Een lichtgevende lijn

• 3 Reacties
  • 2124 Gelezen
Gepost op: 3 mei 2016, 21:23:53
Deze basis tutorial laat zien hoe je een lichtgevende lijn kan maken.

We starten met het maken van een pad door middel van de pen

Ga naar de pentool in je gereedschapskist ( &pen;), zet punten op je canvas waar de lijnen tussen moeten lopen

Door met je muis op de lijn tussen de punten te gaan staan kun je deze omhoog of omlaag trekken zodat er bochten ontstaan

Zorg dat je ´voorgrond kleur´ staat op de kleur waarin je de lijn wilt hebben en dat je op een lege laag werkt

Ga nu naar de gereedschapsopties van je pen, en klik op ´pad naar lijn´

De meeste instellingen staan goed, alleen lijn breedte kun je eventueel wat lager zetten dan de 6,0 px waar hij standaard op staat. (ik zelf zet hem op 3,0.)
Druk op ´Doorhalen´

Verdubbel de laag nu 4x
(rechter muisknop --> Laag Dupliceren of CTRL+SHIFT+D)

Ga in je laag venster naar de bovenste laag, en vervolgens naar Filters --> vervagen --> Gaussiaans vervagen.

Kies bij zowel verticaal als horizontaal 30px en druk op Ok.

Ga in je laag venster naar de 2de laag, en vervolgens naar Filters --> vervagen --> Gaussiaans vervagen.

Kies bij deze laag voor een lager getal zoals 10 px voor beide opties

Ga in je laag venser naar de 3de laag, en vervolgens naar Filters --> vervagen --> Gaussiaans vervagen.

Kies bij deze laag voor een nog lager getal zoals 3 px voor beide opties

Maak de net bewerkte laag nu wit (dit kan op veel manier bijvoorbeeld door
kleuren --> verkleuren
en vervolgens de helderheid op 0 zetten

Maak nu een nieuwe laag helemaal boven op, en zet hier met een brush wat witte vlekken op de lijn, zet deze laag op de laag modus: Zacht licht of overleggen.
Zo komt er wat meer dynamiek in je lijn.

Dit was de tutorial,
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2016, 17:55:41 door Tijger99 »
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

Gepost op: 4 mei 2016, 19:42:52
Waw, echt mooi!  :D   Leuke tut!
Hier is die van mij:

Klopt het dat ik van de vijf laagkopieën er maar drie nodig heb? (en er dus twee overbodig zijn)
Gepost op: 5 mei 2016, 10:28:49
Waw, echt mooi!  :D   Leuke tut!
Hier is die van mij:

Klopt het dat ik van de vijf laagkopieën er maar drie nodig heb? (en er dus twee overbodig zijn)

Ik zal er even naar kijken en het eventueel aanpassen. Ik had deze tut al jaren ergens liggen en heb hem om eerlijk te zijn niet meer vooraf gecheckt.

Het zou best kunnen dat ik ooit wat meer lagen had en toen het een en ander heb aangepast om hem overzichtelijk te houden. Maar zal vanavond of even wat met die lagen doen of he't aantal verkleinen.

Update: Heb er 4 van gemaakt, je vervaagd 3 lagen en houdt er 1 over als oorspronkelijke lijn. Eventueel kun je natuurlijk meer lagen vervagen, beetje afhankelijk van hoeveel licht je hem wil laten geven.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2016, 17:59:25 door Tijger99 »
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

Gepost op: 7 mei 2016, 21:41:51
Die ga ik een keer proberen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin