[Plug-ins] Hoe moet ik GIMP Plug-ins installeren via GIMP ?...

• 1 Reacties
  • 2063 Gelezen
Gepost op: 11 december 2016, 21:07:03
Hoi medegimpers...

Ik werk met programmas zoals Blender en ik wil GIMP voornamelijk gebruiken
voor het maken van seamless textures... maar hoe kan ik plug-ins voor GIMP
installeren via de .ZIP file ?.... ik wil het graag in screenshots zien s.p.v...

Alvast bedankt,
Groetjes Jamie.

Gepost op: 12 december 2016, 18:58:54
Jamie werk je met windows of Linux?? E welke windows uitvoering: 3.11/98/xp/7/8/10??

Beide werken zo'n beetje precies hetzelfde met het installeren van plugins/scripts (jaha.. er zijn twee soorten ;D).

Voor windows is er echter een installer beschikbaar die het leven aangenamer maakt. Deze installer kun je hier downloaden: https://sourceforge.net/projects/gimpextensions/ . Programma starten en de gewenste plugins selecteren en installeren. Geen kennis nodig waar je ze dient te installeren.

Voor Linux werkt het een beetje anders er is geen universele installer zoals gimpextensions bij windows.

Gezipte plugins/scripts dien je altijd eerst uit te pakken. Daarna verplaats je de uitgepakte file naar de plugin/script folder van Gimp. Deze methode werkt zowel onder windows als Linux.

Hoe herken je plugins en scripts. Een plugin heeft altijd de extensie .py dus 'mijnplugin.py'. Een script heeft altijd de extensie .scm dus 'mijnscript.scm'. Er is 1 uitzondering: een plugin kan ook de extensie .exe hebben dus ook 'mijnplugin.exe'.

Waar vind je de folders.
Voor windows7: c:\gebruikers\<naam>\gimp-2.8\plug-ins   en   c:\gebruikers\<naam>\gimp-2.8\scripts
Onder Linux: /home/<naam>/.gimp-2.8/plug-ins   en  /home/<naam>/.gimp-2.8/scripts

Voor <naam> vul je jouw naam in of elke ander naam waarmee je bent ingelogd op je systeem.

Er is helaas 1 vreemde eend in plugin land: G'MIC. Deze download je als een installer ondanks z'n .exe extensie. Dit bestand meteen uitvoeren door er dubbel op te klikken (windows). Daarna wordt G'MIC geinstalleerd. Voor Linux via de package manager installeren.

Succes.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin