Atelier voor digitaal en analoog werk, vragen over kleurgebruik inrichting

• 4 Reacties
  • 136 Gelezen
Gepost op: 2 september 2017, 15:17:50
Hallo dit is een vervolg op mijn vorige draadje
Maar nu zou ik wat tips willen over welke kleuren ik het beste in mijn atelier kan gebruiken
en met namen welke kleur raam verduistering ik het beste kan nemen.

IK heb veel grenen hout in mijn atelier, hier moeten we van uit gaan want dat kan ik niet vervangen
de vloer wordt tzt beton vinyl of iets middelmatig bruin.
nu hebben ze bij de raam verduistering: mat zwart, metallic bruin of cobaldblouw. of lichtere kleuren
maar die vallen af omdat er dan te veel licht binnen komt  het moet van aluminium zijn en niet te duur .

mijn vraag is dus welke van de drie volgende kleuren kan ik het beste kiezen voor horizontale jalozieen?
mat zwart, metillic bruin of cobald blouw of wit ?

bij voorbaat dank 
reekje

ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0
Gepost op: 2 september 2017, 17:26:58
Een donkere verduistering reflecteert minder licht dan een lichte. Als je donkere verduistering neemt dan zul je wat meer lampen nodig hebben.

Verduistering laat geen licht door nog de donkere nog de lichte. Een aluminium jaloezie is altijd lichtdicht op de aansluiting van de 'latjes' na.

De keuze is een persoonlijke. Zelf zou ik voor een lichte kleur gaan: lijkt de kamer groter en door de (betere) reflectie houd je ook overal een egalere verlichting.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 2 september 2017, 19:09:46
Dus  hoe zit het met de kleur be´nvloeding van het licht ?
omdat er in mijn vorige draadje met de zelfde titel
daar antwoorden over kreeg mbt het soort licht dat ik hier in mijn atelier heb .Dacht ik dat de kleur van je raamverduistering ook van invloed op de kleur van het licht van invloed is , of wordt dat weer verholpen door het gebruik van daglicht lampen?
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF
Gepost op: 3 september 2017, 13:06:36
Lichte verduistering weerkaatst het licht vrijwel geheel. Je zult dan a. minder lampen nodig hebben en b. minder last van schaduwen. Immers het weerkaatste licht zal je schaduwen doen verbleken. Daglichtlampen die helpen je daarbij niet.

(Gedachte) Experiment. Verduister je atelier met zwarte (donkere) stof. Hang een gloeilamp centraal op. Ga met je rug naar de lamp staan (ergens halverwege de lamp en verduistering) met een boek in je handen. Let op de enorme slagschaduw die jij maakt over het boek (en grond). Doe hetzelfde met een witte (lichte) verduistering. Je zult zien dat de slagschaduw aanzienlijk is afgenomen. Nou doe je weer hetzelfde maar in plaats van een gloeilamp gebruik je een daglichtlamp (TL lamp mag ook). Je zult bemerken dat de schaduwen weer aanzienlijk afgenomen zijn waarbij de lichte kleur de winnaar zal zijn. Wil je ook de laatste beetjes schaduw kwijt dan zul je een aantal peertjes nodig hebben die je op strategische plekken aan het plafond ophangt.

Let op. Daglichtlampen zijn alleen noodzakelijk als jij volledige controle over je kleuren wilt hebben. Maar dan zul je ook je monitor/printer/fototoestel moeten kalibreren. Monitor kun je redelijk goed kalibreren met software en kost niets (ongeveer 0 euro is dat  ;)).

Een daglichtlamp (peertje) kost zo tussen de 10~15 euro althans die ik in gebruik heb. Wat een daglicht TL-buis kost weet ik niet.

Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 september 2017, 00:00:51
Dank je wel
Ik zal er over denken.
zijn er nog andere bevindingen dan lees ik die graag

reekje
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF