Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - FransR

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
1
Fotobewerking met GIMP / RAW foto's bewerken met Gimp 2.10
« Gepost op: 6 september 2018, 15:57:01 »
Jos stuurde mij dit bericht:

Beste Frans, probeer de programma's om RAW in Gimp te kunnen bewerken, het eerste is me denk ik wel gelukt, van het 2e begrijp ik niets, dwz ik vind niet hoe ik het programma, als ik de site geopend heb kan dowmloaden. Helaas is vrijwel alle tekst over programma's voor mij abracadabra, is er ergens een puntsgewijze uitleg te vinden, of kun jij mee eea uitleggen?
Ik heb net een Nikon D610 aangeschaft, werkte eerder met adobe, daarmee kon ik wel RAW verwerken, ik zou dat graag weer willen.

Hartelijke groet,

Jos Boom

Hallo Jos,
Ik zou willen dat ik je zo 1, 2, 3 een fijn antwoord kon geven, maar ik zit zelf met een dergelijk probleem. Toch een toelichting:

In Gimp 2.8 kun je een Raw bestand openen en zonder enige wijziging wordt dat bestand doorgestuurd naar Ufraw. En ook Ufraw stuurt de bewerkte foto terug naar Gimp om daar verder af te werken. Dan pas wordt er geconverteerd naar Jpg of Png.

In Gimp 2.10 zou dat net zo moeten, maar dan met Rawtherapee of met Darktable.
Helaas werkt dat niet zoals het zou moeten en geeft ook een foutmelding over Pentax bestanden.....

Ik gebruik Rawtherapee, exporteer naar Png formaat, importeer dat weer in Gimp 2.10 en na de bewerkingen exporteer ik dat dan weer naar Jpg. Omslachtig,maar met de minste kwaliteits verliezen door file conversies.
Rawtherapee kan alle raw bestanden verwerken. Maar het  werken met dat programma vraagt even flink wat oefenen. Ik weet geen eenvoudige handleiding die ik je kan aanraden.

Veel plezier,
Frans

2
Gimp voor beginners / Verschil tussen Gimp 2.8 en 2.10
« Gepost op: 18 juli 2018, 11:50:32 »
Verschillen tussen Gimp 2.8 en 2.10.

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: 2.10. Laatst getest met Gimp 2.10.4


Inleiding.
Met de komst van Gimp 2.10 is het uiterlijk, maak ook de structuur van Gimp flink veranderd. Het meest opvallende is de donkere kleur en de enkel-venster mode.  Maar er zijn veel meer veranderingen en verbeteringen. Ook onder de "motorkap" zijn er veel ingrijpende veranderingen, waardoor het kleurgebruik bijvoorbeeld nauwkeuriger is en de verwerkingssnelheid veel hoger.
In onderstaande tekst zie je de meest opvallende verschillen en anders-lijkende overeenkomsten.

Uiterlijk.

2305-0

Kleur:
Het donkere uiterlijk. Wil je liever een ander uiterlijk: "Bewerken" > "Voorkeuren" > "Interface" > "Thema", maak een keuze en herstart de Gimp.

De donkere kleur is voor heel veel mensen prettiger aan de ogen, is neutraler bij het nauwkeurig werken met kleur en kost tenslotte veel minder energie dan een fel oplichtend scherm.

Enkel venster:
Enkel venster modes, wil je liever losse vensters, zodat je canvas de volle breedte van het beeldscherm heeft: "Venster: > vink "Enkelvenstermodes" uit.

Gereedschappen.



Er zijn 4 gereedschappen bijgekomen en van 3 is de sneltoetscombinatie gewijzigd.
nieuw:
  • Geintegreerd transformatiegereedschap: een laag, selectie of pad vervormen Shift+T;
  • Hendeltransformatie: een laag, selectie of pad vervormen met hendels Shift+L;
  • Kooitransformatie: vervorm een selectie met behulp van een kooivorm Shift+G;
  • Draaitransformatie: vervorm met diverse gereedschappen W.

gewijzigd:
  • Schalen: een laag, selectie of pad vervormen Shift+S was Shift+T;
  • Hendeltransformatie: een laag, selectie of pad schalen Shift+L was Shift+T;
  • Hellen: een laag, selectie of pad hellenShift+H was Shift+S;
  • Kleurverloop: een geselecteerd gebied met een kleurverloopvullen G was L.

