Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - E. Sullock Enzlin

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
1
Stel je vragen! / Windows 10 en Gimp 2.8.20
« Gepost op: 26 februari 2017, 17:12:09 »
Voor een ieder die Gimp v2.8.20 wilt installeren onder windows 10 is er (slecht) nieuws: http://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/19209-announce-gimp-2-8-20-released#message85944. Helemaal aan het eind staan de problemen. Laat je er niet van weerhouden om deze versie te installeren. Draait het dan is het oke zoniet dan nog eventjes wachten of een oudere release gebruiken.

2
GIMP resources / Een nieuw Gimp forum
« Gepost op: 26 februari 2017, 17:06:02 »
Kwam dit forum (http://bakon.ca/gimplearn/) tegen op Gimpchat. Weer een bron van info erbij.

Lees vooral eens de scm-scripts en pyhon-fu-scripts: zeer waardevol.

3
GIMP resources / Nog meer vrije True Type letterfonts voor Gimp
« Gepost op: 26 februari 2017, 16:48:47 »
Zat weer eens Gimpchat door te nemen en kwam dit topic tegen: een heleboel sites met allemaal True Type letterfonts voor gebruik met Gimp: http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=12&t=78.

4
GIMP resources / Gimp 2.9 released door Partha
« Gepost op: 25 juli 2016, 20:19:29 »
Op Gimpchat is de nieuwe Gimp release 2.9, voor zowel windows als MAC, aangekondigd van Partha. Dit is de link naar Gimpchat. Daarin staat de link naar Partha's site alwaar je zijn release kunt downloaden.

http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=7&t=14233&sid=0fa9421ec35618babfdce315bd5173f1

Let op. Gimp 2.9 is een experimentele uitvoering, de wegbereider naar de volgende stabiele release van Gimp.
Heb je problemen met deze release neem dan contact op met Parhta hij zal je vrijwel onmiddelijk helpen (eigen ervaring  ;D)

5
Werken met andere grafische opensource software / 3D tekst met Blender
« Gepost op: 31 januari 2015, 17:31:41 »
Dit is in bewerking niet op reageren.

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

======================================================

Blender en Gimp

wijzigingen door PKHG 2009-01-08 leendert de plaatjes! 2009-0-12-

In deze tutorial hebben we 2 programma´s nodig. Gimp, natuurlijk, en Blender 3D. Download Blender vanaf: http://www.blender.org/


Uitleg notatie

Met [Een random Toets] wordt de toets Een random Toets bedoeld.
Met {"Zomer een Menu"} wordt een menukeuze aangeduid.

3D typograpy

In deze tutorial zal ik d.m.v. plaatjes en tekst uitleggen hoe we 3D typography gaan maken.
Het is heel makkelijk.

het begin
1. Start blender.
2. Druk op [A] en dan op [Delete]. Nu is je veld leeg.
3. Druk op [Spatie] en dan op {add}>{text}.

De Tekst
1. Ga nu naar de "edit mode" door op [tab] te drukken. Nu heb je on-screen text bewerking.
2. Wijzig de tekt naar je wens.
3. Ga nu terug naar de object mode weer [tab] drukken.
4. vul nu in het veld zoals hieronder je gewenste opties in. zoals hieronder



De Camera
1. Druk nu op [Spatie] en dan op {add}{camera}.
2. Druk op [Spatie] en verplaats de camera naar het middelpunt van de tekst en dan iets om hoog.



De Lamp
1. Ga naar [statie]{add}{lamp}{lamp}.
2. Verplaats deze naar het beginpunt van de camera



De Scène
1. Druk nu op [F10]
2. Druk op HD en op "png"
3. Druk nu op RGBA, alles zoals hieronder:



Render
1. Druk nu op [F12] om te renderen.
2. Er komt een nieuw venster. als hij klaar is kun je dit gewoon sluiten
3. Staat de tekst er niet helemaal op? verplaats de camera verder naar boven!

Opslaan
1. Ga nu naar save rendered image om het op te slaan.



2. selecteer waar.

De uitkomst:




6
Werken met andere grafische opensource software / Blender lessen
« Gepost op: 31 januari 2015, 17:19:41 »
Hele goede Nederlandstalige lessen om de basis van Blender te leren. U wordt doorgelinkt naar een andere site: http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx

7
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Brandende tekst
« Gepost op: 24 januari 2015, 19:14:16 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================

Het maken van Brandende tekst

Vertaald door: Leendert
Origineel door: devvv
Op dit werk geldt de volgende licentie: Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Austria.


Er zijn veel verschillende manieren om brandende tekst te maken, maar geloof me, geen andere ziet er zo mooi en echt uit als deze. Natuurlijk kost het misschien wel wat meer inspanning om het zo mooi te krijgen. Ik wil je laten zien hoe je dit maakt met GIMP.

1. Open een nieuwe afbeelding van 420 x 200px (of wat je zelf wilt). Vul de achtergrond met zwart. Plaats een witte tekst op een nieuwe laag. (dik lettertype, grootte: 5).



2. Ga naar: "Laag -> Neerwaarts samenvoegen ".
3. Nu gaan we de vlammen maken. Gebruik het Smeer gereedschap met de volgende instellingen:



4. Zoom in tot 200%. Begin met de eerste letter, houd je linker muisknop ingedrukt en smeer langs de randen van deze letter. De letter moet grijzig worden. Werk niet te precies, het moet er niet "netjes" uit gaan zien.



5. Maak nu vlam-achtige bewegingen omhoog:



6. Doe dit met alle letters:



We zijn bijna klaar, we passen alleen nog de kleuren aan zodat het op vlammen gaat lijken:

Kleuren -> Kleurbalans
Gebruik de volgende instellingen:
Donkere kleuren:
  • +100
  • +30
  • -30

Klik OK, en ga opnieuw naar Kleurbalans.

Middenkleuren
  • +100
  • +30
  • -30

Klik OK, en ga opnieuw naar Kleurbalans.

Lichtere kleuren:
  • +100
  • 0
  • -100

Klik OK.




Andere mogelijkheid!

Of een script gebruiken dat dat automatisch voor je doet: 

8
Script-Fu/Python-Fu / Python-fu
« Gepost op: 22 januari 2015, 21:27:10 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================

Python Fu kan veel meer dan Script Fu.

Gemaakt door: PKHG

Python

Python is een zeer uitgebreide programmeertaal (eigenlijk scripttaal) die gratis (onder een opensource licentie) te downloaden is. In Gimp kan je deze scripttaal gebruiken om handige plug-ins mee te maken. In Gimp wordt dit Python-Fu genoemd.

Voor meer info over Python-Fu (ook wel GIMP-Python), lees de (engelse) documentatie: http://www.gimp.org/docs/python/index.html

------------------------------------------------------
Lijst van plug-ins

PythonFuCreateImage hier laat ik zien hoe het maken van een nieuwe plaatje comfortabler met Python Fu zou kunnen zijn.

Voorbeeld met plaatjes: een nieuw plaatje met PythonFuCreateImage openen
Het 'bestand -> nieuw' van Gimp werkt maar men kan het toch aanpassen voor meer gemak, bijvoorbeeld meteen maar meerdere lagen in je nieuwe plaatje (en wat je later maar wilt knutsel je erbij!)
Oproep gaat bijvoorbeeld  zo:



En dan maar kiezen.



===============================

Startpagina voor Python-Fu
  • Waar moet een PythonFu plug-in komen te staan?
  • PythonRegister hoe registreer ik een PythonFu functie? Met voorbeeld!
  • TypeWriter een script om een tekst in een font in lagen af te leveren om als een geanimeerde GIF op te slaan
  • ColorToAlpha indien je in alle lagen EEN kleur in transparant wilt wijzigen, dan helpt dit PythonFu script!
  • DeleteSelection naar aanleiding van ColorToAlpha is het dit script ontstaan!

-----------------------------------------------------
Waar moet een PythonFu plug-in komen te staan?

Dat is per PC anders en daarom deze werkwijze.

Kies een geschikte naam voor de plug-in. Stel je hebt een plug-in met naam ditofdat.py. De extensie .py is nodig.
 
Hier bij ons, is dat ongeveer zo:

(:source lang="Python" linenum:)
  • !/usr/bin/env python
  • -*- coding: utf-8 -*-
from gimpfu import *
  • en hieronder dan de rest
(:sourceend:) Zie je net hierboven onderaan rechts het schakelvlak voor kopiëren, namelijk: [Get code]?!

En dan werk je zo:
  • Haal de code en sla hem op als b.v. ditofdat.py (ditofdat dus netjes passender kiezen!).
  • Activeer Gimp en klik Bewerken -> Voorkeuren -> Mappen-> Plug-in.
  • Lees af, waar jouw Gimp plug-ins ziet (een van de mogelijkheden voldoet, indien er meerdere zijn)
  • Zet ditofdat.py dus op DIE net gevonden plaats!
  • Start Gimp opnieuw
  • Het plugin is dan te vinden waar in register '<Image>/dit is de plaats' af te lezen is.

Linux opmerking: De plug-in dient ook nog uitvoerbaar gemaakt te worden.

----------------------------------------------------

PythonRegister hoe registreer ik een PythonFu functie?

....

9
Script-Fu/Python-Fu / HDR Effect
« Gepost op: 22 januari 2015, 21:18:58 »
Geef je foto/afbeelding een nep HDR effect.

Gemaakt door: The wolflord
Verbeterd door: PKHG, Sullock Enzlin


Op http://gimpology.com/submission/view/fake_hdr_look_in_gimp staat de Engelse versie met Python-fu. Zoeken op de registry leverde op dat er ook een Script-fu van bestaat, deze doet exact hetzelfde als de tutorial op gimpology.com.

Klik op de link om het Script-fu te downloaden: http://registry.gimp.org/files/Fake%20HDR%20effect%20script-fu-v0.2.zip.

Ga naar de map waar je Gimp hebt geïnstalleerd (op Windows standaard) C:\Program Files\GIMP-2.0 en ga vervolgens verder door naar share\gimp\2.0\scripts. Hier zet je het gedownloade bestand in.

Start (opnieuw) gimp op. Als het goed is vind je in het Script-fu menu het fake HDR effect terug.

Script-Fu > Enhance >
    Fake HDR effect plus...
    Fake HDR effect...

Klik op Fake HDR effect... voor het effect en op Fake HDR effect plus... voor het effect met wat extra instellingen.
Voor je dit effect doet raad ik je aan om eerst "kleur > automatisch > wit balans" te doen. Dit verbeterd het effect!

Tip: Wanneer het effect er teveel is en het plaatje er dus nep uitziet dan kun je de oude foto en de nieuwe foto boven elkaar leggen (allebei in een andere laag). Vervolgensmaak je de bovenste laag transparant.

Een paar voorbeeldjes van het effect (meest linkse foto is normaal, naar rechts toe krijg je een sterker effect van HDR fake effect):



653-2 655-3 657-4

659-5 661-6 663-7

665-8 667-9 669-10

10
Animaties maken in GIMP / Rollende Box
« Gepost op: 18 januari 2015, 11:30:42 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================
Rollende box

Gemaakt door: Toppertje
Verbeterd door: --
Origineel door: --


Met deze tutorial ga ik jullie leren om redelijk simpel de basis van GIMP Animation Package (GAP) te leren, doormiddel van een bewegende GIF-animatie te maken. Mogelijk moet je ook wat basisvaardigheden van GIMP kennen om deze tutorial te maken.
Wat gaan we maken



En wat heb je nodig:
GIMP Gap 2.4 (Werkt ook in GIMP 2.6) voor windows is direct te downloaden via deze link: Klik hier!


Stap 1

Open een nieuw bestand van 600 x 400 pixels.


Stap 2

Maak hierin een rechthoekige selectie van 150 x 100 pixels:



Bij mij is de achtergrond transparant, maar het maakt niks uit, deze mag ook wit zijn (Wit of transparant is het makkelijkste).

De kleur mag je zelf kiezen, wil je precies deze tutorial volgen, ik heb deze kleur gebruikt: e35252.



Stap 3

Met de rechthoekige selectie nogsteeds actief, doe je dit:
Laag > Laag automatisch bijsnijden,
Selecteer > Niets,
Bewerken > Knippen,
Laag > Niewe laag,
Bewerken > Plakken,
Laag > Laag verankeren.

Nu hebben we de selectie in het midden van de afbeelding geplaatst.

Tip: Sla ook deze Box op, deze heb je nodig in het vervolg van deze tutorial, ik sla hem op als Box1.


Stap 4

Open nu een nieuw bestand van weer 600 x 400 pixels en noem het Background_000001.xcf en sla het op.


Stap 5

Doe nu in die afbeelding (Background_000001.xcf) Video > Duplicate Frames. Er komt nu een nieuw schermpje tevoorschijn, Zet hierin N Times op 19 en klik op Ok:



Dit zal ons 20 frames geven voor de animatie. Ook zou je 10 of 100 frames kunnen gebruiken, hoe meer frames, hoe vloeiender je beweging die je wilt maken en hoe groter de uiteindelijke bestandsgroote.


Stap 6
Doe nu: Video > Move Path. Het volgende scherm verschijnt:



Zet eerst de Instant Apply (A) aan. Hiermee kun je zien wat je aan het doen bent het preview-venster. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat in de Source Image / Layer (B) dat de rode doos die je in stap 2 hebt gemaakt nu is geselecteerd. Zet de stepmode (C) op Geen. Zet vervolgens Handle (D) op Center. Dan nu de X en Y waardes (E) oftewel de beginpositie van onze box, zet X op -75 en Y op 200. Druk nu op Add Point en ga naar de volgende stap.

A tot en met F is de volgorde die je moet aanhouden. Hieronder zal ik elke stap met tekst beschrijven. Beredeneerd vanuit bovenstaande afbeelding.


Stap 7

Je ziet nu dat het schermpje hetzelfde blijft maar dat er wat veranderd, zie onderstaande afbeelding:



Nu voeg je de tweede X en Y positie (A) in. X zet je op 675 en Y laat je staan op 200. Klik nu op Anim Preview (B) en ga door naar de volgende stap.

A en B is weer de volgorde die je moet aanhouden.


Stap 8

Er verschijnt nu een nieuw schermpje:



Vink hierin de Exact Object On Frames aan, en klik op Ok.


Stap 9

Hij gaat nu bezig met een aantal dingen, wacht totdat het volgende schermpje verschijnt:



Druk op Afspelen en je kunt zien hoe het geworden is, zonder dat het al het definitieve plaatje is. Pas als je in het venster van stap 7 op Ok klikt is de animatie definitief.

Je zou hem dan nog wel kunnen schalen etc.

Eventueel kun je voor het opslaan (Als animatie) dit nog even doen Filters > Animatie > Optimalizeren (Voor GIF).

11
Signatures en avatars / De Basis
« Gepost op: 15 januari 2015, 21:16:22 »
Signatures: De Basis

Ontwerp door: tomahowk
Gimp versie: 2.4, gecontroleerd met Gimp 2.8.10
Niveau: al veel met Gimp gewerkt.


Signatures bestaan in allerlei maten en vormen. Maar hoe weet je nu welke maat goed is? En wat betekenen die specifieke engelse begrippen nou allemaal? In deze uitleg zal ik proberen daar wat meer info over te geven.

Wat kan je hierin terug vinden:
1. Wat is een Signature?
2. Formaat van een Signature
3. Welke bijzaken heb je nodig voor een Signature?
4. Typisch Engels specifieke begrippen (o.a. Render, Flow.. etc.)
5. Bepaalde Technieken
6. Tekst en Borders

1. Wat is een Signature!!
De benaming betekent: Handtekening, een berichtje, of plaatje wat elke keer onder je post (Bericht) op een forum automatisch belandt, dit kan je instellen in je profiel. Onder Signatures verstaan mensen verschillende dingen (wat zelfs ook kan varieren per website):
  • Zo is een Signature soms ALLES wat onder je post komt te staan, dus zelfs links naar je website bijvoorbeeld.
  • Soms wordt een signature gezien als het plaatje wat onder je post komt te staan, link en tekst eronder doen er dan niet toe.

In geval 1, noemt men meestal het plaatje een zogenaamde “Tag” . Signatures worden ook wel afgekort tot “Sig”

Enkele voorbeelden van Tag’s of Signatures (dit zijn mijn eigen voorbeelden, maar denk niet dat dit de beste zijn! Het kan veel en veel beter ;) )







2. Formaat van een Signature!
Er zijn verschillende maten Signatures (ik blijf het op Signatures houden ipv Tag, zie punt 1). Meestal wordt als grootst gezien 600x200 (in pixels):



Daar binnen kan je dus lekker variëren maar meestal wordt een grootte gebruikt van ongeveer: 400x130 á 140:



LET OP: Hoe groter je je signature maakt, hoe meer je hem moet vullen, een lege signature is natuurlijk niet leuk, zeker als beginner zou ik dus een kleinere afmeting nemen.

3. Welke bijzaken heb je nodig voor een Signature
Voor een Signature worden verschillende dingen gebruikt, deze zijn meestal::


Scanline Pattern


Gewoon Pattern:


C4D (maar dan 20x zo groot :D)

Brushes, zijn er in verschillende soorten, de 2 meest gebruikte zijn:


Abstract-Grunge Brush


Splatter/Splash Brush

Waar vind je deze dingen? Patterns en Brushes: zoek op de naam van Brushes (onthoudt dat GIMP ook Photoshop brushes ondersteunt: zet gewoon de .abr file in je brushes map!) C4D: zoek op C4D, of in de categorie Abstract Renders.

4. Typisch Engels specifieke begrippen (o.a. Render, Flow.. etc.)
De meeste signature-tutorials zijn in het engels, het meeste begrijp je daar al snel van, maar wat betekenen die rare begrippen nou? Hier een klein lijstje.
Render: de render is het plaatje waar je de rest van de signature omheen bouwt bijvoorbeeld:



(deze render is gevonden op www.freakygaming.com, maar die site is niet meer aanwezig..... )

Focal: Het gedeelte waar je aandacht naar toe wordt getrokken, en daarom ook het belangrijkste punt, is meestal ook je Render.

Flow: Dit is moeilijk uit te leggen, met flow wordt bedoeld: het moet lekker lopen, en niet tegen de rest van de richting in van de signature

Tot Slot: de vertaling van de engelse laag modussen:



5. Bepaalde Technieken

Er zijn een aantal signature tutorials die al niet eens meer bepaalde technieken behandelen, soms is het dan zelfs moeilijk om erachter te komen wat daar nou mee bedoelt wordt.

Laag: Als er staat maak een nieuwe laag, doe dat dan ALTIJD ERBOVEN! Tenzij het nadrukkelijk wordt gezegd dat NIET te doen, maar dan staat er vaak bij waar de laag WEL moet.

C4D: hoe gebruik je deze nou eigenlijk? Je hebt je signature, maakt een nieuwe laag erboven, en plaatst daar de c4d, inclusief het zwart rondom! Zet de modus van die C4D laag op:  - Screen -> Scherm - Dodge -> Lichter - Grain Merge -> Grain Merge - Addition - > Optelling

Wanneer er alleen staat: doe er een paar C4D’s bij, dan gebruik je gewoon de modus
 
 Screen -> Scherm

Displace -> Verplaatsen

Displace in het nederlands verplaatsen en is een wat vreemde optie, die niet altijd even duidelijk wordt uitgelegd: je maakt een nieuwe laag en vult deze met de sparks brush Daarna verplaats je deze laag door: Filters>Projecties>verlpaatsing. je houdt deze op de standaard instellingen: Resultaat:



Zet nu deze laag uit door op het oogje te klikken, en dupliceer je render laag (bijv.) Nu ga je weer naar Verplaatsen optie en zet de 2 menuutjes op de “Sparks laag”:



Copy Visible Dit is meer ook een standaard iets in GIMP, ga naar Bewerken>Kopie Zichtbaar en plak op een totaal nieuwe laag.

Gradient Map Dit wordt vaak in combinatie gedaan met Copy Visible, aangezien het de hele signature moet veranderen. Hoe doe je dit: kies een gradient, (of met eigen kleuren, bijv zwart>rood, of uit de voorgeprogammeerde gradients: bijv. Yellow Orange) Ga naar: Kleuren>Kleurverloop>Verloopprojecties. Dan wordt er vaak in een signature tutorial gezegd hoe je de laag modus moet in stellen, en de transparantie.

Gradient (Kleurverlopen) schermpje:



Clipping Mask Een optie die vaak niet in beginners tutorials word gebruikt. Zelf heb ik hem ook nog niet helemaal door… Zover ik weet: Maak een nieuwe laag, en brush hier en daar wat met bijv Splatter Brush (zie punt 3) Doe Alpha to Selectie op deze Splatter Laag. En sla de selectie op als Kanaal. Doe nu een Zichtbare Kopie op een nieuwe laag, en doe de Splatter Laag uit ( oogje ) maak bij de Zichtbare Kopie een Masker van het zojuist gemaakte kanaal, beweeg nu de kopie er onder het masker door, zodat je eigenlijk een herhaling krijgt van je signature op hele kleine stukjes.

6. Borders en Tekst
Hier valt niet veel over te zeggen.

Borders doe je via: Filters>Decor>Rand toevoegen. Voor een dunne border zet je bijvoorbeeld x op 1 en y op 1. De kleur stel je zelf in en druk op OK. Hierbij kan ik alleen zeggen: kijk wat mensen met hun borders hebben gedaan en probeer het is uit op je eigen signature

Bij Tekst: blijf niet stikken bij je huidige setje “Fonts” van Gimp zelf, maar download wat GOED passends (denk dus aan de “Flow” punt 4) van een site als bijvoorbeeld: Denk er ook aan dat je hem niet te groot maakt en niet te duidelijke kleur geeft, het gaat niet om de tekst, maar om de wat je van de rest van de signature heb gebakken!

Tot Slot/Conclusie:
Let op deze punten:
  • Zorg dat de render meer overloopt in de achtergrond van de sig.
  • Zorg dat de tekst past bij de kleuren van je sig, en zorg dat de tekst niet al teveel opvalt.
  • Schenk meer aandacht aan de kleuren die je gebruikt, heel belangrijk dat deze goed bij elkaar passen. Gebruik de kleuren van de render in de achtergrond van je sig.

12
Webdesign Met GIMP / Maken van een Bol-icoon
« Gepost op: 11 januari 2015, 19:00:29 »
Bol-icoon

geschreven door: devvv
bron: gimpusers.com
Vertaald door: Leendert


Natuurlijk ken je deze kleine iconen die je vaak ziet en overal op het web, ze lijken op kleine glazen ballen.

Open een nieuwe afbeelding: 250x250px. Vul de achtergond met: #828282. Neem het ovaal selectie-gereedschap en maak een cirkel. Maak een nieuwe Laag, Neem de Gradient-Tool (L). Kies voor de voorgrondkleur: #571f00, voor de achtergond kleur: #ff5a00.

Teken nu een gradient (verloop) van boven naar beneden in de cirkel.



De selectie is nog steeds actief.

Maak nogmaals een nieuwe laag. Vul het met zwart. Om dit snel te doen toets D en daarna CTRL+,

Doe nu de volgende stappen
  • Selecteren / Krimpen: 1px
  • Selecteren / Verzachten: 100px
Toets twee maal "Del" om het geslecteerde gedeelte te verwijderen.



Activeer de laag met de gradient (verloop).

Ga naar Filter / Licht & Schaduw: Drop Schaduw. X/Y: 0/0, Ondoorzichtigheid: 60%. Activeer de laag met de gradient (verloop). rechtsklik op deze laag in het dialoogvenster "Lagen", en kies: "Alpha to selection".

Voeg een nieuwe laag toe. Stel wit in als voorgrondkleur. Neem "Gradient-Tool"(verloop gereedschap). Kies in het eigenschappenvenster van dit gereedschap bij verloop voor: "VG naar Transparant". Teken dit verloop van boven naar onder.


  • Selecteren / Niets
  • Activeer het "Schaal gereedschap"
  • Klik op de afbeelding, Kies in het venster 175 als breedte en 150px voor de nieuwe hoogte. Klik OK.
Neem het move gereedschap en verplaats de witte schittering (het verloop) naar het bovenste gedeelte van de bol. Ga naar Filter / Vervagen / Gaussiaans vervagen waardes: 5.



We zijn bijna klaar, we kunnen als voorbeeld een symbool toevoegen.

Ik neem het tekstgereedschap en typ een vraagteken "?" in wit in het midden van de bol. Dan kies ik "Grain Extract" als modus van deze laag in het dialoogvenster "lagen".



Dat was het! Veel plezier met je bollen!

Op dit werk geldt de volgende licentie: Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Austria.

13
Gimp voor beginners / De interface.
« Gepost op: 10 januari 2015, 17:17:05 »
Dit is een test niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================
Les 1: De interface.

Gemaakt door: Bjarno
Gimp versie: 2.?.?



Hoe werkt gimp en hoe ziet het programma eruit.

GIMP heeft een interface van drie vensters. Zo heb je het hoofdvenster, het laagvenster en het afbeeldingvenster. Bij oudere versies van gimp (gimp 2.4. en ouder) geeft dit problemen omdat alle vensters ook beneden in je programma balk komen te staan.
Hieronder staat een afbeelding met alle basisvensters. Indien je een filter toepast komt er nog een venster bij, maar dit is nu nog niet belangrijk.



Nu gaan we verder in de details:

A = Het lagen en kanalen venster
In dit venster kun je geen bewerkingen uitvoeren. Hier kun je eenvoudig een penseel kiezen om daarna in het hoofdvenster (C) de penseeltool kiest. Hier vind je als basis ook patronen, verlopen, geschiedenis, paden en kanalen. Maar je kunt nog dingen toevoegen. Dit doe je door op het icoontje te drukken met een pijl. Daar kies je tab toevoegen en dan kan je een nieuwe tab kiezen. Je kunt kiezen uit 24 tabs. Ook nog even een tip voor iedereen. !!!Sluit dit venster niet!!!. Al gedaan?? Lees dit./

B = het afbeeldingvenster
Hier zul je je huidige afbeelding zien indien je dit gekozen hebt. GIMP start niet op met dit venster. Dat normaal is want GIMP kan moeilijk een afbeelding openen terwijl je een andere wilde (je kunt wel het venster sluiten).

Bovenaan zie je verschillende menu's hier is eventjes uitgelegd in het kort:
  • bestand: mogelijkheid tot opslaan van afbeelding, afdrukkenof te importeren.
  • bewerken: Hier kun je uitgevoerde stappen terugrollen en knippen en plakken. Ook de mogelijkheid om een selectie te vullen met een kleur of patroon:
  • selecteren: Algemene bewerkingen met je huidige selectie. Je kunt krimpen, uitvergroten, distorten (ouder maken), afronden en nog meer i.v.m. je huidige selectie
  • beeld: inzoomen, uitzoomen, uitlijnen op het raster en nog meer
  • afbeelding: mogelijkheid tot het transparant maken van een afbeelding of te schalen, canvas groter maken of je afbeelding draaien.
  • laag: mogelijkheid tot het aanmaken van een nieuwe laag of een laag te verplaatsen. Ook kun je een tekst (te maken in C) naar een selectie te maken.
  • kleuren: Hier kun je eenvoudig kleuren aanpassen of je foto in zwart-wit omzetten.
  • gereedschap: Hier vind je voornamelijk tools (of gereedschappen) die je in C ook vind (zie C)
  • dialogen: Als een pop-up een tab die je in A kunt maken.
  • filters: Belangrijke bewerkingen voor je afbeelding. Te veel om op te noemen maar je kunt je selectie vervagen, ruis erop zetten, vervormen, animeren en nog veel meer
  • Script-fu (oudere versie),Phyton scripts (oudere versie): Zelfde als filters.
    Eventueel kunnen hierna ook nog plug-ins en filterverzamelingen komen door een andere auteur

C = Het hoofdvenster
Hier staan de belangrijkste tools die je nodig hebt om een afbeelding te bewerken. Enkele voorbeelden hiervan zijn: selectie, schalen, perspectief, de gom, paden, vullen en nog veel meer.



14
Fotobewerking met GIMP / Draaien
« Gepost op: 10 januari 2015, 16:05:34 »
Draaien met Gimp

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: 2.4, gecorrigeerd voor versie 2.8.10
Niveau: beginner met redelijke basiskennis.


Bijna alle foto’s die uit de losse hand gemaakt zijn staan een beetje scheef. Niet hinderlijk, behalve als duidelijk de horizon of rechtopstaande dingen zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan gebouwen, landschappen, muren en interieurs.

De allereerste bewerkingen van een foto zijn het rechtzetten en het perspectief corrigeren, pas daarna kleur en contrast corrigeren.

Hoe is de foto recht te zetten?
klik op "Laag" > "Transformeren" > "Willekeurige draaing" of klik in het gereedschapsvak op  &draaien; of gebruik de toetscombinatie Shift + R.
Kies in de gereedschaps opties achter "Transformeren" wat gedraaid moet worden: de actieve laag, de selectie (alleen de lopende mieren) of een pad.



Kies dan één van de volgende mogelijkheden:
  • óf draai nu voorzichtig door de loper te verschuiven, naar rechts is met de klok mee;
  • óf geef de draaingshoek aan, gebruik zo nodig eerst het meetgereedschap  &passer;;
  • óf draai in de afbeelding door ergens te slepen. Als onderin de gereedschaps opties de 15 graden is aangevinkt, dan kan dit slepen alleen in veelvouden van 15°.



Klik nu op "Draaien", nu pas gaat Gimp echt de foto draaien!!!!
Het draaien kost wat tijd, zie het groene klokje midden in de afbeelding.

Bij het draaien blijft het canvas staan, daardoor zullen er hoeken buiten het canvas vallen en komen er doorzichtige hoeken bij (dambordjes). Alles wat door het draaien buiten de canvas valt lijkt voor verdere bewerking verloren.



In deze afbeelding (Zicht op Nijmegen onder een onweerswolk) is een draaing van 2,12° toegepast.
Het oorspronkelijke canvas heb ik met een dikke gele lijn gemarkeerd, alles wat buiten het oorspronkelijke canvas viel heb ik met geel-zwart gearceerd.
Het is in dit geval niet zo erg dat er delen buiten het canvas vallen omdat het water en lucht betreft.
Maar als wat buiten het canvas valt toch bewaard moet worden, dan dus het canvas iets vergroten: "Afbeelding" > "Canvas laten passen op lagen". Nu is alles weer zichtbaar met rondom transparante (=dambordjes) driehoeken die naar eigen inzicht gevuld kunnen worden met neutrale kleuren of via het kloonstempel.

Door in de opties achter "Knippen" te kiezen voor "Crop to result" zal Gimp de gedraaide afbeelding netjes uitknippen op een transparante achtergrond. Er gaat dan wel wat meer van de oorspronkelijke afbeelding verloren.

Andere draaingen.
Draaien met 90° of 180° graden kan door te kiezen voor: "Laag" > "Transformeren"  en maak de keuze.
Bij een rechthoekige afbeeldingen valt er bij 90° natuurlijk ook een heleboel weg, wat op dezelfde manier "gered" kan worden zoals hierboven beschreven is.

Draaien van het hele canvas met 90° of 180° kan door te kiezen voor "Afbeelding" > "Transformeren" en maak daar de keuze.
Omdat het hele canvas draait valt er dus ook niets weg.

Plug-in.
Voor de gevorderde Gimpers is er een plugin:http://www.arakne.es/en/dessign/gimp-python-plugin-rotate-image-using-paths/.
  • Downloaden "rot2.rar", uitpakken en in de plugin directory zetten. Op de site staat ook een instructie video.
  • Teken een 2-punts pad op de lijn die horizontaal of verticaal moet staan, bijvoorbeeld de horizon;
  • ga naar het paden venster en R-klik;
  • klik dan op "Tools" > "Rotate by path" en vink eventueel iets anders dan "Normal" aan.
De laag wordt nu gedraaid.
De rest gaat zoals hierboven beschreven is.


Veel plezier met experimenteren.

15
Gimp voor beginners / Kennismaking met Gimp
« Gepost op: 3 januari 2015, 13:03:25 »
Kennismaking met Gimp

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: 2.8. Laatst getest met Gimp 2.8.14


Inleiding
Deze tutorial bestaat uit een aantal oefeningen om kennis te maken met Gimp. Basis is het bewerken van een willekeurige foto tot een 15 x 10 cm afdruk.

In deze tutorial staan commando's tussen "" en tussen opeenvolgende commando's staat een > teken, Sneltoetsen staan tussen (). Sommige commando's zijn Engelstalig, want in deze versie van Gimp is nog niet alles perfect vertaald.

Gimp is een gratis programma dat zich goed kan meten met Photoshop, Paint.net of PaintShopPro. Het heeft veel meer in huis dan de gemiddelde programma's welke met een camera worden meegeleverd. Je hoeft je niet te registreren of persoonlijke gegevens door te geven, het is ook niet een probeerversie. Na het downloaden kun je direct aan de slag.
Ook wil gratis niet zeggen dat je reclame uitingen of banners in je beeld krijgt.

Downloaden en starten
Een stabiele versie van Gimp is te laden via de officiele site van Gimp: http://www.gimp.org/downloads/.
  • Klik op "Show other downloads" en klik daar op het operating-systeem van je eigen computer. Linux gebrukers voeren uit wat er bij hun systeem beschreven staat, Windows gebruikers gaan naar halverwege die pagina naar "Download GIMP ...." of als dat niet werkt daarin naar "this link"
  • Start de Download. Er wordt nu een programma met de extensie .exe op de pc gezet.
  • Start dit programma en Gimp installeert zichzelf in je programma's-map en er staat een icoontje op het bureaublad. In oudere versies van Gimp het Wilbert symbooltje, in Gimp 2.8 een soort schilderspalet.
  • Dubbelklik op dat icoontje en Gimp start en je kunt aan de gang gaan. Je bent minder dan 5 minuten bezig en Gimp werkt al en is bovendien Nederlandstalig!

Taalkeuze
Gimp werkt in de taal van de computer, dus in dit geval Nederlandstalig.
Als het systeem niet Nederlandstalig is en Gimp moet wel Nederlandstalig zijn ga dan naar "Bewerken" > "Voorkeuren" > "Interface" en selecteer de gewenste taal en sluit af met OK.

Opmerking: deze manier van taalkeuze werkt alleen in Gimp vanaf 2.8.10. In oudere versies van 2.8 is er alleen de keuze tussen de systeemtaal en Engels.
In Gimp 2.6 werkt de taalkeuze niet!

Verkenning
Hieronder een afbeelding van het startscherm van Gimp:



  • Links staat een langwerpig venster met als opschrift "Gereedschapskist". Hierin staan alle bewerkings gereedschappen van Gimp;
  • rechts staat een venster met als opschrift "Lagen - Penselen", dat komt verderop ter sprake;
  • middenin staat een leeg grijs venster, hierin komt de te bewerken afbeelding of foto te staan. Dit is het werkgebied.
De vensters van Gimp zijn willekeurig te verschalen, te verplaatsen en te sluiten.
Voor het eerste begin niet echt handig, daarom het volgende:
Klik in het middelste venster op "Vensters" > "Modus Enkel venster" en ineens zijn de drie vensters 1 geheel.

