Laag transparant maken zonder kleurverandering?

• 4 Reacties
  • 133 Gelezen
Gepost op: 8 september 2017, 16:10:52
Ik ben nu een tijdje bezig met Gimp, ik begin het enigszins door te krijgen denk ik. Nu wil ik voor een klant een kaartje maken, waarbij een deel van haar bedrijfslogo als een soort watermerk te zien is op een verder witte kaart. Als ik dit doe door het logo transparant te maken, dan verandert de kleur ook. Is er een andere manier om dit te doen, waarbij de kleur (nagenoeg) gelijk blijft?
Gepost op: 8 september 2017, 17:31:40
Het is toch logisch dat de kleur verandert? Als de achtergrond wit is en het logo groen en je maakt het logo halfdoorzichtig dan wordt het lichtgroen.
*

Offline FransR

• 1617
Gepost op: 9 september 2017, 12:09:04
Hoi Rosa,
dat de kleur iets verandert door het transparanter te maken zij zo, maar probeer eens of je de tekstlaag de modus "Overheen leggen" kunt geven, dan blijf je de oorspronkelijke afbeelding zien met daarop het logo. Eventueel de dekking iets verlagen naar bijvoorbeeld 60%.
Gepost op: 3 oktober 2017, 04:36:44
It is wonderful and I think it will be popular in the future.
Gepost op: 12 oktober 2017, 14:09:32
Een watermerk zal altijd de kleuren mengen van hetgeen eronder zit, het is tenslotte gedeeltelijk transparant. Door te spelen met helderheid en verzadiging van het watermerk kan je misschien al bereiken wat je wilt.

Wat je ook kan proberen is het volgende:

Dupliceer de laag met het logo. Maak dan in die laag een laagmasker met het alfakanaal van het logo. De bedoeling is dat die laag alleen maar het logo is en de rest doorzichtig. Het laagmasker moet dus wit zijn op het logo (ondoorzichtig) en de rest zwart (doorzichtig).

Kopieer nu de achtergrond in die nieuwe laag. Inverteer de kleuren. Zet de modus van die laag op Kleur. Nu kan je met de dekking van die laag te regelen de oorspronkelijke kleur van het logo herstellen.