Ervaring met de diverse nieuwe of gewijzigde gereedschappen heb ik nog nauwelijks, maar hier toch een paar aardigheidjes die vooral voor de creatievelingen van betekenis kunnen zijn:
 
  • Gum en anti-gum:
    De laatste optie van het gum heet "Anti-gum (Alt)". Als de laag waarop gegumd is een alfakanaal heeft dan kan door het anti-gum het gewiste deel weer terug "gegumd" worden, ook al zijn er diverse andere bewerkingen gevolgd;
  • Transformatie gereedschap (Shift+T):
    klik op een laag en je ziet rondom symbooltjes om de laag te verschuiven, te verschalen, of het perspectief te wijzigen
  • Hendeltransformatie (Shift+L):
    plaats maximaal 4 punten. Door 1 punt te verschuiven (oranje kleur) vervormt de hele laag ten opzichte van de andere punten.
  • Kooitransformatie (Shift+G):
    plaats 3 of meer punten en verbindt ze door op het eerste punt te klikken. Verplaats nu 1 punt en het hele ingesloten gebied vervormt of draait. Lastig om uit te proberen voor het juiste effect, maar het heeft hoe dan ook veel creatieve mogelijkheden.
  • Draaitransformatie (W):
    Velen kennen dit als het iWarp filter: door te schilderen in de buurt van een herkenbaar "iets" wordt dat "iets" kleiner of juist groter. Bijvoorbeeld om iemand iets slanker te maken of om een karikatuur te maken.

De hierboven genoemde transformaties zijn deels combinaties van andere bewerkingen.


Leef je uit met tekenen, schilderen en vervormen.


Veel plezier met Gimpen!

3
Huiskamer / UfRaw en Gimp syncroniseren
« Gepost op: 8 juli 2018, 14:10:54 »
Ik gebruik linux mint en ik heb zowel Gimp 2.8 als 2.10 werkend (niet gelijktijdig).

Vanuit UfRaw kan ik het Gimp knopje indrukken en dan krijg ik Gimp 2.8 en niet 2.10
In Gimp kan ik geen raw bestand openen omdat ik in gimp 2.10 verwezen wordt naar darktable.
Als ik in de terminal Gimp intoets krijg ik Gimp 2.8.

Is er een manier om altijd naar Gimp 2.10 verwezen te worden?
Waar staat UfRaw, zodat ik in gimp 2.10 onder voorkeuren darktable kan vervangen?

4
Showcase / Hoog water in Parijs.
« Gepost op: 29 januari 2018, 11:02:19 »
Het hoge water leek mij iets om wat oude kennis te verwerken in een plaatje van de Eifeltoren met een zonnig grasveld ervoor.
Ik heb gespiegeld en perspectief met wat filters toegepast, en natuurlijk wat kleurverlopen, enzovoort.


5
Gimp voor beginners / Basis 2: tekenen
« Gepost op: 16 oktober 2017, 14:59:56 »
Tekenen.

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: 2.8. Laatst getest met Gimp 2.8.16


Inleiding.
Met Gimp zul je heel veel tekenen en schilderen, in deze tutorial leer je de beginselen van het tekenen.
Maar de enige manier om te ontdekken wat de tekengereedschappen precies doen is door zelf veel te oefenen en vooral veel tutorials te volgen.

Tekengereedschap.
In de gereedschapskist vind je de volgende schilders gereedschappen:



In deze tutorial gebruiken we alleen:
  • potlood: tekenen van lijnen met scherpe randen;
  • penseel: tekenen met iets zachtere randen;
  • gum: gummen.
  • airbrush: hoe vaker op 1 punt, hoe meer verf.
  • inktpot: tekenen met een inktpen.

Onder de schilders gereedschapppen staan nog wat gereedschapjes die iets met schilderen te maken hebben.
En daaronder in het midden staan de voor- en achtergrondkleur.

Potlood en penseel
  • Klik in de gereedschapskist op het potlood;
  • teken op het canvas  wat strepen of schrijf iets.
  • Klik nu in de gereedschapskist op het penseel;
  • schilder ook daarmee wat strepen of schrijf iets.


Het potlood tekent een harde lijn.
Bij het penseel is de lijn wat zachter.
Dit is het enige verschil tussen potlood en penseel.

Airbrush en inktpot
De airbrush is als een verfspuitbus.
  • Klik in de gereedschapskist op de airbrush;
  • teken een lijn: hij wordt vaag;
  • teken nog eens over dezelfde lijn en nog eens en nog eens: hij wordt steeds donkerder;
  • klik eventjes ergens anders op het canvas: je krijgt een vage stip;
  • klik en hou ingedrukt: hoe langer je de muis op die plek ingedrukt houdt hoe vetter en groter de stip.

Klik in de gereedschapskist op de inktpot.
De inktpot is als een pen met gewone inkt.
  • Teken een lijn: hij wordt rond en heel scherp;
  • beweeg je langzaam dan wordt de lijn dikker.



Een andere kleur.
Midden-onder de gereedschappen staat een zwart/wit figuurtje:



hiermee stel je de kleuren van de voor- en achtergrond in.
Klik op het vlakje links-boven (="voorgrondkleur") en je krijgt een kleurig venster:



klik in de lange balk op de kleur die je ongeveer bedoelt (1);
maak je keuze nauwkeuriger in het vierkant naast de balk en klik (2);
je ziet nu links-onder een balkje met die kleur;
klik op "OK" en het zwarte vlakje onder de gereedschappen heeft nu ook die kleur;
schilder wat strepen.

Stel zo ook de achtergrondkleur in door op het vlakje rechts-onder (="achtergrond") te klikken;
wissel de voor- en achtergrond door op het kleine symbooltje rechts-boven te klikken;
weer terug naar zwart-wit door op het miniatuurtje links-onder te klikken.

Nog even gummen.
Ga eens gummen en je ziet de achtergrondkleur, ook als je buiten de lijnen gumt.
In het voorbeeld hieronder heb ik een zwart vlak gemaakt en een groene achtergrondkleur:



Gummen is eigenlijk schilderen met de achtergrondkleur.

De opties
Klik nu weer eens op het potlood;
onder de gereedschappen zie je de schilderopties staan:



Op dit moment is alleen het vakje naast het woordje "Penseel" van belang.
Klik erop en je kunt een keuze maken uit vormen en groottes.
Standaard is "2. Hardness 050" ingesteld.

Rechts van het werkgebied staat het venster "Lagen-Paden".
In de onderhelft daarvan vindt je dezelfde penselen.
(De penselen worden ook wel "brushes" genoemd).



In de gereedschap opties staat boven het gekozen penseel "Dekking", dit is de ondoorzichtigheid:
een groot getal betekent ondoorzichtig, zoals acryl- of olieverf;
een klein getal betekent doorzichtig, zoals waterverf of acrylverf met veel water.

Onder het gekozen penseel staat "Grootte", dit is de dikte van de lijn:
hoe kleiner het getal, hoe dunner de lijn en
hoe groter het getal hoe vetter de lijn.

De andere opties zijn nu nog niet van belang.

Extra
Rechte lijnen:
klik, druk dan de Shift in en klik ergens anders: er is vanaf het eerste punt een rechte lijn getrokken.
Klik weer en vanaf het laatste punt wordt een volgend stuk rechte lijn getrokken.
Enzovoort, tot je de Shift-toets loslaat.



Rechte lijnen onder een vaste hoek:
klik, hou dan de Shift-toets ingedrukt en gelijk ook de Ctrl-toets: nu wordt een rechte lijn onder een vaste hoek getekend: steeds een veelvoud van 15 graden.
Enzovoort, tot je de Ctrl-toets en de Shift-toets loslaat.





Leef je uit met tekenen en schilderen.


Veel plezier met Gimpen!


6
Gimp voor beginners / Basis 1: Fonkelnieuw maken
« Gepost op: 16 oktober 2017, 10:18:57 »
Basis 1: Gimp fonkelnieuw maken.

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: 2.8. Laatst getest met Gimp 2.8.16


Inleiding.
Je hebt Gimp gestart en al wat "gespeeld" en het is een chaos geworden.
Je wilt alles "resetten", hier zie je hoe je dat doet.

Voorkeuren.
  • Ga naar "Bewerken" > "Voorkeuren".
    Je ziet een nieuw venster:

  • ga naar "Gereedschapsopties";
  • klik op de lange balk: "Opgeslagen gereedschapsopties terugzetten op standaardwaarden";
  • klik op "OK".

  • ga omlaag naar"Vensterbeheer";
  • klik op de lange balk: "Opgeslagen vensterposities resetten";
  • klik op "OK".

  • sluit Gimp en start Gimp meteen weer.

    Hieronder een afbeelding van het fabrieksnieuwe startscherm van Gimp:


  • Links het gereedschapsvenster:
    bovenin de gereedschapskist,
    onderin de opties van de gereedschappen;
  • rechts een venster "Lagen - Penselen":
    bovenin de lagen,
    onderin de verschillende penselen;
  • in het midden een leeg grijs vensterhet werkgebied.

