nieuwe mogelijkhedenin 2.10

• 11 Reacties
  • 436 Gelezen
Gepost op: 11 juli 2018, 21:16:39
Dit topic is afgesplitst van "Meerdere lagen kopiëren en in ander gimp bestand plakken als lagen"

Oh, ik schaam me diep.

Nergens voor nodig, je hebt me nu een eind op weg geholpen.
Ik wist het bestaan niet van nieuwere Gimp versies dus vandaag de versie 2.10.4 gedownload en geïnstalleerd, snel weer naar een standaard layout gezet want dat DARK is toch wel heel erg donker :-)

Eigenlijk is dit niet de juiste plek maar omdat het een verlengstukje is van het eerste hoop ik dat ik toch hier wat vragen mag stellen inzake 2.10.4:

a) Ik heb in diverse videootjes gezien dat je geopende afbeeldingen boven het canvas zichtbaar kunt maken. Zoeken via Google kan ik daar niets over vinden, waarschijnlijk omdat ik de verkeerde woorden gebruik. Maar waar kan ik vinden hoe dit ingesteld moet worden? Want het kopiëren van een aantal lagen uit een groep wordt dan een stuk gemakkelijker.

b) door een tutorial op YouTube te volgen heb ik gezien dat er een nieuwe tool is toegevoegd, de "Handle Transformation" tool waarmee je allerlei nieuwe vormen kunt maken. Ik krijg zelf het idee dat het daarmee ook mogelijk moet zijn om een afbeelding over zijn Y as te kunnen laten roteren, dus niet met de klok mee/tegen maar echt met zijn Y as, als een soort 2D of 3D effect.

Het gaat mij niet om de diepte maar stel dat ik een afbeelding heb, genomen schuin van voren.
Nu wil ik heel graag deze afbeelding zo laten draaien alsof je er recht van voren tegenaan kijkt.
Dat lukt mij niet en zoekend naar tutorials en beschrijvingen kom ik met 2.10.4 niet verder. Is dit wel mogelijk? Of kan dit niet en heb ik daar andere software voor nodig? En zo ja, welke "freeware" software kan daar goed voor gebruikt worden?

Ik ben vanmiddag bezig geweest om het nwe 2.10.4 een beetje uit te proberen, bevalt erg goed alhoewel ik een aantal dingetjes moet uitproberen.

Ik hoor het graag van jullie
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 13:50:35 door FransR »
Gepost op: 12 juli 2018, 01:07:20
Een vierkant raam dat schuin gefotografeerd is kun je recht maken met het perspectiefgereedschap.
Bijvoorbeeld kun je je raster aanslingeren en dan het raam passend maken op het raster.

Bij Vensters > Modus Enkel Venster kun je instellen dat iedere afbeelding in zijn eigen venster zit.
Gepost op: 12 juli 2018, 22:54:44
@Nutello

sorry maar dat is niet wat ik bedoel. Met dat raam kun je allerlei perspectieven maken, prachtig mooi. Maar je kunt met die tool niet roteren om de Y as. Tenminste, dat is mij niet gelukt en ik kan dat ook nergens vinden.

Ik ben bang dat ik hiervoor toch een andere App moet gaan gebruiken omdat Gimp 2.10.4 deze functie niet heeft wat ik eigenlijk wel gehoopt had. Ik heb ook gezocht op weergave van 2D en 3D maar dat biedt helaas ook niet het gewenste effect. Al met al lastig dus.

Maar hoe zit het met de andere vragen?
Vraag a) hoe je de geopende afbeeldingen naast elkaar boven je canvas zichtbaar maakt??
Gepost op: 12 juli 2018, 23:20:30
Citaat
Vraag a) hoe je de geopende afbeeldingen naast elkaar boven je canvas zichtbaar maakt??

bedoel je zoals  in onderstaande afbeelding: ?

open de afbeeldingen één - voor - één en ze verschijnen dan boven het canvas (naast elkaar).

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:25:29 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
Gepost op: 13 juli 2018, 00:38:22
Jaaaa! inderdaad Klokke, dank je wel. Inmiddels heb ik dat zelf ook gemerkt en schijnbaar gaat dat automatisch. Dat wist ik niet. Hiervoor had ik gimp 2.8.6 - schijnbaar vreselijk oud - en ik heb bijna een dag aan tijd eraan besteed om die afbeeldingen daar bovenin te krijgen, wat dus niet gelukt is.

Waarschijnlijk een functie die vanaf 2.10 beschikbaar is en dat is helemaal aan mij ontgaan ;-)

Nu heb ik nog een klein dingetje, eigenlijk best erg zoiets en ook nu weer het e.e.a. geprobeerd maar ergens zit ik vast.
Met 2.8 kon ik een vrije selectie maken en door puntjes te maken en aan het einde te sluiten kreeg je die bepaalde selectie.
Uiteraard probeer ik dat ook bij 2.10.4 en bij de laatste actie wordt de selectie gemaakt maar weergegeven als een niet-knipperende lijn, en naar mijn idee dus ook geen selectie. Ik denk dat ik ergens in de basisbeginselen iets verkeerd heb ingesteld, alhoewel ik niet veel veranderd heb aan de instellingen. Maar een vrije selectie maken (lasso tool heet dat toch??) lukt mij niet want als ik probeer te kopiëren wil dat niet, plakken niet, vullen met een kleur e.d. wil allemaal niet. Erg vervelend want dat is wat ik - en ik denk net als vele anderen - heel veel gebruik.

Nu heb je bij die vrije selectie de zogenaamde Modus, ook daar heb ik verschillende instellingen geprobeerd maar dat allemaal biedt geen soelaas.

Mijn vraag is eigenlijk, waar doe ik wat fout? En op welke manier kan ik dit toch voor elkaar krijgen?

ps, nogmaals hartelijk dank Klokke!!
Gepost op: 13 juli 2018, 09:23:19
Citaat
Waarschijnlijk een functie die vanaf 2.10 beschikbaar is en dat is helemaal aan mij ontgaan ;-)

Dit was al mogelijk in versie 2.8.22 hoor.

Citaat
Nu heb ik nog een klein dingetje, eigenlijk best erg zoiets en ook nu weer het e.e.a. geprobeerd maar ergens zit ik vast.
Met 2.8 kon ik een vrije selectie maken en door puntjes te maken en aan het einde te sluiten kreeg je die bepaalde selectie.
Uiteraard probeer ik dat ook bij 2.10.4 en bij de laatste actie wordt de selectie gemaakt maar weergegeven als een niet-knipperende lijn, en naar mijn idee dus ook geen selectie. Ik denk dat ik ergens in de basisbeginselen iets verkeerd heb ingesteld, alhoewel ik niet veel veranderd heb aan de instellingen. Maar een vrije selectie maken (lasso tool heet dat toch??) lukt mij niet want als ik probeer te kopiëren wil dat niet, plakken niet, vullen met een kleur e.d. wil allemaal niet. Erg vervelend want dat is wat ik - en ik denk net als vele anderen - heel veel gebruik. 

Deze 'niet-knipperende lijn' of selectie vertoont inderdaad de 'lopende miertjes' niet na de selectie, maar als je dan een bewerking kiest, dan vertonen die zich wél. Waarschijnlijk nog een onvolmaaktheid. De 'selectie' moet ook juist/perfect gesloten zijn!
Ondertussen is Gimp bijgewerkt naar versie 2.10.4. ( waarin zich dat ook voor doet)

Een tip: als je zin of goesting hebt, volg een cursus 'Werken met Gimp' (ik volg ook een cursus - de derde module is ondertussen geëindigd en de vierde start terug in september, in het ontmoetingscentrum, hier op de gemeente -- België). Ik heb van deze cursus al heel veel opgestoken en geleerd -- iets wat je, in je eentje, minder snel zal doen. Samen werken met anderen, ervaringen uitwisselen, van je gemaakte fouten leren, op een cursus is 'goud' waard en verrijkt de kennis en zorgt voor sociaal contact met de andere cursisten -- ook al zijn het Windows-adepten (ik gebruik géén Windows meer -- sedert 2014, alleen nog een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' zijnde: PCLinuxOS-Maté -64bit én LinuxMint 18.3 Cinnamon-64bit). De cursus volg ik met mijn laptop, waarop LinuxMint 18.3 Cinnamon-64bit, geïnstalleerd is.

Geniet van het "gimpen".

Groet,
klokke.

Aanvulling: maar, ik denk dat we aan het afdwalen zijn ... we zijn bezig met deze topic te 'vervuilen'.
Probeer een andere topic te vinden waar dit wél verder aan bod kan komen, of, start een andere topic op met een probleem of vraag.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 09:55:51 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
Gepost op: 13 juli 2018, 10:18:34
Jazeker, het lijkt mij zelfs erg leuk. Echter ik kom uit het noorden van Nederland, zeg maar het "aardbevingsgebied" dus een cursus in België is niet handig. Doordat dit door velen als een soort uithoek gezien wordt betekent dit tegelijk dat er in de wijde omtrek dergelijke cursussen niet of nauwelijks worden aangeboden en dat ik afhankelijk ben van dit forum, tips en YouTube tutorials en ach, misschien niet zo leuk als met andere cursisten, ik kan me er redelijk mee redden.

Wat betreft je aanvulling, klopt, dat vond ik zelf ook al en ga die vragen dan ook in andere topic stellen.

Bedankt voor je hulp en tips, JC
Gepost op: 13 juli 2018, 23:36:59
Je bedoelt als je een boek op armlengte houdt en dat boek dan roteert om de y-as?
Ik heb gezocht maar kan zoiets niet vinden  :'(
Gepost op: 14 juli 2018, 16:24:41
In Gimp 2.10 zitten ook nog verborgen functies, zoals transformeren. Gimp dien je dan op een speciale manier op te starten. Op Gimpchat is aangegeven hoe.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 14 juli 2018, 19:24:27
Transformeren kan via "gereedschap" > "Transformeren". Jammer dat het zo weinig regent, want dat is ideaal om op een regenachtige dag allemaal uit te proberen.
Wat je wilt, dat kun je!
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 15 juli 2018, 11:16:48
Oeps, ziet er spannend uit (lijkt heel vlug even op iets Blender-achtigs), dus meteen geprobeerd, maar helaas: Paard van Troje. Gimp crashet en na restart en weghalen van de "speeltuin" duurt het lang voordat Gimp weer aktief is en daarna duurt het heel lang voor Gimp weer gestopt is. Ik vrees dat ik moet wachten tot Gimp 3.0.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 14:20:13 door E. Sullock Enzlin »
Wat je wilt, dat kun je!