Gimp in Ubuntu 12.04. Traag startende tools

• 2 Reacties
  • 2209 Gelezen
Gepost op: 6 november 2014, 12:11:01
Hallo Allemaal,

Al een aantal jaren  gebruik ik Gimp onder Ubuntu - op het ogenblik Gimp 2.6.12 met Ubuntu 12.04 - en sinds ook alweer een tijd loop ik tegen het probleem aan dat een aantal tools/gereedschappen tergend traag beschikbaar komen. Dat kan maar zo 1,5 minuut duren. Heeft iemand ook die ervaring (en als het even kan) ook de oplossing.
Als ik Gimp opstart als super-user (via sudo) verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon maar die oplossing wordt de echte Ubuntu-kenners sterk afgeraden.

Graads
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 6 november 2014, 23:49:06
Heel vreemd  ???

Citaat
Als ik Gimp opstart als super-user (via sudo) verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon
Zou dus iets met rechten te maken kunnen hebben.

Hoe heb je Gimp ge´nstalleerd?

Citaat
maar die oplossing wordt de echte Ubuntu-kenners sterk afgeraden
Dat begrijp ik niet. Waarom raden ze dat af? Is dit in verband met de rechten?

Botte-bijl methode al eens geprobeerd (?):  Gimp verwijderen en opnieuw installeren.
Gepost op: 9 november 2014, 22:33:05
Het komt wel eens voor dat er ergens iets fout gaat in de bestanden/instellingen van een bepaalde gebruiker (hoeft niet per se aan gimp te liggen), je zou kunnen testen of het met een andere gebruiker dan root ook goed werkt.
Je zou ook tijdelijk je verborgen gimp map (daar staan tenslotte alle gebruiker gerelateerde spullen) kunnen hernoemen, zodat er een verse wordt aangemaakt. Een soort van reset zeg maar.

Tomatito, het is inderdaad beter alleen met root te werken als je het nodig hebt, omdat je daarmee je hele systeem kunt vernielen.