Enkel venster.
Vergroot het werkgebied tot in de commando regel "Vensters" is te zien (zie afbeelding hierboven);
klik daarop en dan op "Modus Enkel Venster".
Nu zijn de drie vensters 1 geheel. Voor de eerste oefeningen met Gimp is dit het meest practisch. Nadeel is dat het werkgebied niet de maximale breedte van het beeldscherm heeft.

Afmeting.
Nog even de afmeting van de gereedschapskist wijzigen:
Zoek met de muis de rechterkant van de gereedschapskist, sleep die naar rechts tot ongeveer midden tussen "Beeld" en "Afbeelding". Dit hoeft niet, maar maakt een "prettiger" bruikbare gereedschapskist.

De opties herstellen.
Onder de opties onder het gereedschapsvenster staan helemaal onderin 4 symbooltjes:



Klik rechtsonder op het gele symbooltje.
De opties staan nu in de beginstand.

Een nieuwe tekening beginnen.
Ga naar "Bestand" >  "Nieuw";
in het volgende venster kun je de afmeting instellen, niet doen, klik meteen op "OK";
in het werkgebied is er nu een wit veld, dit is het canvas waarop je kunt oefenen.
In de volgende tutorials van deze serie heb je die steeds nodig.

De volgende tutorial zou kunnen zijn Basis 2: tekenen en schilderen.


Veel plezier met Gimpen.

7
Stel je vragen! / plug-in file-glob
« Gepost op: 14 februari 2017, 15:24:37 »
Al een tijd ben ik bezig met digitaliseren van mijn foto archief.
Ik ben nu als laatste bezig met de zwart/wit negatiefjes van voor 1975. Daar moet ik op allemaal dezelfde bewerking uitvoeren, dus dat vraagt om een batch aanpak. Ik heb daarvoor o.a. de plug-in "file-glob" nodig om elke foto apart te benaderen. Maar helaas werkt dat niet.

Om het probleem tot op het bot uit te kleden heb ik in het script-fu console de volgende code getypt
file-glob "/home/frans/foto/scanner/klad/*.jpg"
maar helaas krijg ik niet een lijst met bestanden maar de tekst:
#<CLOSURE>"/home/frans/foto/scanner/klad/*.jpg"#<EOF>

Wat kan de oorzaak zijn?

8
Stel je vragen! / Tekst en gum
« Gepost op: 19 december 2016, 09:19:33 »
Onderstaand bericht werd mij door Peter gestuurd en omdat het een forum vraag betreft heb ik hem hier mar heen gekopieerd:

Hallo Frans

Wil foto kleurenfoto gedeeltelijk in zwart wit afbeelden
Gelukt door 2e laag te maken en wat ik weer in kleur wil hebben weg te gummen.
Alleen nu heb ik teveel weg gegumd.
Hoe kan ik dit weer terug krijgen.
verder wil tekst op de foto intikken maar zie niks en de grote blijft ook hetzelfde terwijl ik de grote van de leetrs in het scherm verander>

Hoop dat je snel antwoord kunt geven,
Anders toch maar weer fotoshop aanschaffen

gr Peter

9
Huiskamer / HP printers
« Gepost op: 19 september 2016, 16:36:34 »
Gisteren las ik dat de printers van HP vanaf 13 september 2016 niet meer werken met "vreemde" inktpatronen.
Dus patronen uit de Hema, Action, 123inkt, Lidl, enzovoort, enzovoort
Het is een wereldwijd probleem en lijkt al in 2015 door HP (bewust?) ingebouwd te zijn.
De oplossing wordt gezocht in nieuwe chips op de inktpatronen, maar die chips zijn nog lang niet zover dat erover beschikt kan worden.
Herken je het probleem, dan voorlopig de originele HP inktpatronen aanschaffen en afwachten of en hoe de nieuwe chips in de handel komen. De oude patronen afplakken tegen uitdrogen en bewaren tot de oplossing er is.

Typisch gevalletje van "Big brother" of "Gij zult alleen de originele dure patronen kopen."

10
Gimp voor beginners / Filters > Bolprojectie
« Gepost op: 18 september 2016, 19:21:14 »
Opengewerkte bollen.

Gemaakt door: Gimper47
Bewerkt door: FransR
Gimp versie: 2.8.
Laatst getest met (Nederlandstalige) Gimp 2.8.16 op 18 september 2016.


