GIMP 2.10 is eindelijk uit!

• 11 Reacties
  • 803 Gelezen
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 28 april 2018, 17:42:30
Gepost op: 28 april 2018, 19:22:33
Ik had al wel de RC1 kandidaat gezien maar deze nog niet. Het team heeft weer een knap staaltje werk laten zien. Wachten is nu op de versie 3.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 29 april 2018, 21:29:23
@ Forum,

Gimp 2.10 :  https://www.gimp.org/downloads/devel/

Er bestaat ook een App-Image, nl.: Gimp 2.10.1   
https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases

Gimp 2.10.1, is een App-Image en is door dubbelklikken uitvoerbaar.
Je moet daarvoor bij ( de download -- rechtermuisklik ) Eigenschappen > Rechten > uitvoerbaar aanvinken.

Het wordt niet geïnstalleerd, is ook niet te vinden in het menu.
Dubbelklik er op - even wat wachten ... en dan opent het programma Gimp 2.10.(1).
Via het Menu:  Bewerken > Voorkeuren > Interface > kan je: Thema's aanpassen of Icon Theme aanpassen ...

-- een App-Image is nieuw binnen de linux-distro's.
-- een App-Image moet op alle platformen kunnen werken.  zie/lees:   https://appimage.org/
Wat het werken in Windows betreft, heb ik geen idee over (ik gebruik géén Windows meer).
Ik kan deze app-image van Gimp 2.10.1 gebruiken in Linux Mint 18.3 - Cinnamon - 64bit.
Dat lukt ook in Ubuntu en in andere 'Linux-gestuurde besturingssystemen'.
Ik mis daarin wel: de gimp-plugin-registry -- Fx-Foundry -- om die te kunnen installeren ...

Proberen kan geen kwaad...  :-X

Ik heb de download naar het bureaublad gesleept (gedropt) en ik kan het nu vandaar ook openen door dubbelklik.
Ter informatie.

Groet,
klokke.

P.S.: [Off Topic]
FreeCad en Krita hebben ook een app-image dat perfect draait/werkt/te gebruiken is, op alle 'Linux-gestuurde besturingssystemen' (Linux-platformen) ...
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 21:37:01 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
Gepost op: 29 april 2018, 21:38:18
En deze release is voor mij fonkelnieuw maar hou me voorlopig bij 2.8.22. Wacht totdat 2.10.0 in de distro's zit.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 30 april 2018, 14:18:58
Hoi Leendert en anderen, het ziet er heel fraai uit en de release notes beloven ook heel wat, maar toch wacht ook ik even tot deze versie te installeren is via het software centre.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 4 mei 2018, 17:28:49
@ Forum,

De nieuwste Gimp-versie 2.10 is, vandaag, aangeboden als Upgrade in Synaptic voor mijn 'Linux-gestuurd besturingssysteem' (= PCLinuxOS).
Hier en daar zijn er enkele items nog niet helemaal Nederlandstalig...

Ter informatie.
klokke.
Doet wel, ziet niet om.
Gepost op: 4 mei 2018, 23:53:50
@ Forum, Gimpers,

Gimp, is in PCLinuxOS, opgewaardeerd naar versie 2.10 .(zat bij de update/upgrade via Synaptic).

veel Gimp genot...

Aanvulling:
Ik heb Gimp 2.10, gisteren voormiddag (vrijdag, 04/05/2018), in de les "werken met Gimp -Module 3-" getest. Deze Gimp 2.10 versie heeft aangename veranderingen in petto (de moeite waard om het te proberen).

Edit:  Opmerking:

** De menu's van Gimp 2.10 zijn nog niet, overal, perfect Nederlandstalig ( het is maar dat je het weet ...  :) )!

Aanvulling:

Nadat Gimp opgestart is (dat duurt wel even... even geduld hebben ...) kan je het standaard werkscherm ( = start donker en in Enkel Venster Modus op) aanpassen:

In Gimp Menu: Bewerken -> Voorkeuren -> Interface kan je  Thema en Icon Theme aanpassen naar wens.

Geniet van Gimp 2.10 !

