copyrightlogo maken

• 17 Reacties
  • 102 Gelezen
Gepost op: 10 augustus 2017, 14:14:02
Ik gebruik sinds gisteren Gimp. Heb al veel geleerd en ben er blij mee. Nu wil ik een copyrightlogo aanmaken dat ik op elke foto kan zetten (in een extra laag). Hoe doe ik dat?

Groet,

Jos Boom
Gepost op: 11 augustus 2017, 00:59:54
Kun je niet wat tekst schrijven en die halfdoorzichtig maken?
Gepost op: 11 augustus 2017, 13:01:45
Dag Nutello,

En van m'n problemen is dat ik noch het lettertype noch het formaat op de gewenste stand krijg. Alles springt terug naar de standaard instelling, 18 punts sans. Sans is niet erg mooi en 18 is onleesbaar klein.
Ik kan dus wel een tekst maken, jboom, maar krijg 'm niet op de juiste plek in 't juiste formaat.

Kun je me dat uitleggen?
Dank voor je reactie,

Jos Boom
*

Online FransR

• 1579
Gepost op: 11 augustus 2017, 13:45:17
Maak een logo helemaal naar je eigen idee met of zonder tekst als een zelfstandige afbeelding;
zorg dat er een transparante achtergrond is (dambordjes patroon), zodat alleen het logo zichtbaar is;
sla dit op als .png bestand (niet als .jpg omdat dan de transparantie weg is);
open in Gimp het bestand waarop het logo moet komen;
ga naar "Bestand">"Openen als lagen" en open het zojuist gemaakte logo;
verschaal en verplaats het logo tot je tevreden bent met de plaats en formaat;
verlaag in het lagenvenster eventueel de dekking iets zodat het logo een beetje doorzichtig wordt;
sla tenslotte de hele afbeelding op.
Klaar.

In plaats van een logo kun je natuurlijk een watermerk maken, de dekking moet dan flink omlaag, zodat de foto nog herkenbaar is.
Gepost op: 11 augustus 2017, 16:50:39
Dank je Frans,

Ik denk dat het hiermee wel gaat lukken.

Groet,

Jos
Gepost op: 11 augustus 2017, 17:08:03
Dag Frans,

Helaas, toch niet gelukt.
Ik krijg de grote van het formaat lettertyp niet goed, kan ook het lettertype niet aanpassen en ik weet niet hoe ik m trasnparant moet maken.
Bedankt voor je moeite, ik puzzels verder.

Groet,

Jos
Gepost op: 11 augustus 2017, 17:46:16
Dag Frans,

Is gelukt, weet nog niet precies hoe ik het gedaan heb, maar ik heb een sjabloon dat ik over elke foto kan plakken als extra laag. Wel omslachtig, maar wie weet vind ik ooit een makkelijkere oplossing.

Groet,

Jos
*

Online FransR

• 1579
Gepost op: 12 augustus 2017, 11:32:48
Ik ben blij dat het gelukt is.
Voor het maken van het logo moet je echt even gaan zitten. Tekst bijvoorbeeld is niet moeilijk, kijk even bij de beginnerstutorial ongeveer halverwege, daar staat beschreven wat en hoe over tekst.
Transparant maken gaat door een alpha kanaal toe te voegen: "Laag" > "Transparantie" >"Alfakanaal toevoegen". Als je nu iets weghaalt, bijvoorbeeld door te gummen dan zie je het ruitjespatroon.
Als je een nieuwe laag aanmaakt dan kun je kiezen uit voor- of achtergrond of transparant.

Als het logo echt goed klaar is dan is het importeren in een foto toch een fluitje van 1 cent?
Gepost op: 12 augustus 2017, 18:28:59
wat mij makkelijker lijkt (gewoon een personlijke mening) is om ipv van een layer te maken die je over elke foto zet. Een brush te maken. Die je er dan gewoon op kan zetten.
(brush maak je door je afbeelding als .gbr op te slaan en hem in de brush map te zetten)
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

*

Online FransR

• 1579
Gepost op: 12 augustus 2017, 22:02:04
Goed idee, inderdaad ook heel eenvoudig.
*

Online FransR

• 1579
Gepost op: 14 augustus 2017, 10:20:27
Heel erg toevallig:
Ik moest dit weekend zelf iets dergelijks maken voor mijn kleindochter en kwam terecht bij een kant-en-klare copyright plug-in, mits je FX-Foundry geladen hebt: "FX-Foundry" > "Toolbox" > "Eg Copyright placer".
Daarin kun je bijna alles naar eigen inzicht instellen (maar niet een eigen tekeningetje).
Gepost op: 14 augustus 2017, 11:36:34
Dag alle beantwoorders,

Dank voor jullie antwoorden, maar veel van de terminologie is voor mij nog steeds 'abstract'. Termen als brush zeggen me weinig (behalve dan de lellterlijke betekenis). Ik zit nu alleen nog met het kader rondom mijn copyrighttag. Hoe verwijder/vermijd ik dat is nu nog mijn probleem.

Groet,

Jos
Gepost op: 14 augustus 2017, 11:39:06
Dag Frans,

Waar vind ik Foundry, en wat is het?

Groet,

Jos
Gepost op: 14 augustus 2017, 12:34:22
Die brush lijkt goed te werken. Ik heb een logo gemaakt voor mijn bedrijf als hofleverancier van koekjes en lollies aan het koninglijk huis. Nu kan ik overal mijn logo op zetten, zelfs als geen koekjes op de afbeelding staan!

Voordeel is dat de brush (volgens mij) wordt opgeslagen als vector-ding waardoor je bij de gereedschapopties de maat kunt instellen zonder lelijke schaaleffecten want schalen maakt onscherp.
 :-*  :)

stappenplan
- foto openen ter bewerking (doe ik altijd als ik wat lig te prutsen)
- tekst typen met in gereedschapkist > tekstopties > kleur wit
- witte kroon er bij zetten, alfakanaal toevoegen, kroonachtergrond selecteren met toverstokje en verwijderen.
- achtergrondafbeelding-laag verwijderen
Ik heb nu kroon met tekst op doorzichtige achtergrond.

vervolgens:
- image > Fit canvas to Layers (alleen mijn logotje blijft over)
- Export as naam.gbr in map C:\Program Files\Gimp-2.9\share\gimp\2.0\brushes\Basic
- Gimp afsluiten en opstarten

Nu kan ik in een afbeelding de kwast pakken en mijn logo zetten. Bij de gereedschapopties is mijn logo een wit vierkantje.
De doorzichtigheid stel ik af bij "Force" (Engelse versie van Gimp).
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 20:32:02 door Nutello »
Gepost op: 14 augustus 2017, 16:10:45
Dan je Nutello,

Blijft m'n vraag hoe ik af kom van het (lijntjes)kader rondom de tekst. Als ik dat heb opgelost zal ik proberen eea in een brush te parkeren.

Groet,

Jos