Rollende Box

• 0 Reacties
  • 2789 Gelezen
Gepost op: 18 januari 2015, 11:30:42
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================
Rollende box

Gemaakt door: Toppertje
Verbeterd door: --
Origineel door: --

Met deze tutorial ga ik jullie leren om redelijk simpel de basis van GIMP Animation Package (GAP) te leren, doormiddel van een bewegende GIF-animatie te maken. Mogelijk moet je ook wat basisvaardigheden van GIMP kennen om deze tutorial te maken.
Wat gaan we maken

En wat heb je nodig:
GIMP Gap 2.4 (Werkt ook in GIMP 2.6) voor windows is direct te downloaden via deze link: Klik hier!

Stap 1

Open een nieuw bestand van 600 x 400 pixels.

Stap 2

Maak hierin een rechthoekige selectie van 150 x 100 pixels:

Bij mij is de achtergrond transparant, maar het maakt niks uit, deze mag ook wit zijn (Wit of transparant is het makkelijkste).

De kleur mag je zelf kiezen, wil je precies deze tutorial volgen, ik heb deze kleur gebruikt: e35252.

Stap 3

Met de rechthoekige selectie nogsteeds actief, doe je dit:
Laag > Laag automatisch bijsnijden,
Selecteer > Niets,
Bewerken > Knippen,
Laag > Niewe laag,
Bewerken > Plakken,
Laag > Laag verankeren.

Nu hebben we de selectie in het midden van de afbeelding geplaatst.

Tip: Sla ook deze Box op, deze heb je nodig in het vervolg van deze tutorial, ik sla hem op als Box1.

Stap 4

Open nu een nieuw bestand van weer 600 x 400 pixels en noem het Background_000001.xcf en sla het op.

Stap 5

Doe nu in die afbeelding (Background_000001.xcf) Video > Duplicate Frames. Er komt nu een nieuw schermpje tevoorschijn, Zet hierin N Times op 19 en klik op Ok:

Dit zal ons 20 frames geven voor de animatie. Ook zou je 10 of 100 frames kunnen gebruiken, hoe meer frames, hoe vloeiender je beweging die je wilt maken en hoe groter de uiteindelijke bestandsgroote.

Stap 6
Doe nu: Video > Move Path. Het volgende scherm verschijnt:

Zet eerst de Instant Apply (A) aan. Hiermee kun je zien wat je aan het doen bent het preview-venster. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat in de Source Image / Layer (B) dat de rode doos die je in stap 2 hebt gemaakt nu is geselecteerd. Zet de stepmode (C) op Geen. Zet vervolgens Handle (D) op Center. Dan nu de X en Y waardes (E) oftewel de beginpositie van onze box, zet X op -75 en Y op 200. Druk nu op Add Point en ga naar de volgende stap.

A tot en met F is de volgorde die je moet aanhouden. Hieronder zal ik elke stap met tekst beschrijven. Beredeneerd vanuit bovenstaande afbeelding.

Stap 7

Je ziet nu dat het schermpje hetzelfde blijft maar dat er wat veranderd, zie onderstaande afbeelding:

Nu voeg je de tweede X en Y positie (A) in. X zet je op 675 en Y laat je staan op 200. Klik nu op Anim Preview (B) en ga door naar de volgende stap.

A en B is weer de volgorde die je moet aanhouden.

Stap 8

Er verschijnt nu een nieuw schermpje:

Vink hierin de Exact Object On Frames aan, en klik op Ok.

Stap 9

Hij gaat nu bezig met een aantal dingen, wacht totdat het volgende schermpje verschijnt:

Druk op Afspelen en je kunt zien hoe het geworden is, zonder dat het al het definitieve plaatje is. Pas als je in het venster van stap 7 op Ok klikt is de animatie definitief.

Je zou hem dan nog wel kunnen schalen etc.

Eventueel kun je voor het opslaan (Als animatie) dit nog even doen Filters > Animatie > Optimalizeren (Voor GIF).
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2015, 11:56:56 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin