Ontwerp flyer

• 13 Reacties
  • 708 Gelezen
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 1 april 2017, 07:15:55
Beste Gimpers,

Mag ik jullie om jullie mening vragen?

Voor een vriendin van mij maak ik een flyer. Ze coacht kinderen met sociaal emotionele problemen.

Voor de afbeeldingen heb ik alleen blije kinderen gekozen omdat dit naar mij gevoel meer wervend is. Mijn vriendin wil juist op de voorkant afbeeldingen met verdrietige en niet blije kinderen (ook nog zwart-wit) en op de achterkant een kleurrijke foto met een blij kind.   

Voorkant = huidige situatie (probleem/hulpvraag)                   Achterkant = wat je krijgt/uitkomst coaching

Nu ben ik niet bekend met regels voor reclame en marketing (ik kan alleen met Gimp en Inkscape overweg). Maar wie heeft gelijk? Ik of mijn vriendin. We worden het maar niet eens met elkaar ;)

Wat vinden jullie? Wat is meer wervend? In de meeste reclames (tv, Youtube. Billboards) zie ik blije of neutrale mensen.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2017, 07:17:57 door tomatito »
*

Offline FransR

• 1617
Gepost op: 1 april 2017, 09:21:46
Ik weet niets, echt helemaal niets van reclames of zo, maar toch een reactie:

een flyer moet "wervend" zijn, dat betekent een positieve eerste indruk met weinig maar wel nieuwsgierig makende tekst.
Kleur is positief en dat moet in eerste oogopslag duidelijk zijn (het resultaat van de coaching is uiteindelijk ook positief).
De doelgroep moet ook duidelijk zijn en daarvoor kun je inderdaad zw/wit tonen gebruiken.
Zo maar een ideetje: begin met veel kleur en laat dat via een simpele wervende tekst verlopen naar zw/wit.

Gebruik de achterkant van de flyer voor de "zakelijke" inhoud, maar ook met een kleurige transparante of wazige achtergrond van bijvoorbeeld lachende gezichten.

Vooral moet het geheel wervend zijn en het doel of de doelgroep moet met simpele korte tekst begrijpbaar zijn, dus geen lange verhalen, bewaar die voor de achterkant.

Veel succes, maar ook plezier!
Gepost op: 1 april 2017, 13:37:31
Voorkant = huidige situatie (probleem/hulpvraag)                   Achterkant = wat je krijgt/uitkomst coaching
Lijkt mij een prima plan.
Gepost op: 2 april 2017, 16:01:31
Foto's van mensen op een flyer mag mits toestemming van betreffend(e) perso(o)n(en). Hun afbeelding is auteursrechterlijk beschermd. Dus vraag goed na voordat je zo'n flyer gaat maken. Dit kan uiteraard je vriendin doen.

Wat je op internet vindt is over het algemeen vrij om te gebruiken maar ook daar kan auteursrecht gelden dus goed lezen en desnoods vragen of je de afbeelding mag gebruiken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 2 april 2017, 18:11:35
Ik ben overal van op de hoogte  ;)
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 2 april 2017, 18:13:43
Enne... iedereen bedankt voor de reacties. Jammer dat niemand mijn mening onderschrijft  ;D Omdat de flyer voor mijn vriendin is volg ik maar haar mening/opvatting.
Gepost op: 3 april 2017, 20:53:49
Je vriendin's idee lijkt me goed maar waarom niet twee versies maken. Kijk daarna in de markt welke flyer het meeste aanslaat en ga daarmee verder.

Ik zie nog een ander ontwerp voor ogen. Deel de flyer diagonaal bijvoorbeeld met aan de ene kant de zw verdrietige en aan de ander kant de kleurige blije met een grote pijl van verdrietig naar blij en de tekst "ook??".

Marketing/reclame. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat wordt bedoeld, wat de boodschap is. Je moet de mensen nieuwsgierig maken. En het moet blijven hangen liefst zo lang mogelijk.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline murtun

• 116
Gepost op: 6 april 2017, 10:59:48
Oef beetje laat maar hoop dat je er nog wat aan hebt. Kijkende naar mijn diploma zou ik hier nuttige dingen over moeten kunnen zeggen xD

Het ligt aan een paar factoren maar meestal geld:

Doel van de voorkant: mensen hem op laten pakken
Doel van de achterkant: overtuigen/informeren

Belangrijk is wat je vriendin er mee gaat doen? liggen ze in haar wachtruimte, gaat ze er mee op een beurs staan, legt ze hem bij de huisarts neer, deelt ze ze op straat uit of misschien wel alles van dit?
Bij de huisarts zal hij naast andere flyers liggen dan is opvallen dus extra belangrijk, als je hem persoonlijk aan mensen geeft al een stuk minder. De plaats van afgifte van de flyer is dus iets om in je achterhoofd te houden.

Je moet je doelgroep aanspreken. Ik kan me voorstellen dat het met sociaal emotionele problemen best vaak verdrietig is. Ik zou daarom niet voor overdreven blij gaan maar voor gewoon neutraal. Perspectief/een oplossing bieden is wel belangrijk.

Ook is het belangrijk wat je vriendin wil bereiken, moeten mensen meteen een afspraak maken? of naar haar website gaan? of haar een keer opbellen voor een eerste informatieve afspraak? moeten ze haar mailen? Het komt hier op neer: Wat zijn de stappen van de klant van eerste contact tot eerste afspraak en welke rol speelt de flyer daarin. Dit is bepalend voor je achterkant. Ik zou haar tel. nmr benadrukken. Je hebt zo meteen direct contact en de klant heeft minder stappen om er vanaf te zien/het te vergeten.

Even snel een idee uit mijn koker:
De voorkant 'neutrale' kinderen in zwart wit met daarop een mooie tekst in kleur die zegt: 'Sociale problemen? Wij lossen het op!' (of iets in die richting, dat weet je vriendin het beste)
De achterkant in dezelfde kleur als de tekst van de voorkant. Hier leg je kort uit wat je doet, het liefst een foto van je vriendin voor vertrouwen, foto van lachende kinderen en onderaan contactgegevens en logo. Niet te veel tekst.

Hoop dat je er iets mee kunt. Ben erg benieuwd naar het resultaat want over het algemeen ben ik erg onder de indruk van je creaties die je hier post:D Dus als het van je vriendin mag zie ik het resultaat hier graag terug ^^
Gepost op: 6 april 2017, 17:12:17
Wat je op internet vindt is over het algemeen vrij om te gebruiken maar ook daar kan auteursrecht gelden dus goed lezen en desnoods vragen of je de afbeelding mag gebruiken.
Whoa! Dat is advies wat iemand makkelijk in de problemen kan krijgen (zie de Rijdende Rechter van een paar weken terug). Niets van wat je op internet is "vrij om te gebruiken" tenzij je de fotograaf hebt achterhaald en uitdrukkelijke toestemming hebt gekregen. Zelfs op sites die pretenderen "publiek domein" of "gratis stockfoto's" aan te bieden moet je nog op je tellen passen!
Open source - smakelijker, verser en goedkoper!
http://mike.bing-photography.com
Gepost op: 6 april 2017, 20:47:23
Je hebt gelijk. Ik lees net dat het gebruik verboden is tenzij.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 7 april 2017, 13:16:50
Bedankt voor alle reacties en suggesties. Ik neem het mee.

Ik kan het eindresultaat helaas niet tonen dat wil mijn vriendin niet. Haar project dus zij bepaald  ;)

Citaat
Ben erg benieuwd naar het resultaat want over het algemeen ben ik erg onder de indruk van je creaties die je hier post:D
Bedankt voor het compliment. Ik kan wel Gimp en Inkscape overweg maar echt ontwerpen is een ander vak hoor. Maar ja... ik leg de lat ook altijd hoog hoor. Hou mij op dit moment vooral bezig met het bouwen van websites. Leren van html/css en in de toekomst php. Gewoon omdat het leuk is.

Voor echt gratis stock fotos gebruik ik deze: https://pixabay.com/

Echt gratis en helemaal vrij om te gebruiken en ook geen rare (bron)vermeldingen die sommige gratis stock sites nog wel eens eisen/vragen.
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 22 september 2017, 10:43:35
Update :)

De flyers schijnen goed te werken. Hiermee bedoel ik te zeggen: mensen reageren en nemen contact op. In het ontwerp heb ik alleen blije en vrolijke kinderen gebruikt. Dit betekend niet dat als ik een verdrietig kind had gebruikt als afbeelding dit minder goed had gewerkt. Wat zeg ik: misschien wel beter. Ik heb het niet getest.

Wel fijn om te weten dat mensen reageren op een door mij ontworpen flyer. Maar misschien gaat het wel om het aanbod (tekst) en niet om mijn ontwerp ;) Wie zal het zeggen.

Wat wel een nadeel is aan Gimp en Inkscape is dat beide niet goed overweg kunnen met cmyk. Dat is wel voor verbetering vatbaar (!). Jammer ook want het zou beide beter in de markt zetten.
Gepost op: 23 september 2017, 13:38:31
Fijn dat het werkt. Hoe zijn ze verspreid?
*

Offline tomatito

• 1213
Gepost op: 23 september 2017, 14:27:19
Hmmm... nu je het vraagt, geen idee eigenlijk. Ik denk dat ze op openbare plekken liggen. Ben ze zelf alleen nog niet tegen gekomen.

(PS. Ik ga vragen hoe ze worden verspreid  ;))