watermerk verwijderen van foto

• 7 Reacties
  • 40744 Gelezen
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 18 maart 2011, 08:25:48
Hallo, ik wil graag weten hoe je een watermerk van een (product) foto kunt verwijderen.

Zelf dacht ik heel simpel: afbeelding opslaan als PNG en dan afbeelding openen in lagen. Niet dus.

Een vriend van mij vertelde mij dat hij met Photoshop dit met 1 of 2 klikken kan doen. Uiteraard een beetje gegoogled op dit onderwerp en las dat je hiervoor een plugin moet installeren (Ik bedoel voor Gimp uiteraard).

Klopt dat, of kan het ook wat simpeler?

Bij voorbaat dank. Groeten Tomatito.
*

Offline FransR

• 1684
Gepost op: 18 maart 2011, 14:12:25
Gelukkig is het verwijderen van een goed geplaatst watermerk erg moeilijk. Het dient ter bescherming van de fotograaf en van zijn copyright.
Het simpelst en meest legale is contact opnemen met het bedrijf of de fotograaf en vragen of je de foto zonder watermerk kunt krijgen. Even uitleggen waarvoor je het wilt gebruiken.

Maar als je dan toch het watermerk wilt verwijderen dan zit er niets anders op dan met het kloonstempel  &klonen; aan de slag te gaan:
Ctrl-klik vlak bij het gebied dat overschreven moet worden en klik en/of sleep dan op het watermerk.
Gebruik een penseel met zachte randen.

Een plug-in zal er waarschijnlijk niet zijn, want elk watermerk is anders.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 18 maart 2011, 15:38:29

Citaat
Maar als je dan toch het watermerk wilt verwijderen dan zit er niets anders op dan met het kloonstempel  Klonen aan de slag te gaan:
Ctrl-klik vlak bij het gebied dat overschreven moet worden en klik en/of sleep dan op het watermerk.
Gebruik een penseel met zachte randen.

Een plug-in zal er waarschijnlijk niet zijn, want elk watermerk is anders.

Jawel,

Healselection te verkrijgen op de gimp registry, maar vaak gaat klonen sneller maar niet mooier.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 20 maart 2011, 00:40:43
Klopt, ik heb er al een filmpje over bekeken op Youtube. Ziet er goed uit.

Groet Tomatito.
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 20 maart 2011, 04:18:05
Nog een vraag.

Op genoemde site lukt het mij niet om de ´Healselection´ plugin te vinden  voor Ubuntu (ik gebruik geen Windows). Heb je enig idee waar ik deze zou ik kunnen vinden?

Bij voorbaat dank! Groeten Tomatito.
Gepost op: 20 maart 2011, 17:30:51
Hoeft ook niet. Nagenoeg elke plugin of script draait op zowel Linux als windows. Script of plugin in de daartoe geeigende map stoppen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1226
Gepost op: 20 maart 2011, 21:51:51
Oké, dank je ;D
Gepost op: 20 maart 2011, 22:03:51
resynthesizer, smart remove wordt de plugin ook wel genoemd.

Kijk hier maar eens naar: http://registry.gimp.org/node/15118. Wel doorbladeren naar de laatste pagina.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2014, 15:33:57 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin