RAW foto's bewerken met Gimp 2.10

• 1 Reacties
  • 315 Gelezen
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 6 september 2018, 15:57:01
Jos stuurde mij dit bericht:

Beste Frans, probeer de programma's om RAW in Gimp te kunnen bewerken, het eerste is me denk ik wel gelukt, van het 2e begrijp ik niets, dwz ik vind niet hoe ik het programma, als ik de site geopend heb kan dowmloaden. Helaas is vrijwel alle tekst over programma's voor mij abracadabra, is er ergens een puntsgewijze uitleg te vinden, of kun jij mee eea uitleggen?
Ik heb net een Nikon D610 aangeschaft, werkte eerder met adobe, daarmee kon ik wel RAW verwerken, ik zou dat graag weer willen.

Hartelijke groet,

Jos Boom

Hallo Jos,
Ik zou willen dat ik je zo 1, 2, 3 een fijn antwoord kon geven, maar ik zit zelf met een dergelijk probleem. Toch een toelichting:

In Gimp 2.8 kun je een Raw bestand openen en zonder enige wijziging wordt dat bestand doorgestuurd naar Ufraw. En ook Ufraw stuurt de bewerkte foto terug naar Gimp om daar verder af te werken. Dan pas wordt er geconverteerd naar Jpg of Png.

In Gimp 2.10 zou dat net zo moeten, maar dan met Rawtherapee of met Darktable.
Helaas werkt dat niet zoals het zou moeten en geeft ook een foutmelding over Pentax bestanden.....

Ik gebruik Rawtherapee, exporteer naar Png formaat, importeer dat weer in Gimp 2.10 en na de bewerkingen exporteer ik dat dan weer naar Jpg. Omslachtig,maar met de minste kwaliteits verliezen door file conversies.
Rawtherapee kan alle raw bestanden verwerken. Maar het  werken met dat programma vraagt even flink wat oefenen. Ik weet geen eenvoudige handleiding die ik je kan aanraden.

Veel plezier,
Frans
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 6 september 2018, 18:53:08
Raw in Gimp dat gaat niet.
Wil je iets wat op adobe photoshop lijkt om raw te kunnen verwerken dan lijkt darktable daar zeer goed op. Helaas heb ik nog steeds niet Gimp 2.10 op mijn systeem staan om een en ander te kunnen testen.

(Edit)
Net Gimp 2.10.6 geinstalleerd op mijn linux systeem (Xubuntu 18.04). Bij het openen van een raw bestand door Gimp opende bij mij automatisch Darktable. Installatie van Gimp 2.10 heb ik via een ppa gedaan. Nu nog voor windows 7 proberen.
« Laatst bewerkt op: 6 september 2018, 19:26:45 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin