Beginscherm blijft leeg

• 11 Reacties
  • 901 Gelezen
Gepost op: 4 januari 2017, 14:41:35
Ik heb vandaag GIMP geinstalleerd en heb er nog nooit mee gewerkt, ik wil daarom lessen volgen op internet om als beginner te kunnen starten. Als ik GIMP 2.8.18 echter open dan krijg ik een leeg scherm. In de 'lessen' op internet zie ik dat er een ander scherm moet openen met o.a een gereedschapskist. hoe krijg ik dat voor elkaar?2099-0
Gepost op: 4 januari 2017, 19:12:05
gereedschapskist is CTRL+B

bij vensters kun je eventueel andere vensters openen
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

Gepost op: 4 januari 2017, 21:21:30
Kijk eens hier: http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,2609.msg21181.html#msg21181
Je bent niet de enige met dit probleem ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 5 januari 2017, 15:58:45
Hallo E. Sullock Enzlin en Tijger99,

Allebei hartelijke dank voor jullie reacties.
Ik heb de tip van E. Sullock Enzlin opgevolgd en heb de topic geopend met daarin de oplossing. EN .... HET WERKT. Super bedankt.

groet
Antoine
Gepost op: 1 februari 2018, 10:37:45
Ik hoop dat ik dit topic mag gebruiken om een vraag te stellen.
Dat startscherm, het beginscherm of hoe je het ook noemt, kun je het zo instellen dat je altijd met dezelfde instellingen qua gereedschapskist, filters etc. begint?

Ik heb het al eens geprobeerd, het lagenvenster komt ook elke keer keurig in beeld, evenals de gereedschapskist, de opties ervan en ook nog een venster met penselen. Maar elke keer als ik Gimp ga opstarten ziet het er weer anders uit nadat ik de dag eerder afgesloten heb.

Ik zou het fijn vinden als je een soort standaard opzet kunt opslaan zodat je, elke keer als je opnieuw opstart, altijd hetzelfde beginscherm hebt met de gereedschappen daar, zoals ik het graag wil.

Is dit mogelijk?
Gepost op: 1 februari 2018, 17:02:57
Je kunt ook je eigen topic beginnen gezien wat je vraagt. Je zult niet de enige zijn met jouw probleem.

En ja je kunt je voorkeuren opgeven onder tabblad Bewerken -> Voorkeuren.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1640
Gepost op: 2 februari 2018, 16:18:02
In "Bewerken" > "Voorkeuren" > "Vensterbeheer" onder "vensterposities" : "Vensterposities opslaan" aanvinken. Ik vermoed dat die niet aangevinkt is.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 6 februari 2018, 15:06:47
Je kunt ook je eigen topic beginnen gezien wat je vraagt. Je zult niet de enige zijn met jouw probleem.

Ik weet niet of dit grappig is bedoeld maar in ieder geval vindt ik niet dat hier een nieuw topic voor gemaakt moet worden.
Het gaat om bijna hetzelfde probleem, met dezelfde eigenschappen en kunnen voor beide vragen gebruikt worden, grotendeels.
Maar ieder zo zijn eigen hoor.
Gepost op: 6 februari 2018, 15:12:08
Nou ik heb wel e.e.a. geprobeerd maar het blijft raar.
De ene keer start ie wel goed op, staan de twee vensteropties gewoon op het beginscherm "gereedschap+gereedschapopties" en aan de rechterkant heb ik altijd "lagen, paden, penselen". Dat werkt voor mij goed. Maar de volgende opstart ging weer helemaal mis en waren beide vensters weer helemaal weg. Het leek alsof ik twee gimp programma's open had staan, eentje voor het basisblad en eentje voor de twee vensters. Als ik het lagenvenster gebruikte moest ik het eerst openen en kon ik ermee werken. Als ik vervolgens in een laag wilde werken, moest ik onderin de taakbalk het venster gereedschap+opties weer openen waardoor het lagenvenster weer verdween.... ???
Gepost op: 6 februari 2018, 19:23:06

Ik weet niet of dit grappig is bedoeld maar in ieder geval vindt ik niet dat hier een nieuw topic voor gemaakt moet worden.
Het gaat om bijna hetzelfde probleem, met dezelfde eigenschappen en kunnen voor beide vragen gebruikt worden, grotendeels.
Maar ieder zo zijn eigen hoor.
Niet om het even maar het is wel serieus bedoeld. Als je iets zoekt kijk je dan eerst naar de titel of ook naar de inhoud? Voor mezelf sprekend kijk ik eerst naar de titel of die aangeeft waar ik naar op zoek ben. Een leeg scherm bij het starten of een standaard opzet bij het starten zijn voor mij twee verschillende dingen. Ik zou jouw uitdaging niet gauw hier gaan zoeken. Maar ik ben het met je eens ze liggen wel heel dicht bij elkaar.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 februari 2018, 19:27:28
Nou ik heb wel e.e.a. geprobeerd maar het blijft raar.
De ene keer start ie wel goed op, staan de twee vensteropties gewoon op het beginscherm "gereedschap+gereedschapopties" en aan de rechterkant heb ik altijd "lagen, paden, penselen". Dat werkt voor mij goed. Maar de volgende opstart ging weer helemaal mis en waren beide vensters weer helemaal weg. Het leek alsof ik twee gimp programma's open had staan, eentje voor het basisblad en eentje voor de twee vensters. Als ik het lagenvenster gebruikte moest ik het eerst openen en kon ik ermee werken. Als ik vervolgens in een laag wilde werken, moest ik onderin de taakbalk het venster gereedschap+opties weer openen waardoor het lagenvenster weer verdween.... ???
Mmmm zou je eens precies kunnen opschrijven welke stappen je hebt ondernomen zodat we het hier kunnen emuleren?
Graag ook aangeven met welke Gimp versie en welk OS (eventueel met versie) je werkt.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1640
Gepost op: 10 februari 2018, 17:05:50
Ik heb het na je eerste melding niet zelf even geprobeerd, nu wel en inderdaad de vensters komen nogal willekeurig op het scherm.
Maar als je in "enkel-venster" modus werkt dan gaat alles zoals verwacht. Dus als je last hebt van die random volgordes kan ik je aanraden over te gaan op die "enkel-venster" modus, dan zitten ge gereedschappen en lagen vast aan het werkgebied.
Wat je wilt, dat kun je!