Onder andere nieuwe penselen toevoegen

• 20 Reacties
  • 450 Gelezen
Gepost op: 7 oktober 2017, 17:55:44
Wow, wat een vragen allemaal, ik zal proberen ze allemaal te beantwoorden.
Ik heb een oude kast die ongeveer 4 jaar geleden een nieuwe upgrade heeft gehad, moederbord, videokaart, ramgeheugen (4gb) enz. Dat had ook met mijn hobby te maken, paintshop pro van Corel, nog steeds mijn favoriete programma (samen zou helemaal te gek zijn).  :)
Helaas werkt het niet met linux vandaar dat ik mij nu verdiep in Gimp. Dus de upgrade moest wel sterk zijn.
Ik heb dus geen SSD en geen USB 3.0 maar 2.0.  Die externe harde schijf maakt mijn computer langzaam, ook vandaag heb ik ervoor gekozen deze niet te activeren en dan is alles een stuk sneller.
Inmiddels heb ik een nieuwe externe harde schijf gekocht want ik denk dat de oude het gaat begeven.
Die traagheid is begonnen nadat ik Linux opnieuw ge´nstalleerd had. Echter met Linux 16 deed hij het in de eerste instantie normaal, maar afgelopen week, toen ik de bestanden wilde overzetten, werd hij ook daar heel traag. Ik denk dat hij aan het sterven is. Er is nog ruimte voor 890 GB (schijf van 2TB), en ben van plan het te gaan gebruiken als backup schijf, nadat het leeg is en opnieuw geformatteerd kan worden, misschien helpt dat.
Gimp werkte onder L16 ook supersnel, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Wat bedoel je precies met;  Is in Linux de correcte driver ge´nstalleerd? Plug and play en de schijf staat in het linker kolom bij de ander partities. Zo werkt mijn nieuwe schijf nu ook, als dat niet goed wil ik graag weten hoe ik het wel moet doen. Ik ontkoppel wel voor ik de computer uit doe.
Gimp heb ik via software pakketten ge´nstalleerd, ik kreeg daar verder geen vragen over, lijkt ook wel plug and play.
Linux is naast windows ge´nstalleerd, maar aan linux ligt het niet. 
Ik weet dat je foto's moet verkleinen om ze sneller in te laden (paintshop). Het meest werk ik met digital scrap items en Tubes zoals afbeeldingen met een transparante achtergrond wordt genoemd, dit zijn geen "Grote" plaatjes. Mijn grootste xcf bestand is bijna 22 MB (21,1), dat is ook te verwaarlozen.
Wat USB stikkies betreft, het lijkt wel op Linux ze opeet, net als DVD's, een goede brander is ook niet te vinden. Ik heb er ik weet niet hoeveel verknalt omdat ik een installatie DVD wilde maken, tot op heden niet gelukt. Dan maar weer op een USB stick, maar de kans dat die er ook aangaat is groot. Ik weet niet of ik wat vergeten ben, ik ben geen onbenul in het computer gebeuren maar zeker geen pro. Dus alle tips zijn welkom zeker om mijn nieuwe Toshiba een lange levensduur te gunnen.
Vandaag geen map geopend als beheerder maar Gimp startte prima op, het had wel even werk met die paar duizend brushes en fonts en zo. Maar niet zoooooo traag.

En weer hartstikke bedankt voor het meedenken.

Gepost op: 11 oktober 2017, 12:18:36
Of een schijf stuk gaat kun je bepalen aan de hand van zijn smartstatus. Pas als je hier iets voorbij ziet vliegen wat niet pluis is (bv het aantal bad sectors zie je in de loop van de tijd groeien) dien je een nieuwe HD aan te schaffen.

Lijkt erop dat er iets met de installatie van "linux 17.3  cinnamon 64" iets niet goed is gegaan. Je schreef namelijk dat onder 16 het wel goed werkte en daarna Linux heel erg traag werd. Ik ga Linux mint 17.3 cinnamon (Rosa) eens in een virtuele omgeving zetten.

De correcte driver: in principe, als je geen exotische hardware gebruikt, is (bijna) alles plug and pray ;-)

Of Linux stickies opeet kan ik niet staven. Wel weet ik dat Linux er om de een of ander reden er niet goed mee weet om te gaan. Waarom: ik moet je het antwoord schuldig blijven. Zal vast iets heel simpels zijn.

