[GIMP2PureBasic] Alle Lagen in een afbeelding naast elkaar voegen, sprites

• 5 Reacties
  • 357 Gelezen
Gepost op: 6 juli 2018, 19:22:06
Hey leden...

Ik ben op het moment aan het leren programeren in pure basic, ik had nog een oude boek van
een programma die ik vroeger heb gebruikt om spelletjes te ontwikellen, namelijk 'game maker'...

Dat boek is een leerboek voor eigenlijk game maker 6.1 (ik dacht versie 6.1) en ik wil dat boek,
inclusief de sprites (2d sprites) gebruiken om pure basic te leren... pure basic is een programeertaal
voor o.a. mensen die de stap naar C++ te moeilijk vinden (aangezien je met pure basic je
game/app ook sneller af hebt, vergeleken met C++).... maar ik heb een groot probleem met sprites...

Ik heb de sprites van dat boek (voor game maker) dus in een map gedaan op mijn laptop, maar
al deze frames (sprite animaties) zitten dus in een .gif afbeelding als allemaal apparte lagen (gimp),
dus niet naast elkaar zoals dat in pure basic wel moet, terweil je in pure basic ze allemaal (ook in
een afbeelding) appart moet doen, dus niet elke frame op een plaats als in gimp lagen, maar echt in
een afbeelding (of anders gezegd: alle frames in een groote afbeelding / laag... en niet elk frame in
apparte lagen (zoals ik nu tegenaan loop))..

Dan is mijn vraag... hoe kan ik alle apparte lagen (frames) bij elkaar doen, maar dan niet over elkaar,
maar alle frames (of lagen) gescheiden van elkaar (of terweil naast elkaar)?...

Ik wil dus alle frames niet als allemaal apparte lagen (of per frame) hebben, nee... allemaal in een laag
naast elkaar in een grote afbeelding, dus naast elkaar... niet over elkaar...

Kunnen jullie mij helpen en uitleggen hoe je dit doet (als dit mogelijk is) ?..., alvast bedankt,
Jamie.
Gepost op: 7 juli 2018, 02:39:06
Hoe veel lagen zijn dat?
Gepost op: 7 juli 2018, 12:02:41
Dat is een hele mondvol. Even voor de duidelijkheid dat ik het goed begrijp. In Basic dienen alle lagen in 1 laag naast elkaar te zitten. In Gimp daarentegen zitten alle lagen boven elkaar, ze liggen over elkaar heen. Even als simpel (2-laags) voorbeeld. In Gimp heb ik twee A4 lagen die over elkaar heen liggen (2 lagen met 1 frame per laag), in Basic dienen deze twee A4-tjes naast elkaar te liggen en vormen zo dus eigenlijk een A3 tekening (1-laag met daarop 2 frames).

Als dit zo is dan is het relatief simpel. Met de Gimp procedure database (=PDB) kun je een willekeurige laag selecteren en copieren waar je maar wilt. Omgekeerd is ook  mogelijk. Maarrrr....... het probleem wordt nu hoe spreek je de PDB aan in Basic?? In Python weet ik het wel, C/C++ gaat ook nog maar ik zou niet weet hoe dat met Basic gaat.

Als het alleen gaat om de lagen uit elkaar te trekken tot 1 laag dat is simpel handmatig in Gimp te doen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 7 juli 2018, 12:42:35
Dat is een hele mondvol. Even voor de duidelijkheid dat ik het goed begrijp. In Basic dienen alle lagen in 1 laag naast elkaar te zitten. In Gimp daarentegen zitten alle lagen boven elkaar, ze liggen over elkaar heen. Even als simpel (2-laags) voorbeeld. In Gimp heb ik twee A4 lagen die over elkaar heen liggen (2 lagen met 1 frame per laag), in Basic dienen deze twee A4-tjes naast elkaar te liggen en vormen zo dus eigenlijk een A3 tekening (1-laag met daarop 2 frames).

Als dit zo is dan is het relatief simpel. Met de Gimp procedure database (=PDB) kun je een willekeurige laag selecteren en copieren waar je maar wilt. Omgekeerd is ook  mogelijk. Maarrrr....... het probleem wordt nu hoe spreek je de PDB aan in Basic?? In Python weet ik het wel, C/C++ gaat ook nog maar ik zou niet weet hoe dat met Basic gaat.

Als het alleen gaat om de lagen uit elkaar te trekken tot 1 laag dat is simpel handmatig in Gimp te doen.

OK,  het gaat inderdaad alleen om het omzetten van lagen naar een grote image...

Dus ik zal graag de stappen willen zien,
van hoe je dat moet doen...

Kun jij mij de stappen een voor een
uitleggen s.p.v?... alvast bedankt voor
de stappen,

Jamie.
Gepost op: 7 juli 2018, 13:49:47
bekijk eens het volgende, misschien kan je er wat mee.

https://www.quora.com/How-do-I-make-a-sprite-sheet-using-GIMP?share=1
Doet wel, ziet niet om.
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 7 juli 2018, 16:14:41
Een prutswerkje voor een regenachtige dag.....
Open de gif in Gimp. Je ziet dan alle lagen waaruit de "film" bestaat;
neem de horizontale afmeting en vermenigvuldig die met het aantal lagen, dit wordt de breedte van de nieuwe laag;
maak nu een nieuwe laag aan met die lange afmeting x de hoogte;
laat nu het canvas op de lagen passen "Afbeelding" > "Canvas laten passen op lagen";
verschuif nu laag voor laag zodat ze allemaal naast elkaar lijken te staan;
maak een nieuwe laag aan: "Laag" > "Nieuw van zichtbaar";
Klaar, deze nieuwe laag bevat nu alle plaatjes naast elkaar.
Succes
Wat je wilt, dat kun je!