Gratis gimplesjes op YouTube

• 27 Reacties
  • 15185 Gelezen
Gepost op: 1 september 2014, 01:27:58
Beste Mariel

Ik heb lesje 3 bekeken. Op zich wel duidelijk maar van de zes items die je kunt instellen zijn alleen RG en B mij wel bekend. oorspronkelijk kom ik uit de elektronica en de waarde van 0 naar 255 heeft daar alles mee te maken.
Verzadiging Toon en Waarde heb ik al wel eens eerder gelezen maar dringen bij mij nog niet door qua betekenis. Daar moet ik eens wat meer over lezen.

groet
Frans
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 1 september 2014, 08:31:19
R, G en B zijn de eerste letters van Rood, Groen en Blauw.
Elke kleur op je monitor bestaat uit een mengsel van alleen maar deze 3 kleuren.
Elke kleur kan ingesteld worden op de hoeveelheid kleur met de schuifjes achter de letters R, G en B. Deze lopen van 0-255: 0 is geen kleur en 255 is de volledige verzadiging. (In de elctronica of electrotechniek: geen tot vol vermogen...).
Zwart is een kleur die dus bestaat uit 3 maal niets, terwijl wit 3 maal alles is: 0,0,0 en 255,255,255.
Hexadecimaal uitgeschreven is dat #000000 tot #ffffff, dat is het getal naast "HTML-notatie".
Van de balkjes H, S en V moet je je niet te veel voorstellen. Met H kies je ongeveer de gewenste kleur (dat is de kleur in de kleurencirkel), met S kies je de hoeveelheid en de verhouding van de 3 kleuren (het woordje "Verzadiging" is onjuist....), met V  stel je juist wel de verzadiging in: de hoeveelheid van de 3 kleuren samen.

Maar er is over kleur zo veel te vertellen dat het beter is  om dat in een apart topic te behandelen.

Edit 11:29: Ik heb hierover al eens geschreven: http://www.dutchgimpers.nl/oud/index.php?n=Beginners.Kleuren
De letter H is hierin K, wat meer de kleurtemperatuur benadert.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2014, 11:20:12 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 2 september 2014, 15:25:41
Beste Mariel
En beste FransR

Ik heb deze week het derde filmpje bekeken over de kleurkeuze in de gereedschap kist. Het venster ervan bevat bekende dingen, met name de RGB en HTML informatie. Ik weet nog niet of er in de GIMP helpfiles daarover iets te vinden is in het nederlands. Het begrip waarde deed me denken aan een 0-100 schaal voor de hexadecimale waardes van de RGB en HTML maar het zal wel wat anders zijn. De andere 2 items in het letter lijstje zijn nog onderwerp van overdenken.
Iets anders: ik heb mijn kennismaking met GIMP op papier gezet; deels voor mezelf om een beetje lijn te houden maar ook om wellicht anderen ermee van dienst te zijn. In mijn verhaal rijzen natuurlijk ook vragen in de hoop dat iemand daar in kan bijsturen en wijzig ik mijn verhaal. De GIMP helpfiles zijn ongetwijfeld goed bedoeld maar vaak weet ik er niet goed raad mee; deels omdat mijn Engels hier toch beperkt is.
Het spreekt me wel aan dat Mariel beginners van dienst wil zijn en misschien kan ik daar een bescheiden steentje aan bijdragen. De praktische uitvoering ervan hangt van de interesse erin af.
Daarnaast: ik ben meer technisch dan artistiek geinteresseerd in GIMP. Oftewel: als ik het kunstje begrijp en kan toepassen zakt mijn interesse nogal.

Beste FransR

Het beste bewijs dat ik savonds laat, als ik de GIMP weer induik, niet goed meer oplet. Ik ben nu overdag bezig en ontdek nu pas jouw reactie op het kleuren palet verhaal. Had dus niet in de gaten dat er een bladzijde 2 gestart was. Ik kom uit de elektronika en heb dus met hexadecimaal te maken gehad bij het programmeren van microcontrollers etc. Daarnaast verdiep ik me in HTML om website maken ervaring op te doen. Gewoon leuk om kunstjes te leren kennen.

groeten

Frans
*

Offline Mariel

• 15
  • Een dag niet gegimpt is een dag niet geleefd :-)
Gepost op: 6 september 2014, 11:01:52
Hallo allemaal

Excuus excuus en nogmaals excuus dat ik zo lang niet meer hier op het forum ben geweest.
Ik heb een nogal hectische tijd achter de rug.
Om maar even een paar dingen te noemen:
Ik moest noodgedwongen verhuizen omdat mijn man werkloos werd en wij de huur niet meer konden betalen.
(ik haat crisis !!!)
Mijn computer is gecrashed, intussen ben ik dus heel hard aan het werk om centen bij elkaar te sprokkelen voor een nieuwe. Daarbij kwam nog een probleem dat ik dus al mijn instellingen kwijt was. Gelukkig bleek achteraf dat de harde schijf nog goed was, dus we kunnen nu de verloren schade in gaan halen.
Tussendoor is ook mijn schoonvader nog overleden wat naast het verdriet ook een week tijd in beslag nam.
Net nu alles achter de rug is, heb ik een mooie grote opdracht gekregen waar ik heel blij mee ben, maar wat natuurlijk ook weer heel veel tijd vergt.
Maar ik ga mijn best doen om toch weer op de rails te komen met mijn filmpjes want ik heb nog aardig wat ideetjes uit te werken.

Bovendien dacht ik dat reacties op dit forum automatisch in mijn mailbox zouden verschijnen, maar dat blijkt niet altijd te werken. Ik heb er een paar gezien, maar niet herkend als zijnde van dit forum.
Dus zij hebben wel antwoord gekregen maar dan gewoon via de mail. Ik zal eens zien of ik dit een beetje recht kan zetten vandaag :-)

Bedankt in ieder geval voor alle complimenten die ik heb gekregen, dat geeft de burger moed :-)
Ik ben ook blij met de opmerkingen en kritiek want daarmee kan ik alleen maar zorgen dat mijn filmpjes nog beter worden. Dus ook daarvoor bedankt.

*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 6 september 2014, 11:20:24
hey ik heb even snel 2 3 filmpjes bekeken en kwam er achter dat ik niet helemaal de doelgroep ben (helft doorgespoeld omdat ik me verveelde:P).

Waarom ik toch reageer is omdat er in 1 van die paar filmpjes die ik keek een enorme fout zat. Het gaat om het filmpje: 24: Hoe en waarom gebruik je een laagmasker in Gimp

het lijkt dat je niets snapt wat een laagmasker doet. Het laagmasker dat je nu toepast heeft namelijk geen nut. Een laagmasker gebruik je om delen van je afbeelding transparant te maken zonder ze definitief weg te gummen. Het beschermt niet je kleuren of iets dergelijk. Je maakt in het filmpje gebruik van de selectie om het geselecteerde deel van de afbeelding zwart wit te maken. Dit heeft niks met het laagmasker te maken.

Doe nog maar eens het zelfde maar zonder de laagmasker ;) je zult zien dat de laagmasker stappen zinloos zijn...

Daarnaast valt het me op dat er niet echt lijn in de lessen zit, de volgorde is voor mij niet altijd logisch. Daarnaast leg je soms dingen op plekken uit waar je het niet verwacht. Je gebruikt ook niet altijd de meest handige techniek op het juiste moment in mijn ogen.... maar daar kun je weinig aan doen denk ik, aangezien je zelf aangeeft dat je nog niet zo heel lang bezig bent.

Ik hoop niet dat je kritiek erg vind, het is een leuk idee en voor jou doelgroep ook vast handig!

(btw welke versie van gimp gebruik je? kan het namelijk nergens vinden...)

Beste Tijger

Je hebt inmiddels via email van mij een antwoord gekregen, maar om er op dit forum nog even op terug te komen:
dank voor je kritiek, ik leer ook iedere dag weer bij. En nee, je valt idd niet in mijn doelgroep. Ik richt mijn filmpjes op die mensen die nog nooit eerder met een grafisch programma hebben gewerkt. Het moet vooral simpel blijven.
Dat ik daarbij niet altijd de meest gebruikelijke manier gebruik om dingen uit te leggen komt omdat ik die zelf op dat moment het makkelijkst vond.
Inmiddels heb ik heel wat nieuwe dingen ontdekt, het is soms heel verrassend dat Gimp op sommige punten meer mogelijkheden heeft dan Adobe Photoshop en op sommige punten juist weer minder.
Wat betreft de laagmaskers uitleg, daar heb je helemaal gelijk. Ik heb dan ook een nieuwe verbeterde versie gemaakt waarin alles wat duidelijker wordt.
Het is op YouTube helaas niet mogelijk om eenmaal geuploade filmpjes te verbeteren.

En ja, ik ben een nogal chaotisch mens, ik spring inderdaad nogal van de hak op de tak. Maar gelukkig schijnen mijn volgers op YouTube daar weinig last van te hebben. Ik doe ook maar gewoon mijn best en alles voor de lol. Maar volgens mij zit er wel een stijgende lijn in.

Ik kreeg laatst via een mailtje van een YouTube volger die ook de Gimplessen volgt op NHA, het grootste compliment dat ik kon krijgen: "Ik hoop, dat je nog lang zal doorgaan met de instructiefilms. Ik heb de cursus GIMP gevolgd bij de NHA, maar ik kan er niet bijster tevreden over zijn. Ze sturen me vaak de mist in en werken met een oude website van GIMP. Via jouw (of uw?) filmpjes wordt er een heleboel duidelijker."

En ik werk altijd met de laatste versie van Gimp. Op Windows 7 omdat mijn Windows 8 dus gecrashed is.

Groet,
Mariel

*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 6 september 2014, 11:31:07

Nog even de vensters: oorspronkelijk had Gimp maar 1 groot werkgebied met links de gereedschappen en rechts het "tab" venster. In de wandelgangen wordt dit ook wel het lagenvenster genoemd, hoewel ik tabbladen eigenlijk wel treffender vind.
Vanaf Gimp 2.8 zijn de losse vensters ingevoerd met een veel groter werkgebied als doel.
Dat werkt in het begin verwarrend, vandaar dat er onder "Vensters" de mogelijkheid is om "Enkel venster modus" aan te vinken.

Succes maar weer,
FransR

Hallo FransD en FransR
Ik heb ook een filmpje gemaakt over hoe je gimp kunt instellen als n venster, misschien dat je daar iets aan hebt. http://youtu.be/N1eydVeqAKo

en FransR
Dankjewel voor het geven van antwoorden :-)
Gepost op: 6 september 2014, 11:46:49
........
Ik moest noodgedwongen verhuizen omdat mijn man werkloos werd en wij de huur niet meer konden betalen.
(ik haat crisis !!!)
Mijn computer is gecrashed, intussen ben ik dus heel hard aan het werk om centen bij elkaar te sprokkelen voor een nieuwe. Daarbij kwam nog een probleem dat ik dus al mijn instellingen kwijt was. Gelukkig bleek achteraf dat de harde schijf nog goed was, dus we kunnen nu de verloren schade in gaan halen.
Tussendoor is ook mijn schoonvader nog overleden wat naast het verdriet ook een week tijd in beslag nam.
Net nu alles achter de rug is, heb ik een mooie grote opdracht gekregen waar ik heel blij mee ben, maar wat natuurlijk ook weer heel veel tijd vergt.
.......
Sterkte en gecondoleerd.

Citaat
.....
Maar ik ga mijn best doen om toch weer op de rails te komen met mijn filmpjes want ik heb nog aardig wat ideetjes uit te werken.
.....
We zijn benieuwd.

Citaat
......
Bovendien dacht ik dat reacties op dit forum automatisch in mijn mailbox zouden verschijnen, maar dat blijkt niet altijd te werken. Ik heb er een paar gezien, maar niet herkend als zijnde van dit forum.
Dus zij hebben wel antwoord gekregen maar dan gewoon via de mail. Ik zal eens zien of ik dit een beetje recht kan zetten vandaag :-)
.......
Je moet wel de notificatie aanzetten anders krijg je niets.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 6 september 2014, 12:29:24
Danjewel E. Sullock Enzlin

ik heb inderdaad inmiddels de notificatie aangezet, kan het zijn dat die na een paar weken van inactiviteit vanzelf op non actief gaat?
Gepost op: 6 september 2014, 18:55:01
neen
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 7 september 2014, 07:48:52
(ik haat crisis !!!)

Hoeveel kan een mens over zich heen krijgen!
Gecondoleerd en sterkte.

Mooie video lesjes heb je genaakt, duidelijk, niet zo heel lang en met een lief muziekje eronder.
Hou vol en zet door!
Frans
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 8 september 2014, 10:38:58
Citaat
Hoeveel kan een mens over zich heen krijgen!
Gecondoleerd en sterkte.

Mooie video lesjes heb je genaakt, duidelijk, niet zo heel lang en met een lief muziekje eronder.
Hou vol en zet door!
Frans

Dankjewel Frans,

Tsja, er bestaan een gezegde dat zegt: "een ongeluk komt nooit alleen" Nou dat klopt dus wel. Ik ga er wel vanuit dat we het nu wel weer zo'n beetje gehad hebben, en dat het tijd wordt voor een beetje mazzel.
Inmiddels heeft mijn man weer werk gevonden dus het geluk rolt onze kant weer een beetje op. De rest zal moeten slijten, dat hoort bij het leven.

Er staan inmiddels twee filmpjes klaar over het bewerken van foto's uit de oude doos. Ik had een mooie foto met een blauwe waas van toen ik zelf een jaar of 6 was. en een hele mooie foto met zo'n rode waas. Ook uit de jaren 70. Bijzonder om te zien hoeveel kleur je nog terug kunt halen met Gimp.
Deze filmpjes moeten nog bewerkt worden, maar dat duurt uren met mijn reserve laptop. Dus ik moet daar even de tijd voor nemen.

« Laatst bewerkt op: 8 september 2014, 20:25:43 door E. Sullock Enzlin »
Gepost op: 9 september 2014, 10:21:55
Hallo Mariel

Fijn dat je er weer bent!
Ik lees dat je een behoorlijk beroerde tijd hebt gehad dus je afwezigheid is helemaal begrijpelijk.
En uiteraard gecondoleerd met je schoonvader.
Je kent me niet maar ik heb me voorgesteld in de  stel je voor  topic.

Met plezier de eerste 3 lesjes van je bekeken.

Zoals je misschien al gelezen hebt probeer ik eerst het openings venster van GIMP te begrijpen maar daarnaast probeer jouw lesjes om in stemming te komen en deze ochtend ( toen ik zag dat je terug was) ook nog eens goed in de help files van GIMP gedoken.
Wat me opviel dat er wel hollanders (4 stuks) in de categorie proeflezers zaten maar geen enkele bij de vertalers. Terwijl er hier en daar wel nederlandse tekst tussen zit.

groeten
FransD

*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 9 september 2014, 11:45:06
Hallo Mariel

Fijn dat je er weer bent!
Ik lees dat je een behoorlijk beroerde tijd hebt gehad dus je afwezigheid is helemaal begrijpelijk.
En uiteraard gecondoleerd met je schoonvader.

Hallo FransD
Dankjewel voor je medeleven en leuk dat je mijn lesjes volgt :-)

En ja, het is mij ook al opgevallen dat de Nederlandse vertaling niet overal doorgevoerd wordt.
ik ben benieuwd of daar binnenkort nog verandering in komt.

Groet,
Mariel