Nieuwe site over GIMP voor fotografen

• 23 Reacties
  • 9676 Gelezen
Gepost op: 18 december 2014, 17:30:39
Hallo, ben nieuw hier!

Ik heet Paul Matthijsse en ik heb samen met Kirsten Roth-Koch en Just Vecht een boek geschreven onder de titel Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus, medio 2014 uitgegeven door Academic Service in Den Haag.

Mijn medeauteurs hebben de hoofdstukken over het illustratieprogramma Inkscape (Kirsten) en het opmaak/DTP-programma Scribus (Just) geschreven, terwijl ik het GIMP-deel voor m'n rekening heb genomen.

Als vervolg hierop heb ik onlangs een Wordpress-site geopend, waarin ik verder inga op de mogelijkheden van GIMP - maar let wel, alleen op fotogebied. Het is de bedoeling om deze site in de loop der tijd te vullen met verhalen over hoe je dit doet en dat, zowel voor beginners als gevorderden.

Op dit moment kun je stukken vinden over de basishandelingen, een uitleg van die "o zo moeilijke interface", hoe je een foto rechtzet, hoe je een watermerk aan één of aan een reeks foto's toevoegt (voor dit laatste gebruik ik ImageMagick), hoe je één of meerdere foto's verkleint, een inleiding tot G'MIC inclusief de recent toegevoegde optie Filmsimulatie, hoe je een landschap moet doordrukken, hoe je een raw-bestand met dcraw moet converteren voor verdere bewerking in GIMP, een verhaaltje over de ontwikkelversie 2.9 van GIMP en tot slot - voor nu tenminste - een pagina met aandacht voor ons boek, met links naar de blogs van mijn medeauteurs en een link naar een inkijkexemplaar van een gedeelte van het boek.

Het adres is:
allesgimpofbijna.wordpress.com

Dank voor uw aandacht!

Met vriendelijke groet,
Paul Matthijsse. 
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 19 december 2014, 14:17:22
Dat ziet er wel heel erg veelbelovend uit.
Ben je niet bang dat je ten aanzien van Gimp iets te veel hooi op je vork neemt?
Ik heb al diverse tutoruials voor dit forum geschreven en het is een flinke klus om allerlei mogelijkheden uit te leggen, zonder in details te verdwalen.
(Helaas zijn die tutorials niet meer bereikbaar door een onbekende oorzaak....)

Mocht je nog hulp of steun nodig hebben stel je vragen op het forum en wellicht krijg je afdoende antwoord en/of support.

Ik wens je veel succes en vooral plezier!
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 19 december 2014, 17:48:23
Hallo,

Nee hoor, ik ben niet bang voor dat hooi! Ik weet dat het uitleggen van dingen een tijdrovend karweitje is, maar ik erger me eraan dat er geen goede handleiding voor fotografen is, in het Nederlands. Dus dacht ik, dat moet ik dan maar schrijven!

Ik heb eerder versie 3 van de handleiding van RawTherapee geschreven, zowel de Engelse als de Nederlandse versie.

Raar inderdaad dat de tutorials hier op deze site niet bereikbaar zijn. Niet ergens een kopietje slingeren?

Over hulp: ja, wellicht ken je nog andere forums waar ik een link naar mijn site kan plaatsen?

Groet, Paul.
Gepost op: 19 december 2014, 18:52:20
Mooi dat Gimp (en Inkscape en RawTherapee) meer bekendheid gaat krijgen.

De tutorials zullen binnenkort hopelijk weer bereikbaar zijn ik heb eindelijk Leendert kunnen bereiken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 19 december 2014, 20:39:16
Beetje jammer dat het meer van hetzelfde is, maar dan in het nederlands...
Wat echt nog mist zijn meer gevorderde foto tuts, daarvoor kijk ik meestal naar photoshop tuts, omdat het bij gimp meestal op beginner niveau ophoudt.
Gepost op: 19 december 2014, 22:59:56
Waar gaan de Engelstalige 'gevorderden-tuts' dan over, volgens jou?
Gepost op: 20 december 2014, 08:07:08
Het stukje over dodge is een aardig begin, maar aangezien je je op fotografen richt, zou je direct vanaf het begin het niveau wat meer omhoog kunnen tillen.
Dat doe je door bijv. al te beginnen met het werken met lagen en laagmaskers.
Nu staat er wel een deel in het artikel over lagen, maar eigenlijk zou je nooit (fotograaf of niet) moeten aanwennen om op je achtergrond te werken.
Dus standaard al met lagen beginnen door de achtergrond te dupliceren en vanuit daar verder te gaan.

