Gratis gimplesjes op YouTube

• 27 Reacties
  • 14610 Gelezen
*

Offline Mariel

• 15
  • Een dag niet gegimpt is een dag niet geleefd :-)
Gepost op: 22 maart 2014, 10:31:12
November 2013 ben ik begonnen met het programma Gimp omdat iemand tegen mij zei dat het een prima alternatief was voor Adobe Photoshop. Dus ik wilde dat wel eens zien aangezien ikzelf al jaren met Adobe Photoshop werk. Ik was inderdaad verrast hoe het programma Gimp intussen is uitgegroeid tot een volwaardige grafische software.
Het viel mij op dat er nog niet veel aandacht aan geschonken wordt in Nederland, en dat er nog niet echt veel documentatie te vinden is in het Nederlands terwijl er in het Engels volop tutorials te vinden zijn.

Om mezelf te dwingen tot het beter verkennen van het programma en tegelijkertijd andere mensen te helpen met hun eerste stappen in de digitale grafische wereld, ben ik een eigen youtube kanaal begonnen: https://www.youtube.com/user/cursusfotobewerken met lesjes Gimp voor beginners. Ik doe mijn uiterste best om elke week minimaal n nieuwe video online te zetten met een zo simpel mogelijk lesje, zodat Gimp voor iedereen toegankelijk is.

Mocht jij als bezoeker van dit forum een idee hebben voor een nieuw lesje, ik doe ook verzoeknummers, mits ze niet te ingewikkeld zijn  :)

Les 1 t/m 19 zijn inmiddels een feit. Een makkelijke lijst van alle lesjes vind je op mijn website: http://www.digit-art-mariel.nl/gratis-lesjes-gimp/

Gepost op: 22 maart 2014, 20:48:08
Voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden check even hier: http://www.dutchgimpers.nl/oud/index.php?n=Artikelen.Home.

Maar youtube filmpjes zijn natuurlijk altijd welkom want daar hebben we hier niets van.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 26 maart 2014, 09:18:25
Voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden check even hier: http://www.dutchgimpers.nl/oud/index.php?n=Artikelen.Home.

Maar youtube filmpjes zijn natuurlijk altijd welkom want daar hebben we hier niets van.

Uiteraard heb ik daar al uitgebreid een kijkje genomen :-) Maar net wat je zegt, ik zag nergens een topic waarin YouTube video's als voorbeeld gebruikt worden. Dus ik dacht daarmee wel een aanvullig op het forum te kunnen bieden.
Ik ga ook niet van elke video een topic maken. Maar als ik een vraag zie staan waar ik een filmpje over heb, kan ik daar natuurlijk altijd even op reageren.

*

Offline Myr

• 1
Gepost op: 28 april 2014, 20:06:54
hallo
Ik ben heel blij met jouw filmpjes op You Tube want ik heb pas sinds vandaag GIMP geinstalleerd en de tuts die hier te vinden zijn zijn een grote hulp voor mij.
Op mijn oude XP-pc heb ik jaren gewerkt met photoshop CS3 - Door al die heisa rond XP heb ik nu een laptop met windows 8.1 en deze namiddag heb ik GIMP gedownload omdat een nieuwe versie PSD of de PSD CC (internetversie tegen jaarlijkse huurprijs) te duur geworden zijn.
Verrassend hoeveel gelijkenissen er tussen beide progs zijn en ik heb mij dan ook meteen aan een simpel werkje gewaagd.  Ik hoop dat het lukt om het mee te sturen.
Groetjes
Myr
Gepost op: 28 april 2014, 21:23:56
En als klap op de vuurpijl ook Gimp kan zodanig veranderd worden dat deze nagenoeg op photoshop lijkt maar dan gratis natuurlijk ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 30 april 2014, 17:39:54
En meteen een grappig mysterieus plaatje met het "buiten-de-rand" effect en een mooie subtiele schaduw rondom de lijst.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline Mariel

• 15
Gepost op: 7 mei 2014, 14:28:10
hallo
Ik ben heel blij met jouw filmpjes op You Tube want ik heb pas sinds vandaag GIMP geinstalleerd en de tuts die hier te vinden zijn zijn een grote hulp voor mij.
Op mijn oude XP-pc heb ik jaren gewerkt met photoshop CS3 - Door al die heisa rond XP heb ik nu een laptop met windows 8.1 en deze namiddag heb ik GIMP gedownload omdat een nieuwe versie PSD of de PSD CC (internetversie tegen jaarlijkse huurprijs) te duur geworden zijn.
Verrassend hoeveel gelijkenissen er tussen beide progs zijn en ik heb mij dan ook meteen aan een simpel werkje gewaagd.  Ik hoop dat het lukt om het mee te sturen.
Groetjes
Myr

Leuk om te horen dat je mijn lesjes handig vindt :-)
Veel plezier ermee, en succes met je creaties!

Mariel
Gepost op: 7 juli 2014, 22:48:17
hey ik heb even snel 2 3 filmpjes bekeken en kwam er achter dat ik niet helemaal de doelgroep ben (helft doorgespoeld omdat ik me verveelde:P).

Waarom ik toch reageer is omdat er in 1 van die paar filmpjes die ik keek een enorme fout zat. Het gaat om het filmpje: 24: Hoe en waarom gebruik je een laagmasker in Gimp

het lijkt dat je niets snapt wat een laagmasker doet. Het laagmasker dat je nu toepast heeft namelijk geen nut. Een laagmasker gebruik je om delen van je afbeelding transparant te maken zonder ze definitief weg te gummen. Het beschermt niet je kleuren of iets dergelijk. Je maakt in het filmpje gebruik van de selectie om het geselecteerde deel van de afbeelding zwart wit te maken. Dit heeft niks met het laagmasker te maken.

Doe nog maar eens het zelfde maar zonder de laagmasker ;) je zult zien dat de laagmasker stappen zinloos zijn...

Daarnaast valt het me op dat er niet echt lijn in de lessen zit, de volgorde is voor mij niet altijd logisch. Daarnaast leg je soms dingen op plekken uit waar je het niet verwacht. Je gebruikt ook niet altijd de meest handige techniek op het juiste moment in mijn ogen.... maar daar kun je weinig aan doen denk ik, aangezien je zelf aangeeft dat je nog niet zo heel lang bezig bent.

Ik hoop niet dat je kritiek erg vind, het is een leuk idee en voor jou doelgroep ook vast handig!

(btw welke versie van gimp gebruik je? kan het namelijk nergens vinden...)
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2014, 23:15:48 door Tijger99 »
Taal is bedoelt om te communiceren, niet om foutloos te spellen

*

Offline Josfotografie

• 12
  • Werk steeds met geduld.
Gepost op: 21 augustus 2014, 10:56:06
Ik Gebruik de lessen van Mariel en het is een TOP dame danku wel voor uw hulp met gimp.
Gepost op: 27 augustus 2014, 00:57:11
Hallo Mariel

Ik ben een pure beginner met beeld bewerking en de meeste kreten in de help files van GIMP zeggen met niet zoveel. GIMP staat bu een weekje op mijn PC en ik ben in bezit van een boekje GIMP/Inkscape/Scribus. Dat zette me ook op het spoor van GIMP. Nu bezig om de gebruikers interface in te stellen en dan denk ik er sterk over om jouw filmpjes te gaan bestuderen. De eerste bekeken en het zag er heel goed uit. Complimenten!!

met vriendelijke groet
Frans
Gepost op: 28 augustus 2014, 01:10:15
Beste Mariel

Eerste lesje met uitgevoerd. Het valt me op dat GIMP het teken gereedschap wat je gebrukt automatisch start bij openen van een nieuw bestand. Is daar een keuze in te maken met een ander gereedschap?

groeten
Frans
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 28 augustus 2014, 08:03:45
Mariel is 2 maanden niet hier geweest, dus ik zal je vraag beantwoorden.
En heel simpel, de ontwerpers of programmeurs hebben gekozen om bij het starten van Gimp als eerste gereedschap de verfspuit te tonen, maar dat is nogal willekeurig, want wat die programmeur ook doet bijna altijd wil de Gimper een andere keuze.
Een instelling hiervoor is er niet, althans heb ik niet kunnen ontdekken.....
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 28 augustus 2014, 20:35:43
Prima en duidelijk;  bedankt voor je toelichting Frans

groet
Frans D
Gepost op: 29 augustus 2014, 22:16:32
Beste Mariel
En waarschijnlijk Beste FransR

Ik begin langzamerhand de indruk te krijgen dat er rondom het openings venster van GIMP nogal wat verwarring kan zijn of geweest is. Dat las ik al in mijn boekje en ook dat maakte me 2 weken geleden ook nieuwsgierig.
Als ik gewoon GIMP start (vers geinstalleerrd) krijg ik links een geredschapskist (dat staat er tenminste in) en rechts een venster met nogal wat tab venstertjes. De naam van dit rechtse venster heb ik voorlopig maar TAB venster genoemd voor mezelf omdat me niet duidelijk is wat die tabjes allemaal gaan doen. In het beginners verhaal van GIMP kom ik er niet echt uit en staat het gereedschap ineens rechts en de vensterbenamingen van AB en C dringen niet echt tot me door

Vandaar dus naar jouw video filmpjes geswitched. Vanavond les 2 gedaan en dat ging ook best goed. Mijn vraag uit les 1 wordt hier beantwoord.
Maar plotseling tover je in die les onder bestand even een toetsenbord te voorschijn. Om de groter en kleiner toetsen aan te duiden. Heel goed maar op mijn PC kan ik dat toetsenbord op jouw manier niet vinden. Er stond Query (dat ken ik nog uit mijn access tijd van MS Office) voor dus er zal wel een truukje voor zijn?

Maar de les was leuk. De kwast reageerde goed op de toetsen

groet
FransD
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 30 augustus 2014, 08:36:43
Maar plotseling tover je in die les onder bestand even een toetsenbord te voorschijn. Om de groter en kleiner toetsen aan te duiden. Heel goed maar op mijn PC kan ik dat toetsenbord op jouw manier niet vinden.
Klopt, dat is een "grapje" van Mariel: ze heeft ergens een plaatje van het toetsenbord staan en dat haalt ze even tevoorschijn. Let maar goed op in het filmpje: ze klikt op "Bestand" > "Onlangs geopend". Dus kennelijk heeft ze dat in Gimp gemaakt. Ze heeft hiermee alleen willen aangeven dat (bijna) alle commando's ook met het toetsenbord kunnen.

Ook verwarrend kan zijn dat Mariel met een tekentablet werkt, een los tekenapparaatje. Hiermee is het mogelijk om lijnen te tekenen die van dun naar dik verlopen en andersom.
Overigens heb ik nu zelf ook geleerd dat met die vierkante haakjes de pendikte eenvoudig is te wijzigen.

Nog even de vensters: oorspronkelijk had Gimp maar 1 groot werkgebied met links de gereedschappen en rechts het "tab" venster. In de wandelgangen wordt dit ook wel het lagenvenster genoemd, hoewel ik tabbladen eigenlijk wel treffender vind.
Vanaf Gimp 2.8 zijn de losse vensters ingevoerd met een veel groter werkgebied als doel.
Dat werkt in het begin verwarrend, vandaar dat er onder "Vensters" de mogelijkheid is om "Enkel venster modus" aan te vinken.

Succes maar weer,
FransR
Wat je wilt, dat kun je!