Vormen kopiŽren en plakken vanuit Word lukt niet meer.

• 13 Reacties
  • 2259 Gelezen
Gepost op: 23 januari 2017, 18:10:13
Ik gebruik Gimp vooral om illustraties te maken zoals mijn avatar. Als basis gebruik ik daarvoor de vormen die in Word aanwezig zijn. Ik maak in Word een diertje met rondjes, vierkantjes, hartjes enzovoorts, en kopieer die dan in Gimp, waar ik ze bewerk tot een afbeelding.
Ik heb dit altijd gewoon gekund. Vormpje maken in Word, kopiŽren (Ctrl+C), plakken (Ctrl+V) in Gimp en klaar. Maar nu heb ik een nieuwe pc, Windows 10 en daar Gimp op gezet en nu werkt het niet meer. Op mijn oude laptop (windows 7) gaat het nog steeds perfect. Maar op de nieuwe pc krijg ik de melding dat er geen afbeeldingsdata in het klembord is om te kopiŽren.
Weet iemand hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Gepost op: 23 januari 2017, 23:16:01
Leuke avatar!  :)
*

Offline murtun

• 118
Gepost op: 26 januari 2017, 12:34:22
Het lijkt nogal een omslachtige manier om te werken maar iedereen vind zo zijn manieren om GIMP te gebruiken:)

Enkele mogelijke oplossingen die zo in mijn hoofd schieten:

print screen i.p.v. crtl+c. Dan je poppetje in Gimp selecteren en de rest verwijderen.
Is het mogelijk om die vormen als brush in Gimp toe te voegen?

Hoop dat print screen werkt. Laat het anders even weten. Heb er alle vertrouwen in dat iemand je hier kan helpen.

Gr Murtun
Gepost op: 27 januari 2017, 19:00:03
Het zou gewoon moeten werken helaas is mijn windows 10 defect. Simpele vraag: je hebt het figuur toch wel eerst geselecteerd voordat je ctrl-C doet ??
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 27 januari 2017, 21:15:34
:-)
Ja, hoor: heb geselecteerd en gekopieerd en dan ... lukt het plakken niet. Het plakken gaat wel in Word zelf.
De printscreen werkt op zich wel, maar dan krijg ik alles mee en het gaat me alleen om het vormpje.

Het is zo vreemd dat het op mijn laptop gewoon werkt. Alleen op de nieuwe pc niet. En ik baal er vooral zo van omdat ik die pc juist gekocht heb om er meer mee te kunnen tekenen.

Het lijkt misschien omslachtig, maar ik doe het al heel lang zo en het levert best leuke dingen op.

Nu iets heeeeel geks: als ik Word afsluit, zegt het programma: u heeft nog iets op het klembord staan, wilt u dit bewaren?
Als ik dan 'ja' zeg, gaat het plakken in Gimp opeens wel.
Maar pfffffft: over omslachtig gesproken: vormpje maken, kopiŽren, word afsluiten, klembord bewaren, plakken ...
Gepost op: 27 januari 2017, 21:18:56
Oh, sorry, de brush:
Ja, nee: dat kan wel, als het vormpje eenmaal in Gimp staat. Maar dat heeft geen zin, als ik niet kan plakken.

Ik kopieer niet het hele poppetje dat ik in Word teken tegelijk, maar vormpje voor vormpje. Iedere vorm op zijn eigen laag. Dan kan ik in Gimp bijvoorbeeld heel eenvoudig een oogje dichtdoen of een koppie scheef laten kijken of een houding veranderen.
Gepost op: 27 januari 2017, 21:37:05
Lukt het plakken in Paint wel? Paint kan ook plakken van het klembord.
Als het in Paint ook niet lukt ligt het misschien aan Word.
Gepost op: 28 januari 2017, 13:44:36
welke versie van word gebruik je? Bij mij doet ie het op windows 10 namelijk wel gewoon...
Daarnaast, als je ctrl+x doet ipv van ctrl+c (dus knippen ipv van kopieren) werkt het dan misschien wel. Ik heb in het verleden wel eens een probleem gehad dat mijn computer ook een afbeelding op mijn klembord in sommige gevallen alleen als zodanig wilden herkennen als ik hem knipten ipv kopieren.
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

Gepost op: 22 februari 2017, 20:30:39
Excuses voor mijn late reactie. Ontzettend fijn dat jullie meedenken. Helaas werkt knippen (ctrl x) ook niet. Ik heb Office 365 op de pc staan, dus ik neem aan de altijd-nieuwste versie?
Gepost op: 23 februari 2017, 15:54:09
Hoe weet je dat knippen niet lukt?
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 24 februari 2017, 17:45:17
Zojuist las ik de volgende bemoedigende woorden: "... and just because your operating system can copy an image to the clipboard, does not mean that GIMP can use the image from the clipboard. Your best bet is to try it and see if it works. "

Heb je toevallig een ander tekenprogramma en zo ja, kun je dan wel daarheen kopieren? Dan weet je dat het niet aan Word of Office ligt.
Ik kan je niet verder helpen helaas want ik gebruik Linux en heel soms Windows-7.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 25 februari 2017, 15:48:53
Hetzelfde geldt voor LibreOffice Writer (de freeware tegenhanger van word en beter vind ik). Ook hier kan ik geen plaatjes gemaakt in writer kopieren naar Gimp. Gebruik ik daarentegen draw van LibreOffice dan gaat het uitstekend. Beide programma's hebben dezelfde tekensymbolen.

Overigens is deze fout als bug aangemeld maar nog niet verholpen daarvoor zul je nog wat geduld moeten hebben.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 januari 2018, 19:24:51
Eindelijk! Opgelost. Nu net.
En uiteindelijk zů simpel, dat het om te huilen is dat ik er niet eerder op ben gekomen. ik heb maanden doorgeploeterd op mijn laptopje, had het tekenen op de nieuwe pc opgegeven, want het werkte gewoon niet.
Tot nu net. Noem het een ingeving.
Opslaan als .doc
Vormpje maken, kopieren, plakken in Gimp. No problemo.  ;D
Gepost op: 7 januari 2018, 14:02:01
Leuk. Ik heb het net even geprobeerd met Libre Office writer en..... het werkt nu in geval ook in Libre Office writer. Je hoeft het document niet op te slaan, gewoon selecteren, kopieren en plakken. Andersom gaat ook helemaal correct.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin