Atelier voor digitaal en analoog werk, vragen over inrichting

• 7 Reacties
  • 649 Gelezen
Gepost op: 20 augustus 2017, 00:19:43
Hallo allemaal

Ik heb de helft van mijn woonkamer met een kast en een demobord afgeschermd
de anderenkant is een raam op het westen
dwars op het raam staat een tafel op die tafel staat de computer  die ik het meest gebruik
deze staat aan noord kant van de tafel als ik dus met mijn rug naar het noorden zit staat er voor me een computer en eentje naast , die gebruik ik voornamelijk voor surfen en voor enkele programma's die het niet doen op mijn hoofd computer.
aan de zuid kant en de oost kant van de tafel waar mijn hoofd computer op staat is plaats voor analoog werk, daar heb ik dus veel licht nodig.. Mijn analoge werk bestaat uit pastel, potlood, waskrijt en acrylverf markers op water of alcohol basis. Ik werk op papier en karton, soms werk ik op andere materialen
Dit is ook nodig om dat ik steeds als ik iets af heb dit op de foto zet, en het direct in de computer download van mijn toestel om het in de Gimp te bewerken.

Nu heb ik twee vragen:
Hoe kan ik voorkomen dat ik last van de zon en het licht van de lucht heb achter mijn monitor ?
Ik mag geen gordijnen op hangen.
Zelf denk ik aan een bord neer zetten van twee platen dun licht materiaal die scharnierend aan elkaar gezet zijn.
Wat ik aab de zon kant achter mijn monitor zet.
Of heeft iemand hier een ander idee?

De andere vraag gaat over het analoge deel van mijn atelier.
HET IS OFTOPIC maar ik verwacht dat hier meer mensen zijn die een combinatie doen van analoog en digitaal
Wat denken jullie wat ik het beste op de vlier kan leggen?
IK mag het niet met lijn vastplakken, hooguit hier en daar met een stukje dubbelzijdig tape.
En het moet makkelijk schoon te maken zijn.
Het mag wel iets zijn dat op grote platen hardbord of iets dergelijks geplakt kan worden .
en het mag niet te veel kosten.
Heeft iemand een suggestie?
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2017, 15:43:44 door reekje »
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0
*

Offline FransR

• 1654
Gepost op: 21 augustus 2017, 14:25:35
Maak een plattegrond en ga daarmee naar de bouwmarkt voor advies.

Direct licht op de monitor is ongewenst wegens spiegelingen en vals (gekleurd) licht en direct zonlicht op het handwerk is ook al niet aan te raden. En duidelijke kleuren in de werkplaats zijn al helemaal uit den boze.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 21 augustus 2017, 17:15:23
Achter je monitor inderdaad een (grote) wand zetten. Monitor verder uitlichten met daglicht lampen.
Dit kun je ook met je analoge opstelling doen.

Het idee is verduister en creeer je eigen lichtomgeving: altijd correct licht.

Kun je eventueel ook een andere opstelling maken??
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 21 augustus 2017, 17:36:03
Ik zal wel een plattegrondje posten vanavond na half negen (sorry voor de type fouten)
Hier zijn de afbeeldingen
de eerste is de plattegrond , een hokje is tien centimeter
de tweede is mijn comp. hoek , net na zonsondergang , met de geinproviseerde zonwering nog niet opgeruimd
Het kabeltje is van de usb van mijn telefoon, die zit aan de comp om de foto's te uploaden.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 21:22:33 door reekje »
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF
Gepost op: 22 augustus 2017, 18:06:31
Hoek PC goed afschermen met lichtdicht doek o.i.d. Daarna uitlichten met daglichtlampen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 22 augustus 2017, 22:12:09
goed idee maar Hoeveel gaat dat kosten?
En ik mag geen gordijnachtige dingen op hangen.
is er een goedkopere manier ?
plakplastic is ook geen optie want als ik niet aan het werk ben wil ik wel van de zon in mijn kamer kunnen genieten 
 of een plaat 3 mm dik mdf of trieplax of persplax misschien?
het kunst licht hier in huis is voor pc werk goed genoeg maar voor analoog werk zijn daar ook nog verbeteringen in aan te brengen.
Er hangt nu een flinke TL bak die ze binnenkort gaan verhangen zodat die goed boven mijn tafel komt te hangen
maar morgen komt mijn begeleider dan kan ik je idee eens overleggen wat ik hier in mag.
wellicht zijn er nog andere ideeŽn 
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF
Gepost op: 23 augustus 2017, 17:23:45
goed idee maar Hoeveel gaat dat kosten?
En ik mag geen gordijnachtige dingen op hangen.
is er een goedkopere manier ?
plakplastic is ook geen optie want als ik niet aan het werk ben wil ik wel van de zon in mijn kamer kunnen genieten 
 of een plaat 3 mm dik mdf of trieplax of persplax misschien?
Hoog kamerscherm maken/kopen. Zo weg te halen en te plaatsen. Lichtdicht doek is op de markt voor een habbekrats te koop.

Citaat
het kunst licht hier in huis is voor pc werk goed genoeg maar voor analoog werk zijn daar ook nog verbeteringen in aan te brengen.
Er hangt nu een flinke TL bak die ze binnenkort gaan verhangen zodat die goed boven mijn tafel komt te hangen
maar morgen komt mijn begeleider dan kan ik je idee eens overleggen wat ik hier in mag.
wellicht zijn er nog andere ideeŽn
Kunstlicht is rampzalig voor je kleuren. TL buizen vervangen door daglicht TL buizen (uit mijn hoofd dacht ik dat dat kleurnummer 830~850 was, kun je zo op internet achterhalen). Zelf heb ik 1 daglichtlamp aan het plafond van 15W en doe de gordijnen dicht (niet lichtdicht), perfect als ik met fotobewerking bezig ben. En ja mijn monitor/printer zijn ook gekalibreerd. Op het forum staat wat kleurkalibratie doet met een mooi voorbeeld (http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,710.0.html).
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 24 augustus 2017, 21:39:44
Dank Jullie wel , Ik ga er over na denken en er voor sparen

Juliette
ziet met een oog
 Dell Precision T1700 SFF