G'MIC is een erg interessant iets, maar over het algemeen kom je meestal hetzelfde tegen als op jouw site staat, terwijl dat juist iets is waar je wat dieper op in zou mogen gaan, gezien het best moeilijk kan zijn om tot een mooi resultaat te komen als je geen idee hebt wat je doet.
Dus bijv. wat meer praktische toepassingen (en howto), zoals je zou verwachten van 'recepten'.

Dingen die mij persoonlijk boeien zijn geavanceerde selecties maken (icm lagen en maskers), dodge en burn (waarin men ook ingaat op brush opacity en welk soort brush voor bepaalde toepassingen, en layer modes en opacity), clone en healing brush (beetje zelfde als dodge/burn, het effect is al zoveel beter als je eenmaal weet dat je niet op 100% opacity moet werken...), curves en andere kleurcorrecties, en nog wel andere dingen die nu niet direct in me opkomen.
Portret retouching (al dan niet icm wavelet decompose) is ook iets waarmee je waarde aan je site kunt toevoegen. En dan heb ik het niet over het standaard barbiepop resultaat wat je vaak bij gimp tuts ziet.

Even samengevat: de basis van gimp kun je echt overal vinden, en juist omdat in photoshop alles net even makkelijker/sneller/gelikter werkt, heb je de kans om mensen te laten zien wat gimp nu eigenlijk echt kan ;)
Gepost op: 20 december 2014, 17:33:32
Dank je voor je uitgebreide reactie.

1. Vergeet niet dat mijn site een ding-in-aanbouw is; hij is precies 15 dagen in de lucht. Ik wil zowel beginners op weg helpen als wat meer gevorderden (misschien) nieuwe dingen laten ontdekken. Daar heb ik de komende paar jaar voor uitgetrokken. :-) Over een poosje zal ik een wat logischer volgorde in de menu's aanbrengen, het is op dit moment schrijven en dumpen.

2. Ik ben het niet met je eens dat GIMP-handleidingen overal te vinden zijn. De Nederlandse help-file van GIMP zelf is een ramp (tenzij ik ergens overheen kijk) en andere handleidingen zijn vaak in het Engels, of in het Nederlands maar voor (veel) oudere versies. Typ eens 'handleiding gimp' in een zoekmachine in en je krijgt GEEN handleiding GIMP voor je neus. Daar wil ik graag verandering in brengen.

3. Ik begrijp niet helemaal wat je met je G'MIC-alinea bedoelt. Ik heb een inleiding gemaakt en een eerste verhaaltje over filmsimulatie. In voorbereiding zijn verhalen over zwartwitconversie en dof-manipulatie, en een rondgang langs fotografisch interessante filters in het stukje Testing. Ook zal ik (denk ik) nader ingaan op het maken van je eigen clut's zoals gebruikt in het filter Filmsimulatie (en in de raw-convertor RawTherapee).

4. Aan het eind van het liedje wil ik dat beginners weten dat er een site is waarmee ze snel aan de slag kunnen om hun foto's te verbeteren en meer gevorderden zien dat er nog wat te leren valt. Zoiets. Portretretouche komt zeker aan de orde, plus nog een paar duizend dingen. Denk ik. ;-)

Groet, Paul.
Gepost op: 20 december 2014, 19:31:19

1. Vergeet niet dat mijn site een ding-in-aanbouw is; hij is precies 15 dagen in de lucht. Ik wil zowel beginners op weg helpen als wat meer gevorderden (misschien) nieuwe dingen laten ontdekken. Daar heb ik de komende paar jaar voor uitgetrokken. :-) Over een poosje zal ik een wat logischer volgorde in de menu's aanbrengen, het is op dit moment schrijven en dumpen.

Okee.
Waarschijnlijk had ik gewoon even te hoge verwachtingen bij het 'voor fotografen' gedeelte, komt een beetje voort uit het gebrek aan informatie voorbij een bepaald niveau...
Ik hoop echt dat je er iets interessants van weet te maken.

