Afbeelding schalen duurt lang

• 10 Reacties
  • 234 Gelezen
Gepost op: 8 september 2017, 17:20:56
Het valt me op dat schalen zo lang duurt.
Bijvoorbeeld een jpg, 12051 8388 px schalen naar 2048 1425 px duurt 42 s.
Processor is 4790K op normale snelheid en 16 GB werkgeheugen en Win7.
Oke, de afbeelding is best groot en toch vind ik het lang duren.
In taakbeheer gaat CPU-gebruik maar naar 12-13%. Waarom niet 100?
Is dat bij jullie ook?

Gepost op: 9 september 2017, 10:56:59
Dit klinkt lang maar ik denk gezien de grootte niet extreem lang.

Processor, win7 en 16GB zijn prima. Heb je toevallig ook veel diskactiviteit gezien?? Had je nog veel andere applicaties open?? Draait er ook een (vervelende) virusscanner (of iets soortgelijks) op de achtergrond?? Had je veel undo's in Gimp??

Dat je CPU gebruik naar 12-13% zakt kan en is niet ongebruikelijk. Er zijn meer applicaties die iets dergelijks laten zien. Houd in je achterhoofd dat taakbeheer niet alles van je processor gebruik meet. Heb je overigens taakbeheer ingesteld op het zien van alle cores individueel??

De 4790K is een processor met 4 cores (en 8 threads) maar de applicatie (of onderdelen daaruit) moeten wel daarvoor geprogrammeerd zijn. Ergo een algoritme moet wel geschikt zijn om parallel te programmeren (en dus meerdere cores kan gebruiken) anders blijft het gewoon een sequentieel stukje programma op 1 core.

(edit)
Heb net een grote afbeelding gecreerd van 10000x8000 px en Gimp begon meteen te 'steigeren'. De afbeelding is erg groot: ca. 760MB in het geheugen. Ben toen in Preferences (voorkeuren) van Gimp gedoken en daar zag ik dat je ook het aantal processoren kunt instellen, heb je dat al gecontroleerd?? Ik heb gelijk maar mijn maximum grootte ingesteld naar 1GB.

Toen wat geprobeerd. Vullen met 1 egale kleur ca. 7 s; undo ca 2 s; blend ca. 2 s; schalen (cubic) ca. 3 s

Oke ik heb Gimp v2.8.22, draai met een 12 core uP met 64GB en draai onder Linux.
« Laatst bewerkt op: 9 september 2017, 11:12:48 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 9 september 2017, 14:15:01
Preference > max new image size heb ik op 1 GB gezet.
Nieuw afbeelding 10000x8000 duurt 1 s. Vullen met kleurtje 2 s. Undo 1 s. Blend 6 s. Schalen (cubic) naar 2048 3 s.
Ik sluit nu even Firefox om iets te proberen.

edit: ik heb nog wat tests gedaan maar de fout komt niet meer terug.
Wat eerst 42 s duurde (maanden lang zo geweest onder allerlei omstandigheden) duurt nu 3 s, getest met jpg van 11756x7796.
Bedankt E. en toch snap ik er niks van.  :o  ???  :)
De 12core uP, welke processor bedoel je?
« Laatst bewerkt op: 9 september 2017, 15:08:28 door Nutello »
Gepost op: 9 september 2017, 21:13:11
Jij hebt een 4970K ik heb 5820K-i7@3.3 GHz met 6 cores (sorry geen 12 , haalde even wat door elkaar).

Maar mooi dat het nu goed is.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 10 september 2017, 00:32:22
12 draadjes bedoelde je.

Ik heb voor de test nog even de max new image size gezet op 5 MB.
Schalen gebeurt met deze instelling, na herstarten, in 2 s.
Ik denk dat er ergens een kink in de kabel heeft gezeten die is rechtgeschoten omdat ik wat instellingen veranderd heb.
Ja dat heb je soms met computers.  ;D

Heb je toevallig ook veel diskactiviteit gezien??
Dat wou ik dus checken, kijken of er geswapt werd naar disk. Maar dat lukt dus niet meer.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 00:35:22 door Nutello »
Gepost op: 11 september 2017, 19:10:09
Tja je weet het maar nooit met die hedendaagse PC's: helemaal als ze een eigen wil gaan vertonen ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 9 oktober 2017, 11:11:56
Schakel de swap file eens uit, die heb je helemaal niet nodig met 16GB RAM. Dat verhoogt de snelheid van Windows aanzienlijk voor bewerkingen die veel geheugen nodig hebben.
Gepost op: 9 oktober 2017, 14:08:09
Die stond al uit dus daar lag het niet aan.
Gepost op: 9 oktober 2017, 15:20:31
Die stond al uit dus daar lag het niet aan.
Verder weet ik het ook niet direct behalve de adviezen die hier al gegeven zijn. Ik wil altijd wel eens een vergelijkende test doen (ik heb nog een Windows Vista 64 bit in dubbel opstart) met een identieke afbeelding. Schalen hangt van het detail af in de afbeelding (als ik mij niet vergis).
Gepost op: 11 oktober 2017, 12:26:33
Windows heeft een swapfile nodig. Wat je kunt doen is de swapfile verplaatsen naar een extra HD die je alleen voor de swapfile gebruikt. Dit scheelt heel heel veel kopactiviteiten van je disk.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 oktober 2017, 14:25:27
Windows heeft een swapfile nodig. Wat je kunt doen is de swapfile verplaatsen naar een extra HD die je alleen voor de swapfile gebruikt. Dit scheelt heel heel veel kopactiviteiten van je disk.
Sinds Windows XP mag (en kan) je de swapfile volledig uitschakelen. Vanaf 8GB RAM is die voor niets meer nodig (behalve dan om je systeem sterk te vertragen).