Sig tut: zwart/groen

  • 0 Reacties
  • 1683 Gelezen
Gepost op: 26 januari 2016, 23:30:34
Niveau: Beginner met basic kennis
Gimp versie: GIMP 2.8

Een stap voor stap uitleg over hoe je een eenvoudige sig maak. Niveau is beginner, maar er wordt wel verwacht dat je de absolute “basics” van GIMP beheerst. Dit houdt dat je simpele handelingen, zoals een nieuwe laag maken of een afbeelding schalen, moet kunnen uitvoeren.
Dit is wat we gaan maken:



Hieronder vind je de lagen die bij de afbeelding horen, de meeste sig bouw je niet van onder naar boven op (zoals vaak gebeurt met een foto). Mocht je even kwijt zijn waar de laag nou precies moet komen, check het hier.

In het rode vakje vind je de laagdekking en de laagmodus. Deze komen terug in de tutorial, eigenlijk vat ik dit onder "basis kennis", maar misschien zijn er een aantal onder jullie die deze opties nog niet eerder zijn tegen gekomen

Oke laten we gaan beginnen:
Stap 1: Maak een nieuw document aan, een afbeelding van 450x125
Stap 2: Open je render in een “nieuwe laag”
De render die ik heb gebruikt kun je hier vinden: http://i154.photobucket.com/albums/s278/creepkake/16066_anime-render-2_zps29969121.png
Stap 3: Schaal je de render en beweeg hem richting het midden van je sig.
Let erop dat als je de render schaalt dat je de slotjes sluit, dit zorgt ervoor dat je render niet vervormt.



Stap 4: Plaats je C4D onder de render.
Zorg ervoor dat je render als het waren het middelpunt van je C4D vormt.
Stap 5: maak een nieuwe laag “tint” aan boven de laag met de C4D (maar onder de render), vul deze met een toonaangevende kleur uit je render en zet de laag bij laagmodus op “tint”.



Stap 6: Maak een nieuwe laag “licht1”, neem een ronde softe witte brush. Plaats hiermee een “stip” op je nieuwe laag rechts (of links) boven de render. Zet deze boven al je andere lagen tot nu toe.
Stap 7: Zet de laag “licht1” op 35% dekking en verdubbel hem (de laag die nu wordt gevormd noemen we “licht2”)
Stap 8: Plaats de laag “licht2” onder je render.



We gaan nu een soort van clipping masks toevoegen, de manier waarop ik dat doe is niet heel “standaard” maar persoonlijk vind ik het fijn omdat je met veel lagen werkt, waardoor je makkelijk aanpassingen kan doen achteraf.
Stap 9: Maak een laaggroep “spetters”.
Stap 10: maak een nieuwe “zichtbare laag” en zet deze in de laagroep, klik even op het ogen bij de laag zodat hij onzichtbaar wordt.
Stap 11: Zet een nieuwe laag in de laaggroep, onder de zichtbare laag (die op dit moment uit staat).
Stap 12: Pak een zwart brushes en teken spetters op deze laag
LET OP: Je C4D op de achtergrond volgt waarschijnlijk bepaalde lijnen (flow). Probeer deze met je spetters ook te volgen om te voorkomen dat je een heel “rommelig” effect krijgt.
Stap 13: de “zichtbare laag” mag weer aan, op laag modus scherm, vervolgens verschuif je deze laag een beetje, zodat de spetters die je net gemaakt heb weer zichtbare worden.



We werken nu weer verder buiten de laaggroep.
Stap 14: We open nu een effect C4D in een nieuwe laag.
Vaak hebben deze C4Ds een zwarte achtergrond. Daarom zet je deze C4D op scherm, mocht de C4D een doorzichtige achtergrond hebben kun je hem op normaal laten staan.
Stap 15: Via kleur -> verkleuren, maken we deze C4D ongeveer de zelfde kleur groen als de rest van de sig.



Nu gaat het echte afwerken beginnen, check nog een keer of alles staat zoals jij het wil!

Stap 16: Een 1px border
Stap 17: Zorg dat je kleurverloop van paars naar geel/oranje loopt.

De makkelijkste optie om dit voor elkaar te krijgen is gewoon als voorgrondkleur paars kiezen en als achtergrond kleur oranje. Maak een nieuwe zichtbare laag. Kies vervolgens kleuren-->In kaart brengen --> kleurverloopprojectie.



Modus: koraal toevoegen, dekking 15%



Stap 18: Maak een nieuwe volledig zwarte laag, zet deze op koraal weghalen rond de 10%.
Stap 19: Maak een nieuwe volledig witte laag, zet deze op koraal weghalen rond de 10%



Stap 20: Maak een nieuwe laag, zet deze op modus overleggen en de dekking op 50%, maak hierop met een brush zwarte en witte vlekken. Zwart aan de buitenkant, wit op effecten.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2016, 12:16:15 door Tijger99 »
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen