nieuw nederlandstalig gimp kanaal op youtube

• 7 Reacties
  • 534 Gelezen
Gepost op: 9 mei 2017, 20:31:07
Hallo, Dutch Gimpers.
Ik ben sinds kort een nederlandstalig YouTube kanaal met Gimp tutorials gestart. Misschien vind je het leuk om er eens een kijkje te nemen. Hier volgt de link: https://www.youtube.com/channel/UCmZTf_hK9y9ut-rfE004-Ig
De (bijna) zelfde tutorials in het Engels: https://www.youtube.com/channel/UCWRMaStxurLCplLYRVEx1zg
Reacties en commentaar zijn van harte welkom!
Vriendelijke groet,
Kluissie.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 20:38:38 door Kluissie »
Gepost op: 10 mei 2017, 02:33:40
ik kom binnenkort 's kijken :)
*

Offline FransR

• 1597
Gepost op: 11 mei 2017, 09:01:01
Eerste indruk: alles is in het Engels en ik heb een hekel aan YouTube omdat er zo heel veel rommel omheen zit, maar ik zag wel leuke stukjes, zoals tekst op een nat raam, bijvoorbeeld.
Is dit allemaal eigen werk? In dat geval heb je een enorme productiesnelheid.
Gepost op: 11 mei 2017, 20:43:22
Hoi Frans,
Ik had per vergissing de link naar mijn Engelstalige kanaal geplaatst. Sorry daarvoor. Dit is nu gecorrigeerd. En idd, het is eigen werk :-) De productiesnelheid zal in de loop van de tijd wel afnemen, want het is best veel werk... ;-). Maar op het moment vind ik het gewoon superleuk om te doen. En ja, YouTube he...  is idd best rommelig soms.
*

Offline FransR

• 1597
Gepost op: 14 mei 2017, 13:49:07
Ja dat ziet er al veel beter uit. Het geluid is wat zwak, want alleen de filmpjes is onvoldoende. Bijvoorbeeld het verhaal over opslaan is zo haast onbegrijpbaar.
Overigens klinkt "gimp Nederland" alsof je een dependance van Gimp bent...........
Voor veel mensen is een filmpje begrijpbaarder dan tekst dus mijn complimenten voor de diverse voorbeelden.
Gepost op: 14 mei 2017, 17:52:02
Hey Frans,
Bedankt voor je reactie! Dat met die naam, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik wil een goede herkenbare Nederlandse naam... suggesties/ideeŽn zijn van harte welkom. Ik heb al gedacht aan: Gimp voor beginners b.v.
Groet, Kluissie.
Gepost op: 15 mei 2017, 12:43:31
Leuk te zien dat iemand weer een Nederlands gimp tutorials geeft.
Wat me wel opvalt is dat je niet echt uitlegt wat je doet vaak, waardoor ik bang ben dat veel mensen relatief snel zullen vast lopen als ze 1x iets fout klikken. Juist omdat je precies doet wat ze moeten doen, en niet even dat kleine beetje extra informatie geeft over wat ze eigenlijk doen. (Ik geef soms zelf wel eens workshop en het zal je echt verbazen wat allemaal fout kan gaan, mensen houden van rond klikken)
Kleine voorbeelden hiervan, uit de video waar je de twee afbeeldingen van monikken samen voegde.
Je steld dat de nieuwe laag bovenaan verschijnt, dit gebeurt bij jou echter omdat je de bovenste laag geselecteerd heb. Heb je de bg laag nog om een of andere reden geselecteerd komt ie dus op de verkeerde plek. Als je zegt: "de laag verschijnt boven de laag die je geselecteerd hebt" Is het voor mensen eerder duidelijk waar het "fout" gaat. Of verder op in de video doe je een laag masker, je verteld daar niet hoe een laagmasker werkt (met zwart/wit of licht/donker). Daardoor blijven mensen waarschijnlijk heel lang zoeken op het moment dat ze je tutorial ingaan met de kleuren rood/wit geselecteert.
Ik weet dat het gewoon heel vervelend is dat mensen net niet doen wat je zegt, maar heb zelf in de loop van de tijd geleerd dat net even een zin ander geformuleerd of een half zinnetje extra veel verschil kan maken.

Verder leuke tuts opzich!
mag ik vragen wat je bg is met gimp?
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

Gepost op: 15 mei 2017, 17:15:01
Hoi Tijger99!
Hartstikke bedankt voor je reactie en je meedenken. Ik waardeer dit zeer. Ik ga bij het maken van de tutorials steeds uit van de standaardinstellingen van Gimp, wanneer je het programma opent, en dus ook bij de opeenvolgende stappen, van de evt. veranderingen die dan zijn aangebracht. De voorbeelden die je noemt, zijn dan ook op zich logische stappen die wel kloppen. De toegevoegde laag b.v. komt automatisch bovenaan bij deze volgorde van werken, en de opties bij het laagvenster leg ik dan idd niet uit, omdat ook hier de standaardinstellingen automatische gebruikt worden. Maar het kan zeker geen kwaad om met een enkel zinnetje hier en daar wat te verduidelijken! Verder denk ik dat het wel een groot verschil is, of je een workshop geeft, of een 'geschreven' tutorial maakt, of een video. Elk heeft zo zijn beperkingen en mogelijkheden. Ik denk dat een video vooral heel 'to the point' moet zijn en je kunt helaas niet in gesprek gaan om bij te sturen. Ik ben het absoluut met je eens (ook vanuit eigen ervaring ;-) hoe makkelijk je een verkeerde klik maakt. Maar... het is een 'work in progress', waarmee ik bedoel dat ik je suggesties zeker serieus neem en probeer om steeds betere tutorials te maken! Oh ja, mijn Gimp achtergrond is puur enthousiast hobbyisme en ik ben zeker geen expert. Misschien ooit in de toekomst na veel tutorials, haha.
Groet weer, Kluissie.