RAW en UFRaw

• 10 Reacties
  • 1778 Gelezen
*

fransr

Gepost op: 28 januari 2009, 19:22:34
Ik heb me heerlijk uitgeleefd op dit artikel wat te vinden is bij Fotobewerking. Ik hoop dat de ge´nteresseerden er veel plezier aan beleven. Helaas heeft lang niet iedereen een camera die RAW-bestanden kan leveren.

MAAR.... de Linux gebruikers moeten eerst zelf aan de slag om hun versie van UFRaw te installeren. Om de waarheid te zeggen begrijp ik helemaal niets van wat de ontwerpers van UFRaw met al die versies van Linux doen.

Als het simpel is, wil een Linux fanaat dan het artikel op die plek aanpassen? Bij voorbaat dank.

Veel plezier.
Gepost op: 28 januari 2009, 19:35:33
Prachtig artikel frans, je kunt zien dat er de nodige energie in is gestopt ;)

Voor deze 'linux fanaat' was het installeren niet meer dan een kwestie van het commando 'emerge ufraw' en ik gok dat het voor mensen met andere distro's waarschijnlijk met net zoveel gemak gaat.
Maar ik moet er nog even naar kijken...

Ufraw is best leuk als je het een beetje snapt, alleen jammer dat het niet lekker werkt met de canon kleurprofielen die ik van mijn driver cd heb gehaald.
Daardoor (en het feit dat het een sterke voorkeur heeft voor nikonians, die meer functionalteit met het programma hebben) gebruik ik het eigenlijk niet meer :(
*

fransr

Gepost op: 29 januari 2009, 07:44:30
Nikonians zegt me niets. Vertel eens.

Van die Canon profielen wist ik wel, want ooit heb ik een opmerking gevonden: "Canon versleutel kennelijk nog wat geheime instructies in zijn profiel" of iets van deze strekking. Maar misschien kun je wat Googelen en alsnog ergens een passend profiel vinden?

Ikzelf heb een panasonic FZ50. Deze raw-bestanden kunnen door UFRaw niet goed ge´nterpreteerd worden door een bug in DCRaw. Bij de eerstvolgende release zal die gerepareerd zijn heeft Niels Kristian Bech Jensen (nkbj) mij beloofd. De foto's bij het artikel zijn door mijn kleindochter gemaakt.

Kan ik je installatie voor Linux zo letterlijk van je overnemen en in het artikel verwerken?
*

fransr

Gepost op: 29 januari 2009, 07:46:47
Ach ja, Nikonians: maar wat merk je dan van die invloed van Nikon aanhangers?
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 29 januari 2009, 10:24:31
Ik sluit me ook aan: goed gedaan!

Helaas levert mijn Canon jpg's (of is er aan te knutselen Canon Ixus 970?) en geen RAW...?

Peter
*

Offline admin

• 852
Gepost op: 29 januari 2009, 10:38:00
Heel goed artikel Fransr! Echt iets wat op deze site niet mag ontbreken!

Ufraw op Ubuntu is gewoon een kwestie van Ufraw opzoeken in pakketbeheer (Synaptic) en voor installeren kiezen.
En op een soortgelijke manier zal het bij de meeste populaire Linux distributies ook wel gaan.
Gepost op: 29 januari 2009, 14:46:58
Kan ik je installatie voor Linux zo letterlijk van je overnemen en in het artikel verwerken?

Nee, dat is gentoo specifiek, maar ik denk dat meeste linux gebruikers wel weten hoe ze iets met behulp van hun eigen packagemanager moeten installeren.
Het linkje van jou zal wel gelden voor degenen die het niet op die manier kunnen doen (moet nog steeds kijken...erg ja...).

Voor nikon camera's zijn extra opties beschikbaar, ik weet in elk geval dat er een waslijst aan lenzen aanwezig is voor lenscorrecties.
Gepost op: 29 januari 2009, 14:50:12
Helaas levert mijn Canon jpg's (of is er aan te knutselen Canon Ixus 970?) en geen RAW...?
De fabrikanten zijn nogal krenterig op dat gebied en leveren meestal alleen raw in de duurdere compact cams, die vaak net zo groot zijn en dezelfde soort mogelijkheden hebben als de spiegelreflex lijnen.
*

fransr

Gepost op: 29 januari 2009, 16:46:55
Ergens in het keuzemenu van de camera staat de kwaliteit van de opname. Daar zou dan ook RAW bij moeten staan.
De met de camera meegeleverde of als pdf beschikbare documentatie is de beste bron om dit te achterhalen.

Volgens de lijst van ondersteunde camera's staat je camera daar niet bij, dus "helaas, pindakaas".
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 1 februari 2009, 10:58:16
UFRaw zal in ubuntu en andere debian installaties waarschijnlijk via de commandline te installeren zijn met het commando "sudo apt-get install ufraw". En zoals gentooista al zegt zal het in andere linux distro's niet zo heel anders gaan. :P
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
Gepost op: 1 februari 2009, 12:11:52
Ubuntu is niet de enige distro die standaard sudo gebruikt, maar waarschijnlijk wel de meest bekende.
Debian zelf gebruikt het niet.