Verschillende foto's - dezelfde kleuren

• 8 Reacties
  • 286 Gelezen
Gepost op: 8 mei 2017, 19:57:25
Okay, hier gaan we dan.

Ik heb twee verschillende foto's, van hetzelfde product (of persoon), beide gemaakt met een andere instelling/camera/fotograaf.
Maar ik hou van eenheid (sorry) en ik wil heel graag dat hetzelfde product (of persoon) dezelfde kleurstelling krijgen.

In mijn geval is dat veelal met zwart, grijstinten en wit (soms ook wel iets anders).
Ik weet dat je kleuren kunt laten bepalen met de pipet, ook het selecteren op kleur kan ik inmiddels.

Maar ik wil heel graag dat de twee verschillende foto's dezelfde kleur krijgen zodat het moeilijker te zien is dat het twee verschillende instellingen/camera's/fotografen zijn. Na enig zoeken het ik wel een tutorial gevonden die gaat over het veranderen van de kleur van het gezicht van een persoon. Maar dat heeft mij niet echt geholpen. Uiteraard is het wel gelukt om ietsje te veranderen, het is er ook beter van geworden maar ik vind het nog niet goed genoeg dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Om een voorbeeld te geven heb ik hier ook de foto's toegevoegd, eentje die heel erg blauw is en ik veranderd heb naar meer grijs/zwart, en een foto van een product die eigenlijk de juiste kleur heeft, zoals de andere eigenlijk ook moet worden.

Weet iemand of er een tutorial is, eventueel video, hoe te zien is dat je ervoor zorgt dat beide foto's dezelfde kleuren krijgen?
Gepost op: 9 mei 2017, 11:04:08
Als je hem desatureert is die al vrijwel hetzelfde (colors>desaturate>desaturate).
Jouw "hoehetzoumoetenworden"is vrijwel zwartwit.
Gepost op: 11 mei 2017, 11:10:15
Hi Nutello,

Okay ik heb dat "desatureren" al eerder gebruikt maar helemaal duidelijk is het mij niet.
Uiteindelijk is het mij destijds wel gelukt, met veel wurgen, maar als ik het nu weer moet doen moet ik weer even zoeken.
In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal eens zoeken naar een tutorial als "how to desaturate" of "desaturate in Gimp"
Gepost op: 11 mei 2017, 12:52:24
*

Offline FransR

• 1570
Gepost op: 11 mei 2017, 14:13:07
Ik begrijp dat je alle objecten wilt hebben alsof ze onder dezelfde belichting zijn gemaakt, dat wil zeggen bij dezelfde kleurtemperatuur. Je zou van het origineel moeten achterhalen of gokken welke de kleurtemperatuur was, soms staat die in de exif-data, maar je kunt ook een tabelletje gebruiken: 3000=TL-lamp, 3200=halogeen-lamp, 3400=filmzon, 3600=circa 1 uur na zonsopkomst, 5000=flitslicht, 5600=standaarddaglicht (overdag bij een licht bewolkte hemel), 6000=middagzon, 7000 en hoger=zware bewolking of schaduw aan de noordzijde.
Bedenk hoe de foto is gemaakt (=gok de kleurtemperatuur van de te bewerken foto);
en doe hetzelfde met de foto waaraan je eigen foto gelijk moet zijn (=het eindresultaat);
ga in Gimp naar FX-Foundry > Color > Convert color temperature, vul achter "Original temperature" de hierboven gegokte waarde in en vul achter "Target temperature" de gewenste waarde in en klik op "OK".
Deze "Target temperature" moet voor alle foto's gelijk zijn.

Overigens is het handiger om in plaats van het doorzichtige dambordje een neutraal-grijze ondergrond te gebruiken.

Het klinkt lastig. Ik heb zelf voor dergelijke gevallen goede resulaten behaald.
Succes ermee.
Gepost op: 11 mei 2017, 18:54:28
Die band is niet goed te krijgen. Hij blijft een kleur houden en banden hebben geen kleur.
Gewoon omzetten naar zw/w met de instelling "luminance".  De perfectionist kan nog wat draaien aan de levels (niveaus) maar gekker moet het niet worden ;)
*

Offline FransR

• 1570
Gepost op: 14 mei 2017, 13:52:59
Ja klopt een band is zwart, maar zwart bij rood licht ziet er toch anders uit dan bij geel of blauw licht.
Ik dacht overigens dat het niet alleen over banden ging.
Gepost op: 16 mei 2017, 19:25:03
Hoi Frans,

Ik ga deze tip wel even uitproberen.
Voor het grote deel gaat het over banden, inderdaad, maar er zijn ook een hoop andere producten hoor 😉

Wat jij met dambordje bedoeld begrijp ik niet helemaal. Echter, ik denk dat dit juist het transparante deel is. De uiteindelijke kleur gaat een soort wit of grijs worden 😉
*

Offline FransR

• 1570
Gepost op: 17 mei 2017, 08:16:42
Het doorzichtige deel van een plaatje heeft een soort dambordjespatroon. Bij het werken en beoordelen zal de doorzichtigheid een belangrijke rol meespelen. In dergelijke gevallen maak ik een 50% grijze laag aan direct onder de laag met het dambordje. Later kun je het oogje voor die laag uitzetten waardoor alleen het onderwerp weer te zien is. Let wel op dat de laag met onderwerp aktief wordt na het aanmaken van de grijze laag.