In dit werkgebied is het volgende te onderscheiden:



Hierin zijn:
  • 1:  het menu als uitklaplijst;
  • 2:  een klein symbooltje om het gedrag van het venster in te stellen;
  • 3:  bij veranderen van de grootte van het werkgebied de afbeelding wel of niet "zoomen";
  • 4:  navigeren in de afbeelding, vooral zinvol als de afbeelding veel groter is dan het werkgebied;
  • 5:  snelmasker (Shift+Q): alles wat niet geselecteerd is wordt gemarkeerd door een rode waas;
  • Canvas: het werkterrein.
Open een foto
Klik in het werkgebied linksboven op "Bestand" > "Openen" (Ctrl+O).

512-2

Links staat de mapstructuur van de PC en rechtsonder een neerklapmenu voor alle soorten bestanden en afbeeldingen. 'Alle bestanden' is de voorkeuze.
Klik op de naam van een foto. Rechts staat in postzegelformaat de aangewezen foto met daaronder het formaat in pixels en de grootte. Dubbelklik op de naam of klik op het veldje "Openen" rechtsonder.
Als de foto een staand formaat heeft vraagt Gimp (dit hangt van de camera af) of hij gedraaid ("Rotate Image?") moet worden. Sluit het venster door op "Oriëntatie behouden" te klikken. Draaien komt straks.

De gekozen foto staat nu in het grijze venster middenin. De gele gestippelde lijnen rondom geven de grootte van het werkgebied aan als een vel papier waarop je tekent: het canvas.



  • Beweeg de cursor over de foto en zie dat links-onder de plaats van de cursor in pixels wordt aangegeven. Kies de eenheden in het ernaast gelegen neerklapmenu.
  • Daarnaast staat de zoom-factor.
    De foto wordt weergegeven in de door de camara fabrikant meegegeven dpi waarden. Om die te achterhalen zie: "Bestand" > "Properties" . tabje :Advanced" of "Afbeelding" > Afbeeldingseigenschappen" (Alt+Enter). De gevonden getallen zijn niet te veranderen. De dpi-waarde zegt helemaal niets over de kwaliteit van de foto!!!
    Een foto van een gemiddeld fototoestel heeft 2048 x 1536 pixels, bij 72 dpi is dat ongeveer 72 x 54 centimeter, dus veel te groot voor het beeldscherm, daarom is de afbeelding verkleind tot bijvoorbeeld 33%.
  • Bovenin staat de menubalk waarin alle neerklapmenu's staan waarnaar wordt verwezen in de diverse tutorials of artikelen.
  • Boven de menubalk staat de statusbalk. Commando's kunnen alleen uitgevoerd worden als de afbeelding is geactiveerd, dat is als die balk blauw is. Klik ergens op de balk om hem te activeren.
  • Links en bovenin staan de linealen met als een klein pijltje de positie van de cursor.
Het is een goede gewoonte om direct na het openen van de foto een copie te maken, zodat het origineel vortdurend als referentie gebruikt kan worden bij het bewerken: "Laag" > "Laag dupliceren" (Shift+Ctrl+D).
Verderop bij het hoofdstuk Lagen wordt de lagenstructuur behandeld.

Openen, diverse manieren
Behalve de hierboven beschreven methode zijn er ook andere manieren om een foto of afbeelding te openen:
  • Toets Ctrl+1 voor de laatst geopende afbeelding, Ctrl+2 voor de voorlaatste afbeelding, enzovoort tot Ctrl+0.
  • In het gereedschapsvak klik op "Bestand" > "Recent geopend". Hier staan de laatste 10 foto's.
  • In het gereedschapsvak klik op "Bestand" > "Recent geopend" > "Documentgeschiedenis". In het lagen venster zie je alles wat je tot nu toe geopend had. Bestanden die gewist of verplaatst zijn krijgen het Gimp-symbooltje. Stap door de lijst met bijvoorbeeld de pijltjestoetsen.
Het is mogelijke om meer foto's of afbeeldingen ineens te openen en apart te bewerken zonder Gimp te verlaten.

Tussentijds bewaren en opslaan
Om te voorkomen dat je de afbeelding gaat opslaan over de originele foto is het een goede gewoonte om meteen na het openen de foto op te slaan in het eigen Gimp-formaat met de extensie .xcf.
Maak ook een aparte map om later de bewerkte foto's in op te slaan, zodat de originelen gescheiden blijven van de bewerkte plaatjes.
  • klik op "Bestand" > "Opslaan als..." (Shift+Ctrl+S). Hetzelfde venster als waarmee je begon staat nu voor je.
  • Zoek naar de juiste map.
  • Type links-boven eventueel de naam in en de extensie xcf en klik op "Opslaan". In dit type bestand slaat Gimp de afbeelding op zonder compressie en met behoud van eigen informatie zoals de lagen structuur (layers).
Als de bestandsnaam al bestaat zal Gimp vragen of je die wilt overschrijven of annuleren.
Merk op dat de nieuwe naam van de foto nu linksboven in de menubalk staat.

Vergroten of verkleinen
Er zijn verschillende manieren om te vergroten of te verkleinen. Ga oefenen met onderstaand lijstje, er kan niets verkeerd gaan. Duizelt het en wil je weer terug naar het oorspronkelijke formaat, dan is dit de redding: (Ctrl+Shift+J):
  • ga naar de gereedschapkist en klik op het vergrootglas  &vergrootglas; , ga terug naar de afbeelding en klik om in te zoomen of gebruik de Ctrl-toets om uit te zoomen. Let op het + of - symbooltje.
  • selecteer in de afbeelding linksonder een andere zoom-factor of voer zelf een waarde in.
  • toets in de afbeelding een zoomfactor in van 1 t/m 5. Met de 1 wordt de foto getoond op ware grootte zoals die bij de (ingestelde) dpi-waarde wordt
  • in de afbeelding toets een Z voor zoom in of Z en om uit te zoomen klik dan met de Ctrl-toets ingedrukt. Let op het + of - symbooltje.
  • ga ergens op de afbeelding staan en toets de F11 in voor een schermvulend venster. Terug naar het normale scherm: toets opnieuw F11 in;
  • ga ergens op de afbeelding staan en toets de + of de - in voor zoom in en zoom uit.
  • ga naar de taakbalk en klik op "Beeld" > "Zoomen" en maak een keuze uit de vergrotingsfactoren.
  • ga naar de taakbalk en klik op "Gereedschap" > "Zoom" en klik in de foto.
  • toets Shift+Ctrl+J in voor een afbeelding passend op het hele beeldscherm zonder randen. Als je helemaal de kluts kwijt bent is dit de snelste redding.
Als je op een detail in de afbeelding klikt om in te zoomen dan wordt dat deel van de afbeelding centraal geplaatst.

Ongedaan maken en reddingsacties
Tijdens het oefenen wil je vast wat bewerkingen ongedaan maken. Daarom nu deze samenvatting zodat angst om iets verkeerd te doen niet nodig is.
  • Bewerkingen ongedaan maken
    • In de menubalk van de afbeelding: "Bewerken" > "Ongedaan maken" (Ctrl+Z). Deze instructie kan een aantal keren herhaald worden.
    • Iets te veel ongedaan gemaakt: "Bewerken" > "Opnieuw uitvoeren" (Ctrl+Y).
    • Terug in de geschiedenis van je plaatje sinds je hem opende klik in het lagen venster op het symbooltje met de gele pijl.



      Hier staat de hele bewerkingsgeschiedenis. Ga net zover omhoog als nodig is. Zolang je geen nieuwe opdracht geeft kun je ook weer opnieuw uitvoeren, en nog eens, en nog eens, enzovoort..... Handig om het effect van een aantal bewerkingen ongedaan te maken of opnieuw uit te voeren.
      De bewerkingen die niet de afbeelding zelf beïnvloeden staan niet in het historie overzicht, zoals inzoomen of vensterformaat aanpassen.
  • De opties van een stuk gereedschap herstellen.

    Onder elk stuk gereedschap staat een lijst met opties. Hier bijvoorbeeld de opties van het emmertje (=vullen). Klik rechtsonder op het gele symbooltje en het meeste van deze optie gaat terug naar de beginstand.
  • Chaos door te veel vensters op de verkeerde plaatsen op je beeldscherm.
    • Ga naar "Bewerken" > "Voorkeuren" > "Vensterbeheer".
    • klik op "Opgeslagen vensterposities herstellen bij opstarten". Na opnieuw opstarten van Gimp staan de vensters weer op de oorspronkelijke plaats.
  • Voorgrond- en achtergrondkleur weer zwart/wit maken
    Ga naar het gereedschapsvenster.
    • klik op het kleine zwarte vierkantje onder de voorgrond/achtergrondkleur om de oorspronkelijke kleuren te herstellen.
    • klik rechtsboven om de voor- en achtergrondkleur te wisselen.

Draaien
Plaats eventueel hulplijnen op een deel van de foto dat duidelijk horizontaal of verticaal moet komen te staan door in de afbeelding op de linker of de bovenste lineaal te klikken en naar de afbeelding te slepen.

Om de hulplijnen weer weg te krijgen klik op de hulplijn (die wordt rood) en op dezelfde manier terug slepen naar de lineaal.
  • ga naar "Laag" > "Transformeren" > "Willekeurige draaing" (Shift+R) of klik op  &draaien;.
  • Schuif de loper nu voorzichtig naar rechts of links of geef de draaingshoek aan. Kijk of dat de bedoeling is. Ga hiermee door tot het gewenste resultaat is bereikt.
  • Klik nu op "OK", nu pas gaat Gimp echt de foto draaien. Dit duurt een paar seconden, zie het groene klokje in het midden.
Door het draaien vallen er stukken buiten de gele stippelijnen en er komen stukken bij. De erbij komende stukken hebben een blokjes patroon, wat wil zeggen dat die delen transparant zijn.
Door het canvas te laten passen op de lagen worden de verloren delen weer zichtbaar: "Afbeelding" > "Canvas laten passen op lagen".
Dit draaien heeft alleen betrekking op de actieve laag, zie ook verderop bij het hoofdstuk Lagen

Draaien met 90 of 180 graden kan door te kiezen voor: "Laag" > "Transformeren". Om de hele afbeelding met alle lagen te draaien kies dan voor:  "Afbeelding" > "Transformeren". Zo kan een staande foto dus rechtop gezet worden.
Let op: een afbeelding als geheel kan niet willekeurig gedraaid worden.

Zie ook de les draaien in fotobewerking: http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,2483.0.html
 
Selecteren en knippen
Bewerkingen worden uitgevoerd op de hele foto of op een selectie. Er zijn diverse selectiemethoden, zie de eerste paar symbolen in het gereedschapsvenster:  &rechthoekige_selectie.gif&ovale_selectie;&vrije_selectie;, &toverstaf;, &selecteren_op_kleur;, &schaar; of  &voorgrond_selecteren;. Klik bijvoorbeeld in het gereedschapsvak op de rechthoekselectie of klik in de afbeelding op "Selecteren" > "Rechthoekselectie" (R).

  • Omdat het in deze tutorial om een foto van 15x10 cm gaat in het optieveld aanvinken: 'Vast', kies voor 'Aspect ratio' (=vaste verhouding) en neem als verhouding 15:10. Is het een staande foto dan even op het 'rechtop landschapje' klikken
  • Zet de cursor ongeveer in de linkerbovenhoek van de foto. Het hoeft niet precies te zijn, dat komt straks wel.
  • Klik en sleep naar rechtsonder.
Er is nu een rechthoek met daaromheen lopende “mieren”, dit is het geselecteerde gebied.

Bewerken:
  • Selectie vergroten: Zet de cursor in de buurt van de rand of een hoek. Je ziet dan rechthoekjes en vierkantjes, sleep die rand of hoek tot de selectie de gewenste grootte heeft.

  • Selectie verplaatsen: Klik midden in de selectie en sleep naar de juiste plaats.
  • De ballast rondom er nog even afknippen: Klik op 'Afbeelding' > 'Bijsnijden tot selectie' om de ballast weg te halen. De afbeelding heeft nu een verhouding van 15:10, dus precies goed om af te drukken.
    Let op: zo knip je de hele afbeelding tot het juiste formaat. Met het  bijsnijden gereedschap &bijsnijden; kun je in het optieveld "Alleen de huidige laag" aanvinken, de rest is prcies gelijk.

Tekst
Teksten zijn in de Gimp eenvoudig te maken als volgt:
  • Klik in het gereedschapsvak op  &tekst;
  • of klik in het werkgebied op T.

    Het optie venster voor tekst ziet er als volgt uit:


  • Stel in het optie venster eventueel de lettergrootte, het lettertype en de kleur in, maar dat kan straks ook nog;
  • klik in de afbeelding en verplaats de cursor (een haltertje) naar de plaats waar de tekst ongeveer moet staan;
  • toets daar de tekst in. 

  • De tekst is pas klaar als ergens anders op het canvas wordt geklikt of als er een ander gereedschap wordt gebruikt, dus niet de "Enter-toets" gebruiken.
In de afbeelding staat nu de tekst. Aan de gele stippellijnen is te zien dat de tekst op een eigen stukje canvas staat.



De tekst alsnog wat verschuiven:
  • Klik in het gereedschapsvak op het verplaats symbooltje  &verplaatsen; of toets de letter M in.
  • Eventueel flink inzoomen, klik op een letter van de tekst en schuif naar de juiste plaats.
Dit is het begin, nu de tekst veranderen of verbeteren.
Het is belangrijk om te beseffen dat een tekst een verzameling van losse lettertjes is die ieder een eigen kwaliteit hebben.
  • Klik in het gereedschapsvak op  &tekst; of klik in het werkgebied op T.
  • Klik op de tekst en zie de tekst met de verplaats randen eromheen, zoals bij selecties. Hiermee is de ruimte die de tekst inneemt te veranderen;
  • ook staat er boven de tekst weer het het kleine optie veldje om de eigenschappen van de tekst te veranderen.
  • Rechts, achter het laatste teken van de tekst is de cursor te zien als een oranje streepje.
  • Verplaats die cursor en/of sleep hem over de tekst of een letter;
  • Verander de grootte, het lettertype, de stijl of wijzig de kleur door op het zwarte vierkantje rechts-onder te klikken, enzovoort.

    In dit voorbeeldje heb ik maar wat veranderd: kleur, stijl, grootte en lettertype.
Nog even de tekst netjes centreren op de afbeelding:
  • klik op het uitlijnsymbooltje &uitlijnen; (Q);
  • selecteer in de opties onder "Ten opzichte van" voor "Afbeelding";
  • klik daaronder voor het gewenste symbooltje, bijvoorbeeld de middelste van de eerste 3 om de tekst mooi midden op de afbeelding te laten passen.
Lagen (=Layers)
Lagen zijn als een stapel willekeurige stukken papier. Kijk er van boven op dan zie je het bovenste papier en daaronder alles wat niet afgedekt is, tot en met een deel van het onderste papiertje.

Ga naar het lagen venster en klik op de tab met de witte lagen.
Je ziet daar als onderste laag het tuinhuisje staan, daarboven de copie die je bij het openen hebt gemaakt en daarboven de tekst "Tuinhuisje in aanbouw".

In deze afbeelding zijn:
  • het tabje voor de lagen;
  • een tabje voor kleurkanalen. Die worden hier niet besproken.
  • het tabje voor de paden. Die worden hier ook niet behandeld;
  • het tabje voor de bewerkingsgeschiedenis (zie ongedaan maken);
  • de laatst gebruikte of de actieve laag. Maak een laag actief door op de naam te klikken.
  • de copie van het origineel;
  • het origineel, bij een nieuwe afbeelding staat daar "Achtergrond";
  • klik op dit pijltje om de actieve laag 1 plaats naar beneden te schuiven;
  • klik op dit pijltje voor omhoog verplaatsen;
  • oogje. Klik hierop om de laag zichtbaar of onzichtbaat te maken. De originele foto is hier onzichtbaar;
  • de dekkingsgraad zegt hoe doorzichtig een laag is.
Even wat oefeningetjes:
  • De tekstlaag is blauw gemarkeerd wat betekent dat die laag actief is.
    Actief wil zeggen dat die laag bewerkt kan worden: verkleuren, schilderen, draaien, enzovoort.
  • Klik op het oogje voor de tekst, in de afbeelding is de tekst nu onzichtbaar.
  • Klik het oogje weer aan.
  • Verplaats nu de tekstlaag 1 laag omlaag door de naam omlaag te slepen of door onderin op het zwarte pijltje omlaag te klikken. Hierdoor gaat de actieve laag 1 stapje naar beneden.
    Merk in de afbeelding nu op dat de tekst verdwenen is, ook al staat het oogje aan. Dit komt omdat de copie foto erbovenop ligt.
  • Schuif de tekstlaag weer omhoog.
  • Ga naar boven naar het woordje "Dekking", verander daarin de 100% naar een lagere waarde door het schuifje naar links te slepen of door een getal in te voeren.
    Zie in de afbeelding dat de tekst nu steeds doorzichtiger wordt.
  • Verander de naam van een laag door op de naam te dubbel-klikken, wijzig de naam, gevolgd door de "Enter-toets".
Activeer de copie laag en maak een willekeurige rechthoekselectie en klik op de "delete-knop" van het toetsenbord. De selectie wordt wit.
Een laag heeft standaard een witte basis, zodat bij wegknippen er wit te zien is.
R-klik in het lagenvenster en kies voor "Alfakanaal toevoegen" of ga naar "Laag" > "Transparantie" > "Alfakanaal toevoegen" om de witte basis te verwijderen.
Het wit is nu weg en de afbeelding is te zien.
Klik nu het oogje van de lagen met de foto's uit en je ziet een ruitjespatroon.
Transparante delen hebben een ruitjespatroon als er geen zichtbare delen onder liggen.
Bij afdrukken wordt dat patroon niet afgedrukt.

Meer over lagen in de tutorial over lagen.

Schilderen
Tot zover een foto bewerken. Nu even kreatief aan de slag.
Maak een nieuwe afbeelding met "Bestand" > "Nieuw" (Ctrl+N), Laat alles voor wat het is en klik op "OK".
Er is nu een leeg wit vel van 640x400 pixels.
Om iets te schilderen zijn er de schildersgereedschappen:  &potlood;, &penseel;, &gum;, &verfspuit;, &inktpot; en ook &emmer; en &verlopen;.
Elk heeft zijn eigen eigenschappen in combinatie met het gekozen penseel. (een "brush" is hetzelfde als een penseel)
Het potlood maakt strakkere lijnen dan het penseel, de verfspuit geeft meer dekking door op 1 plaats te blijven staan, de inktpot geeft meer calligrafische lijnen.
Het gum is ook een schildersgereedschap, maar met de achtergrondkleur.
De emmer vult een selectie of een aaneensluitend gebied van een selectie.
Het verloop geeft standaard een verkleuring van voorgrond naar achtergrondkleur, maar andere keuzes zijn mogelijk. Klik ergens op het papier en klik daarna ergens anders. De hele selectie of de hele afbeelding wordt nu gevuld met een verloop.

De enige manier om te achterhalen wat de diverse tekengereedschappen doen is door zelf veel te oefenen en vooral veel tutorials te volgen.

Tenslotte
De foto is klaar en moet nog defintief opgeslagen worden:
  • Als de foto of de creatie nog niet opgeslagen is, kies dan voor "Bestand" > "Opslaan als..." (Ctrl+Shift+S). Het allereerste venster van deze tutorial opent. Kies een map, voer bovenin een naam in. Gimp slaat nu het werk op met de eigen extensie met behoud van lagen en kwaliteit.
  • Als het werk al wel was opgeslagen kies dan voor "Bestand" > "Opslaan" (Ctrl+S)
  • Om een ander formaat op te slaan zoals .jpg of .png ga daan naar "Bestand" > "Exporteren als..." (Ctrl+Shift+E), geef een naam op en daarachter de gewesnste extensie, bijvoorbeeld jpg of png. Allerlei andere formaten kunnen ook, maar ik ga er even van uit dat de foto naar de fotograaf of de afdrukcentrale gaat en dan is .jpg het makkelijkst.
    Het belangrijkste verschil tussen jpg en png is dat png ook doorzichtige lagen kent. Leuk voor bijvoorbeeld een "Buiten de rand" foto.
    In het beeldscherm komt een klein dialoog venstertje met de vraag hoeveel gecomprimeerd moet worden. Gimp kent de compressie van het origineel en zal dezelfde adviseren, bijvoorbeeld 85%. Voor een 15x10 cm foto is 60% ruim voldoende, dan kunnen er meer foto's op de USB-stick of de CD-rom. Vink het vakje "Vooruitblik" aan en zie dan hoe groot het bestand is.
    *Klik tenslotte op "Opslaan"
Nog even ter herinnering de waarschuwing: nooit, nooit, nooit, nee nooit de originele foto overschrijven!

Nu Gimp nog sluiten:
  • óf klik op "Bestand" > "Afsluiten" (Ctrl+Q)
  • óf sluit het lege werkgebied.
Als er nog niet opgeslagen afbeeldingen open zijn zal Gimp vragen of de wijzigingen opgeslagen moeten worden.




Veel plezier met de Gimp.

Pagina's: [1] 2 3 ... 5