervormd zul je zien dat het snijpunt blijft en de perspectieven correct blijven. Succes.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 11:30:46 door denzjos »
*

Offline FransR

• 1686
Gepost op: 14 september 2018, 17:05:21
@denzjos: onderaan het ingetypte bericht staat "bijlagen en andere opties" zoek de juiste afbeelding en selecteer dan "inline afbeelding op ware grootte". Denk wel aan het maximale formaat van 200kB en een breedte van ongeveer 600 pixels.

@E. Sullock Enzlin: een speciaal tooltje is niet nodig. Het perspectief gereedschap doet precies wat nodig is.

@Nutello: bedankt voor het aanwijzen van dat kleine hoekje. Precies wat ik al een tijdje zocht.

Ik heb in mijn archief een lelijk ingekleurde ansicht kaart gevonden met de HH. Michaël en Gudula kerk in Brussel.
Met het perspectief gereedschap de beide bovenhoeken naar het midden getrokken. Niets meer en niets minder. De verdwijnpunten schalen net zo vrolijk mee, waardoor alle lijnen keurig naar de horizon wijzen en de diktes van de torens keurig zijn mee verkleind.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 14 september 2018, 19:27:38
Dit bedoel ik dus :
2312-0
Gepost op: 14 september 2018, 20:24:03
Dom afbeelding nog iets verder gecorrigeerd :

De afbeelding lijkt correct, maar je moet je voorstellen dat je alleen z'n foto kunt nemen van dit gebouw wanneer men zich bevindt met een camera op een hoogte van kerkhoogte/2 en met de camera sensor evenwijdig met de voorkant van het gebouw. Als je de foto met een lens van ongeveer 50 mm of meer fotografeert (geen groothoek) vanaf die hoogte zullen alle verticale en horizontale lijnen perfect recht lopen maar je zal heel wat andere informatie zien op de gecorrigeerde foto. Onder andere , de torentjes bovenaan zullen heel wat minder ellipsvormig zijn. Ook zullen op de foto onder het oogpunt (kerkhoogte/2) de bovenkant van de dwarsliggers van het gebouw te zien zijn, wat bij een gecorrigeerde foto die vanop de grond werd genomen niet te zien is.Ik corrigeer ook veel foto's, eigenaardig vervormde details neem ik er dan bij. Wat perspectief correctie wel resulteert in een correcte weergave is een foto van een pentekening, schilderij of foto die werd genomen onder een hoek. Als men de afmetingen weet van het originele object (eventueel een euro muntstuk naast de tekening leggen die mee op de foto komt), dan kan men de tekening, schilderij of foto tot zijn originele afmetingen vervormen. Ik heb onlangs nog wat foto's genomen van informatieborden die boven ooghoogte waren opgehangen en deze tot originele grootte gecorrigeerd, ze waren geprint op A3 bladen. Zo'n foto's zijn een kopie van informatie op een plat vlak. Foto's waarover de discussie hier gaat zijn kopie's van een object in de ruimte. Men kan deze vervormen , maar informatie die door het camerastandpunt verborgen is kan men niet terughalen (want die staat niet op de foto) en perspectief in de diepte van de foto kan men niet corrigeren omdat die informatie niet is gekend. In het geval van het torentje van de foto waarover deze discussie gaat, zou men moeten weten hoe ver dit staat van de voorkant van de kerk. Men dit deel van de foto kopiëren en afzonderlijk vervormen. Eigenlijk moet men dat doen met alle items die achter de voorgevel liggen. Dan nog is het beeld niet reëel. Men moet zich voorstellen dat er een beeld moet worden gemaakt zoals men maakt vanop een hoogte van 1/2 object hoogte. In onze discussie zou men veel meer van het torentje zien en zou het niet vervormd zijn. Zoals ik al opmerkte : de correctie die U hebt gemaakt op de ZW foto geeft al een natuurlijker beeld, eigenaardige vervormingen zijn moeilijk te corrigeren.         
Gepost op: 14 september 2018, 22:10:49
Wat je zegt is waar. Een scheve foto van een tekening kun je met het perspectiefgereedschap recht maken mits je de verhoudingen van het origineel weet. Als de tekening 4 × 3 is kun je dat met het perspectiefgereedschap ook 4 × 3 maken. Als je de verhoudingen van het origineel niet weet blijft het gissen.
Dit is ook waar:
omdat er waarschijnlijk minstens 2 optische vervormingen zijn gebruikt om deze foto te maken.
Het perspectiefgereedschap zoals dat in Gimp zit is dus niet genoeg. Een anti-technische-camera-gereedschap zoals ik in het eerste bericht voorstelde is nodig.
De originele foto is vanuit één standpunt gemaakt. Het zou dus kunnen met het juiste gereedschap, in ieder geval beter dan met het perspectiefgereedschap.

Overigens ben ik het met Frans eens dat de verdwijnpunten vrolijk meeschalen. Jouw afbeelding met die lijnen is niet correct.

Ik kan trouwens het "normale" vervormgereedschap niet vinden. Hebben we alleen nog maar het perspectief? Waar is het "normale" vervormen gebleven waarbij ik één hoek kan verslepen zonder perspectiefberekeningen?
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 22:37:33 door Nutello »
Gepost op: 15 september 2018, 11:48:41
 Dat kan je in photoshop en dit is wat ik bedoelde, verschillende delen van Uw foto verschillend bewerken :
https://www.youtube.com/watch?v=AEbEI4qcsEM
https://www.youtube.com/watch?v=Y2Jut0semFI
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 11:56:10 door denzjos »
Gepost op: 15 september 2018, 12:08:24
Gimp vervormingsgereedschappen :
2316-0
Gepost op: 15 september 2018, 12:37:05
Darktable al geprobeerd? Zie demo hieronder. Het programma is ook opensource en gratis zoals gimp.

https://novom.ru/en/watch/U8mINWSIkig

Beschrijving van werkwijze : https://www.darktable.org/2016/03/a-new-module-for-automatic-perspective-correction/
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 12:38:47 door denzjos »
Gepost op: 15 september 2018, 14:37:32
Dat kan je in photoshop ...
Ik kan dat niet in Photoshop want ik heb dat programma niet.
Citaat
Darktable al geprobeerd? Zie demo hieronder. Het programma is ook opensource en gratis zoals gimp.
Wow dat ziet veelbelovend uit! Ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Bedankt  :)
Probeer ook eens op Gimpchat.
Ik heb daar inderdaad een draadje gestart: hier.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 14:40:27 door Nutello »
Gepost op: 15 september 2018, 18:30:56
Het probleem laat me niet los. Ik heb efkens mijn boek over lenzen geraadpleegd en ben bijna zeker dat de foto in kwestie met een goede groothoeklens is gefotografeerd en misschien in de donkere kamer werd gecorrigeerd (al ben ik daar niet zeker van). Dit zette mij aan tot de volgende bewerking in gimp : een verdraaiing van de foto rondom de vertikale as :
2317-0