CD/DVD lezen/branden: met lezen geen probleem. Ik heb zelf een ASUS e-green X-multi en deze drive doet het goed. Branden doe ik eigenlijk niet omdat ik nog geen goed brandprogramma heb gevonden voor Linux. Branden doe ik nog steeds onder windows met CDburnerXP.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 oktober 2017, 13:53:55
Linux Mint 17.3 Rosa geinstalleerd in een virtuele omgeving. Gimp gestart (v2.8.10 is voor geinstalleerd) werkt einwandfrei met ander woorden doet wat het moet doen en snel (met een bestand van 250MB, wel eerst in de preferences de filegrootte op 1GB gezet). Gimp-extensions, G'MIC, extra Brushes enzo geinstalleerd: geen problemen.

Via terminal (apt-get update/apt-get upgrade) nu de versie van Linux geupdate.

Via sudo add-apt-repository etc. Gimp geupdate naar de laatste versie (v2.8.22). Geen enkel probleem alles is snel en vloeiend.

Ook na de update geen enkel probleem. Het lijkt me dus dat er iets met je installatie aan de hand is. Je hardware (4 jaar oud) zou geen problemen moeten geven.

Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 18 oktober 2017, 16:18:58
Het duurde even maar daar ben ik weer.

Ik heb L17.3 75 GB aan ruimte gegeven dat is ook ivm Gimp en eventuele andere programma's die ruimte nodig hebben. Ik heb geen idee welke 2.8 versie ik heb. Wat ik wel weet dat alles sneller gaat nu ik een tijdje die bewuste Harde schijf niet meer heb aangesloten. Gimp is de ene keer snel en de andere keer wat langzamer maar niet meer zo verschrikkelijk traag. In 16 had ik een programmaatje gevonden waar je kon zien hoe het met de gezondheid van de externe harde zit, die was niet Bad, maar wel warm tot heet, alle kans dat dit de boel vertraagde. Er moet nog veel overgezet worden naar de nieuwe harde schijf vandaar mijn vertraging op oa dit forum. In windows kan ik niets meer doen die leest geen muizen en keyboards meer, daarom zit ik wel eens te denken om de hele schijf leeg te maken, of een nieuwe te kopen en opnieuw te installeren.
Vroeghu deed ik dat zeker 1x per jaar, maar het is zo'n gedoe. :P
Dat er iets niet goed gegaan met de installatie van L17 staat buiten kijf, maar ik ben daar nu een beetje aan gewend en als ik het weer opnieuw ga doen, dan ga ik over op L18. Nieuwe schijf? alles leeg? Ik weet het nog niet. :)
Gepost op: 19 oktober 2017, 17:44:21
Versie van Gimp kun je achterhalen door op tabblad Help te klikken en dan "about". Mijn versie is 2.8.22 geinstalleerd via een ppa van Otto-Gulasch.
En zo te lezen schort er heel wat aan je installatie van Windhoos  ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 7 december 2017, 09:57:12
@ Alifaa,

Ter informatie,

Om een deftige en opstartbare USB-stick te maken met Windows: gebruik Rufus.  http://rufus.akeo.ie/
of :  https://www.pendrivelinux.com/put-ubuntu-10-04-on-flash-drive-using-windows/

Om een deftige en opstartbare USB-stick te maken in Linux:

- Ubuntu = USB Creator
of ...lees je eens in op: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

of : met het dd-commando in de terminal (zoek eens op in het forum van Ubuntu --of googeld daar eens op).

Gewoon iets naar de USB-stick kopiŰren is een fluitje van een cent in 'Linux' ( de USB-stick moet wel Fat32 geformatteerd zijn -- deze is dan ook leesbaar/beschrijfbaar in Windows -- met een Ext4 - geformatteerde USB-stick kan Windows gÚÚn weg, helaas ...).

Doe er uw voordeel mee.
Ter info,
groet,
klokke.

Om gedownloade brushes ( in map downloads opgeslagen ) in de correcte map te plaatsen, eerst uitpakken en dan naar de map .gimp-2.8/brushes slepen/kopiŰren.
Indien dat niet mogelijk is dan moet je dit dan doen als 'ROOT' of beheerder (Linux) -- in Windows: als Administrator.
Succes.

Indien je overweegt, de stap toch durft te zetten, om volledig op een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' over te stappen, dan moet je eerst alle data, foto's e.a. belangrijke documenten op een externe Hdd opslaan.

Lees je ook eerst eens in voor je een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' wil installeren: https://sites.google.com/site/computertip/ ,
Ún ook eens : http://www.pclinuxos.nl/

Succes.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 10:30:49 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.