Citaat
2. Ik ben het niet met je eens dat GIMP-handleidingen overal te vinden zijn. De Nederlandse help-file van GIMP zelf is een ramp (tenzij ik ergens overheen kijk) en andere handleidingen zijn vaak in het Engels, of in het Nederlands maar voor (veel) oudere versies. Typ eens 'handleiding gimp' in een zoekmachine in en je krijgt GEEN handleiding GIMP voor je neus. Daar wil ik graag verandering in brengen.

Vandaar ook mijn 'maar dan in het nederlands' opmerking.
Ik ben zelf gelukkig niet beperkt tot info in het nederlands, en geef meestal zelfs de voorkeur aan lezen in het engels, dus ben al doodgegooid met de basic van basics.

Citaat
3. Ik begrijp niet helemaal wat je met je G'MIC-alinea bedoelt. Ik heb een inleiding gemaakt en een eerste verhaaltje over filmsimulatie. In voorbereiding zijn verhalen over zwartwitconversie en dof-manipulatie, en een rondgang langs fotografisch interessante filters in het stukje Testing. Ook zal ik (denk ik) nader ingaan op het maken van je eigen clut's zoals gebruikt in het filter Filmsimulatie (en in de raw-convertor RawTherapee).

Ik had denk ik alleen maar hoeven zeggen dat ik onder 'recept' een uitgekauwde howto verwacht, maar ik hoop echt dat je site uiteindelijk waardevol zal zijn voor de nl talige gimpers.

Citaat
4. Aan het eind van het liedje wil ik dat beginners weten dat er een site is waarmee ze snel aan de slag kunnen om hun foto's te verbeteren en meer gevorderden zien dat er nog wat te leren valt. Zoiets. Portretretouche komt zeker aan de orde, plus nog een paar duizend dingen. Denk ik. ;-)

Ik ben benieuwd :)
Ik vind het wel slim om in de basis wat meer van de verkooppunten van gimp uit te gaan (dus standaard met lagen werken) ipv het als een vervanger van ms paint (okee, ietwat overdreven) te brengen.
Slechte gewoontes zijn nu eenmaal lastig weer af te leren.
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 20 december 2014, 21:40:23
Echt iets nieuws toevoegen lijkt mij heel moeilijk. Ik ben zelf niet echt gebonden aan talen - alleen bij de Aziatische/Arabische  landen haak ik af vanwege de vreemde leestekens - maar het is mijn ervaring dat bijna alles al bestaat op tutorial gebied. 

Mijn opmerking: doe het vooral omdat je het leuk vind! Stel het eventuele nut wat minder centraal.

Ik besteed zelf erg veel tijd aan Blender. Dat doe ik omdat ik het leuk vind. Af en toe zegt iemand op een forum ´mooi hoor!´ en dat is alles.

Zo´n reactie staat in geen enkel vergelijk tot de tijd die ik eraan heb besteed. Maar ik heb wel plezier gehad in het maken en uitzoeken.   

Dus ik zou gewoon verder gaan met wat je doet gewoon omdat het leuk is om te doen  :) En stiekem denk ik wel dat je een bijdrage levert hoor met je site  ;)
Gepost op: 21 december 2014, 21:39:03
Hallo,
ja, dat leuk-vinden is inderdaad de drijfveer! ;-)
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 2 januari 2015, 13:59:18
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 2 januari 2015, 14:15:24
Hoera!!!!!!!

Heel goed 2015 toegewenst, Leendert. Fijn dat je weer terug bent.
Gaat alles goed? Heb je alles weer onder controle?
Je ziet dat we nog steeds actief zijn op de site, hoewel het aantal bezoekers een beetje tegenvalt, maar we blijven support geven.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 2 januari 2015, 14:48:19
Jullie ook de beste wensen!
Het gaat prima met mij hoor. Dit is het laatste jaar dat ik werk + studeer. Dus rustiger tijden zijn in zicht :)
Gepost op: 2 januari 2015, 14:51:09
Hoera de 'oude' artikelen zijn weer in de lucht!!!!

Direct ook maar weer de error tekst weggehaald.

Een heel goed 2015 aan een ieder.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin