vloeiende curves in selectiegereedschap en tekengereedschap

• 14 Reacties
  • 137 Gelezen
Gepost op: 12 november 2017, 20:30:52
Ik wil een kleurenplan maken voor het bootje op de foto. Het lukt wel om te selecteren en ook wel om te tekenen, maar de lijnen worden dan niet strak. Zijn er mogelijkheden om strakke curves te tekenen zoals bv Polylines of Curves in bv Autocad?
Gepost op: 12 november 2017, 20:50:09
Om kort te zijn: neen, Gimp is een pixel georienteerd tekenprogramma. Maar er is een eenvoudige oplossing: Inkscape. Inkscape is evenals Gimp freeware maar dan vectorgeorienteerd zoals in Autocad. Importeer je boot als plaatje in Inkscape en ga dan verder tekenen op layers die je over je boot heen legt, werkt perfect.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1221
Gepost op: 12 november 2017, 23:44:34
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp (?). Maar in Gimp kun je een tekening overtrekken met de 'path tool (= paden aanmaken)'. Dat is (dus) handwerk.

Mijn vraag: wat is een kleurenplan?
Gepost op: 13 november 2017, 00:29:01
wat is een kleurenplan?
Onder de waterlijn zwart, dan een stuk blauw, dan een strook wit en de bovenste strook oranje, bijvoorbeeld.
Deze heb ik gemaakt met twee paden, dat gaat ook heel gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 00:42:33 door Nutello »
Gepost op: 13 november 2017, 00:53:50
Hier zie je de twee paden en een stukje gereedschapkist met het tabje "Paden" open.
Zo'n pad kun je rechtsklikken en dan "Selectie Van Pad" en dan patsboem met het emmertje vullen.
*

Offline tomatito

• 1221
Gepost op: 13 november 2017, 19:19:21
Ziet er goed uit Nutello.
Gepost op: 14 november 2017, 20:58:30
Bedankt allemaal voor de tips.

E. Sullock Enzlin: Inkscape voor de vectors, bedankt!
Tomatito en Nutello: die paden zijn een uitkomst: ik ben er al mee bezig geweest en dat gaat de goede kant op. Dat ontwerp van Nutello lijkt er wel op, maar ik wil geen gekleurde baan boven de waterlijn. En: om de schaduwen wat realistischer te krijgen? Hoe pak ik dat aan? Nu denk ik dat je transparantie hebt toegepast, maar de schaduwen in de foto zijn erg licht en daardoor komen ze niet door en lijkt het erg op een plat oppervlak ipv een vloeiende ronding.
Gepost op: 15 november 2017, 01:32:28
Voor dat blauwe had ik een nieuwe laag in de modus "Overheen Leggen"; dat is goed gelukt vind ik.
Voor het oranje ook een nieuwe laag maar "Overheen Leggen" vond ik niet mooi dus daar heb ik de dekking op 65% of zoiets gezet.
Dit was maar minutenwerk hoor, als je het beter wil krijgen moet je wat experimenteren denk ik met laagmodus en dekking.
Ook had ik de selecties verzacht met 1 pixel maar ik geloof dat ik in de hitte van het gevecht geen verschil zag.
Wat is het voor boot eigenlijk?  ::) Is het die Challenger Scout van ZF?

Jaja, de grootschoot aan de fokkeval... en met één hand opvangen. Ik zie het al.  :P  ;D
Hoe voorkom je eigenlijk dat de mast naar de zijkant draait? Wordt die in het midden gehouden door de zijstagen?
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 04:47:32 door Nutello »
Gepost op: 15 november 2017, 11:36:16
Ja de Challenger Scout van ZF, dat is hem.
Dat blauw is inderdaad prima, maar dat oranje is nog wat vlak op deze manier. Ik ben druk aan het experimenteren met de verschillende gereedschappen. Ik zal eens proberen zoals je zegt met het veranderen van verschillende waarden.  De lagen begin ik steeds beter te snappen, en ik ben nu ook bezig met  het gereedschap: voorgrond selecteren( &voorgrond_selecteren; ) en daarna de-satureren en daarna de tint en verzadiging aanpassen. Ik ben er nog niet helemaal, maar het mooie is dat je de selectie op deze manier eigenlijk alleen verkleurt. De schaduwen neemt hij dan zelf dus mee. Ik ga er vandaag verder mee.

En die mast: De mastvoet is stevig. De babystagen komen wel slap te staan bij het strijken. Ik heb hem er verleden week weer af gehaald. Het waaide flink, dus dan leg ik hem wel even met de kop in de wind. Binnen een kwartier ligt 'ie (op een gecontroleerde wijze  :) )
Gepost op: 16 november 2017, 11:47:06
Met de paden kun je prachtige curves trekken heb ik nu door, en daarna kun je die paden omzetten naar lijnen of naar selecties. Dat werkt mooi. De gekleurde banen komen op een aparte laag, en dan kan je met de verschillende laagopties (enkele donkerder maken, vermenigvuldigen etc.) de bestaande schaduwen van de foto gewoon laten terugkomen in de afbeelding. Ik ben nog niet klaar maar tot nu toe heb ik dit:
Gepost op: 16 november 2017, 18:38:50
Goed bezig Aart.  :D
Gepost op: 16 november 2017, 19:28:35
Goe bezig, ik leer hier ook van. Ik ben nog niet veel bezig geweest met paden. Doe voort en post je bewerkingen, daar leert iedereen van...
*

Offline tomatito

• 1221
Gepost op: 17 november 2017, 14:46:33
Citaat
De gekleurde banen komen op een aparte laag, en dan kan je met de verschillende laagopties (enkele donkerder maken, vermenigvuldigen etc.) de bestaande schaduwen van de foto gewoon laten terugkomen in de afbeelding.

Randen zijn vaker wat donkerder. Als je er gevoel voor hebt dan kunt je dit handmatig doen op allerlei verschillende manieren. Nu lijkt de baan aan de achterkant van de boot wat opgeplakt. Je kunt bijvoorbeeld de dodge/burn tool gebruiken, schaduwen teken met de paint-tool, gummen... noem maar op. Kun je een laagmasker voor gebruiken maar ik zou zelf uit de losse hand werken met verschillende lagen.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Gepost op: 17 november 2017, 20:35:23
Ik denk dat als hij gewoon met schuren en verven was begonnen in plaats van met Gimp dan was hij al klaar geweest  ;D
Gepost op: 20 november 2017, 14:32:07
Jullie hebben gelijk hoor. Bij die blauwe baan heb ik wat fouten gemaakt, maar ik ben gewoon doorgegaan. Dat corrigeer ik wel als ik een definitieve versie ga maken. De lagen snapte ik eerst niet, dus dat staat ook niet goed allemaal. En die blauwe baan wordt trouwens in het echt ook opgeplakt, dus dat je dat ziet is juist goed http://www.dutchgimpers.nl/Smileys/default/smiley.gif . Ik heb een rol zelfklevende 3M folie (blauw idd) en die wilde ik daarvoor gebruiken.
Maar als ik weer wat tijd heb dan ga ik ermee verder (met het fotogimpen) en ook wat andere kleurcombinaties uitproberen. Daar gaat het voor mij om. Dat ik wat plaatjes heb om straks een keuze te maken welk kleurenschema ik het mooist vind en het minste werk is....