eerste figuur verdwijnt bij maken tweede figuur

• 8 Reacties
  • 3138 Gelezen
Gepost op: 8 december 2014, 14:40:23
heb net inkscape geinstalleerd. op google basis info gevonden. om te oefenen moet je een vierkantje en een rondje maken. maar als ik het ene heb gemaakt en het andere erbij wil zetten, is het eerste weer weg. geen idee waar het dan heen is...
Gepost op: 8 december 2014, 21:10:43
In een andere laag misschien?? Of heb je het eerste figuur getekend, geselecteerd en begon je toen aan je tweede figuur?? Zo ja dan verdwijnt de eerste subiet.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 8 december 2014, 23:25:43
Dezelfde laag.
Leeg vel, ik selecteer het blokje om vierkanten of rechthoeken te maken. Ik klik op een plek en maak een vierkant. Laat los. Ga naar een ander plek op zelfde vel en maak nog een vierkant. Dan is het eerste blokje meteen verdwenen.
Gepost op: 9 december 2014, 00:21:57
het is vast iets heel sufs. heb net ontdekt dat ik wel verschillende spiralen kan maken, die blijven staan. of gewoon een lijn. maar de rechthoeken willen niet. zit vast in een instelling, maar ik weet niet welke./hoe ik die instelling ongedaan kan maken. het moet iets zijn wat er om te beginnen in zit, aangezien ik zelf nog niets had ingesteld.
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 9 december 2014, 07:12:33
Citaat
maar als ik het ene heb gemaakt en het andere erbij wil zetten, is het eerste weer weg. geen idee waar het dan heen is...

Citaat
Of heb je het eerste figuur getekend, geselecteerd en begon je toen aan je tweede figuur?? Zo ja dan verdwijnt de eerste subiet.

Het klopt wat  E. Sullock Enzlin zegt. Zorg voordat je een tweede figuur begint het eerste figuur niet meer hebt geselecteerd. Dit doe je door in een leeg stuk te klikken.
Gepost op: 9 december 2014, 10:08:11
intussen vult ie op (wat ik niet meer ongedaan gemaakt krijg, behalve als ik het voor ieder vierkantje apart doe) en maakt ie ronde hoeken (die ik niet meer vierkant krijg), maar ik kan idd wel meerdere vierkanten maken. erop letten dat ik niet ongemerkt iets heb geselecteerd is een goeie tip! maar zo gemakkelijk als iedereen dit programma lijkt te vinden, vind ik helaas niet...
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 9 december 2014, 11:48:46
Citaat
intussen vult ie op (wat ik niet meer ongedaan gemaakt krijg, behalve als ik het voor ieder vierkantje apart doe)
Je kunt steeds een stap terug door Ctrl + Z te gebruiken.

Citaat
en maakt ie ronde hoeken (die ik niet meer vierkant krijg)
Als het goed is zie je twee cirkels op de rand van je figuur staan. Pak zoŽn cirkel en schuif deze over de andere heen. Dan heb je weer rechte hoeken. Ook dit kun je weer ongedaan maken door Ctrl + Z te gebruiken.

Citaat
intussen vult ie op
Als je Shift + Ctrl + F gebruikt verschijnt er aan de rechterkant het vul en lijn menu. Hier kun je kiezen tussen:

1. Alleen vullen
2. Vullen + lijn
3. Alleen een lijn

Voor de kleur (vul + lijn) kun je eventueel nog kiezen voor een kleurverloop/gradient.

Als je Inkscape wilt leren kun je gewoon wat experimenteren door her en der wat klikken en kijken wat er gebeurd. Of zoek een goede tutorial en probeer die te volgen.

Hier kun je wat basisinformatie vinden: https://inkscape.org/doc/basic/tutorial-basic.nl.html. Succes.
Gepost op: 10 december 2014, 00:33:38
de sneltoetsen om naar het vulmenu te komen zijn erg handig. en die tutorial had ik idd ook al gezien. experimenteren is zeker de beste manier, het gaat inmiddels toch al best aardig, kan het programma al wel waarderen! Blijft raar dat ik wel verschillende blokjes of zo kan maken als ze ingekleurd zijn (kan ze later wel weer ontkleuren), maar als ze om te beginnen niet gevuld zijn, blijven ze niet staan. heb wel gezien dat als ik ze vul ze ook een percentage zichtbaarheid moet geven (klinkt logisch), maar ze blijven wel een kleurtje nodig hebben. echt gek. maar ben blij dat ik er inmiddels al wel iets mee kan.
bedankt voor alle tips zover.
als iemand nog een idee heeft voor bovenstaand ding, graag!
en alle tips en trucs altijd welkom!
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 10 december 2014, 10:46:18
Citaat
maar als ze om te beginnen niet gevuld zijn, blijven ze niet staan
Dan heb je vulling + omlijning uit staan. Om ze te laten staan moet omlijning aanstaan.

Misschien zijn dit leuke tutorials om te oefenen:
http://www.pinterest.com/pin/535435843169962856/
http://www.pinterest.com/source/tuts.ahninniah.graphics/

Citaat
kan het programma al wel waarderen!
Ik vind zelf Inkscape een fantastisch programma maar helaas ietwat ondergewaardeerd. Het werkt ook prima samen met andere opensource programmaŽs zoals Gimp, Blender en Synfig (2D animatieprogramma). En als je eenmaal een beetje weet hoe Inkscape werkt kun je razendsnel leuke dingen maken.