Groet,
klokke.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2018, 00:15:53 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 13 mei 2018, 14:00:59
Ik moest mijn Linux mint upgraden en heb toen meteen voor 18.3 gekozen.
Het leuke is dat in 18.3 het pakket "flatpak" standaard aanwezig is.
Koe bij de horens gevat en meteen Gimp 2.10 geladen. Die bestaat nu naast Gimp 2.8.22, handig om zo te zien welke tuts er dringend aanvulling nodig ebben. Ze draaien overigens niet gelijktijdig. Voor de beginners valt het allemaal reuze mee, maar voor iets meer gevorderden zijn er toch wel wat verschillen.
Het meest opvallende zijn de enkel-venster modus, de donkere achtergrond en de extra mogelijkheden in het gereedschapsvenster.
Veel plezier met Gimpen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 19:26:28 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 14 mei 2018, 20:50:45
@ Forum, Gimpers, Geïnteresseerden,

Vandaag in de les: Gimp Module 3, merkte de lesgever enkele kinderziekten op in Gimp 2.10.

De lesgever werkt met Windows10 en stelde vast dat hij, vanaf een ingeplugde USB-stick, géén foto's kon openen --toonde ze niet -- . (is bekend)
Ik moet dit ook (in Linux) nog testen.
Tijdens het bewerken van een foto > Laagmasker toevoegen > transparantie wit werd dit zwart en omgekeerd, zwart werd wit ... vreemd...
Tijdens het selecteren met de lasso en het sluiten van de selectie vertoonden de 'miertjes' zich niet, dat deden ze wel toen er een verdere bewerking met het geselecteerde werd ingesteld ...
Ook andere, onderliggende, instellingen hebben een wat ander uiterlijk en hebben soms extra instellingsmogelijkheden ...
Dit zijn wel degelijk nog 'kinderziekten' die met tijd en geduld zullen verdwijnen.
Alles komt wel goed.
(Het is daarentegen wel een beetje 'lastig' voor de lesgever, want zijn nota's uit de cursus kloppen niet helemaal meer (alles is geschreven in functie van Gimp 2.8.22 ). Dan zal hij zijn nota's moeten herschrijven / aanpassen aan Gimp 2.10 ...)

Maar toch, ik vind deze nieuwe versie echt heel goed, soms wordt er al bij een keuze, voor een bepaalde bewerking, getoond wat de volgende stap moet worden ( voorspelling ... hmmm ...).
Ik bericht daar nog wel verder over (hoe het verder evolueert en werkt).

Advies: werk voorlopig nog verder met Gimp 2.8.22 totdat Gimp 2.10 aangeboden wordt in de repo's (via synaptic).

Ik zal verder werken en experimenteren met Gimp 2.10 ( vooral in PCLinuxOS -- dit zit daar al in de repo -- synaptic ), voor Ubuntu en LinuxMint gebruik ik verder de versie 2.8.22 want ik heb ondertussen gelezen dat 'Flatpaks' en 'Snaps' niet zo 'zuiver' zijn ( medegedeeld door Pjotr --- https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104219.0 ---).

Aanvulling: Daarnet,

Getest in LinuxMint 18.3, Ubuntu 18.04 LTS en PCLinuxOS : = foto's van ingeplugde USB-stick kunnen zonder probleem worden geopend in Gimp 2.10 -- = bij mij geïnstalleerd als PPA in Ubuntu 18.04 LTS, en, als App-Image = 2.10.1 in LinuxMint 18.3. :)

Nu nog alles in het Nederlands ... (zijn er mee bezig) en de 'kinderziekten' wegwerken ...

Groet,
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 20:59:28 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
Gepost op: 20 mei 2018, 17:29:34
In 2.8 kreeg je de verkenner  te zien. "afdalen" de gezochte map aanklikken inhoud beschikbaar.
In 2.10 moet je eerst de partitie van de schijf invoeren vervolgens de volgende stap selecteren enz.
Is die windows-verkenner weer te installeren ?
Gepost op: 20 mei 2018, 21:37:44
Moest 2.10 even installeren maar ik zie weinig verschil in de interface. Dus ???
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 22 mei 2018, 12:09:26
Laagmasker: staat links-onder misschien het vakje "omgekeerd" aangevinkt?
Lasso: inderdaad, maar zo gauw je iets doet zijn de mieren er ineens wel.
Ik werk met 2.10.2 en dit probleempje alsook het niet vertaald zijn van diverse onderdelen is daarin nog niet veranderd.
Wat je wilt, dat kun je!