Aan de slag.
Begin met een nieuwe vierkante afbeelding:
  • "Bestand">"Nieuw";
  • vul als grootte bijvoorbeeld in: 560x560. Let op, de bol wordt half zo groot, dus krijgt hierdoor een diameter van 280 pixels;
  • maak de afbeelding doorzichtig (ook al zie je dat hier niet): "Laag" > "Transparantie" > "alfakanaal toevoegen";
  • vul nu de hele afbeelding met een kleur of een patroon. Hier is gekozen voor "Parque #2";
  • plaats hulplijnen op 80, 160, 240, 320, 400 en 480 van boven. Je ziet nu 7 stroken;
  • selecteer de 2de, 4de en 6de strook en haal die weg met "delete". Je ziet nu 4 stroken en 3 doorzichtige stroken;



  • zorg dat er geen selectie is: "Selecteren" > "Niets"!

Nu gaan we de bol maken.
  • ga naar "Filters" > "Projecties" > "projecteren op object";
  • vink aan "Update preview live";
  • vink uit "Show wireframe";
  • ga naar de tab "Opties"



    • Kies achter "projecteren op:" voor "Bol";
    • vink "Transparante achtergrond" aan;
  • NIET op OK drukken! maar ga naar tab "Licht"



    • Kies achter "Type lichtbron:" voor "Geen licht";
  • NIET op OK drukken! maar ga naar tab "Oriëntatie"


    • Stel onder "Draaïng" de waarden voor x, y en z in, bijvoorbeeld 30, -30 en 140. Kijk in het voorbeeldje hoe je het liefst wilt dat je figuur eruit gaat zien;
  • Nu pas op "OK" klikken;

Zo zou het resultaat eruit kunnen zien met 9 stroken:



Variaties.
  • Maak geen horizontale stroken maar verticale;
  • vul met een kleurverloop in plaats van een patroon;
  • geef de randen van de stroken een kleurtje;
  • maak andere bollen in andere lagen. Verschaal en verplaats die dan;
  • maak iets met dikke grote letters. Maar pas op: de tekst wordt niet echt leesbaar!
  • of maak puzzelstukjes.
  • Kies in de tab "Licht" voor "puntlicht"




Onderstaande afbeelding is van Gimper47 uit zijn oorspronkelijke tekst.



Opmerking.
  • In de Engelstalige versie van Gimp is het filter te vinden onder: "Filters" > Map" > "map object";
  • als er een selectie in de afbeelding is dan toont het filter alleen wat er in de selectie is te zien, maar gebruikt wel de volledige afbeelding;
  • het is niet nodig om hulplijnen te plaatsen, het werkt alleen wat handiger;
  • sorry, klein foutje: ik praat in het begin over 4 stroken, maar het voorbeeld bevat liefst 9 stroken.

Veel plezier met Gimpen.


11
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Schaduw
« Gepost op: 9 augustus 2015, 13:19:50 »
Schaduw

Gemaakt door: FransR
Gimp versie: alle versies.
Niveau: goede kennis van lagen en kleurverlopen en een beetje ruimtelijk inzicht.

1. Wat is schaduw?
Schaduw is het ontbreken van licht doordat iets het licht tegen houdt. De schaduw staat daarom altijd recht tegenover het licht.
Een schaduw heeft nooit strakke grenzen.
Door reflecties is er aan de schaduwkant van voorwerpen vaak toch iets van licht te zien. 
Schaduw geeft ruimte. Zonder schaduw wordt alles vlak en saai.
We zijn gewend dat het licht schuin van achteren of van voren komt.

2. Schaduw in het platte vlak.
In onderstaand plaatje staan witte vierkantjes op een witte ondergrond: links getekend, in het midden met schaduw en helemaal rechts ligt het vierkantje op een kleine verhoging.



De beide rechtse vierkantjes krijgen door de schaduw ineens betekenis.
Omdat de lamp links staat loopt de schaduw naar rechts-onder.
Doordat het rechter vierkantje iets hoger ligt wordt daar de schaduw langer.
De schaduw is gemaakt met "Filters" > "Licht en schaduw" > "Slagschaduw", dit is de meest eenvoudige manier.



De getallen X en Y bepalen de plaats en de  hoogte van  de lichtbron, bij negatieve waarden staat de lichtbron rechts.
De straal is de lengte en de vervaging aan de rand van de schaduw, bij kleine waarden wordt de lichbron puntvormig en bij grote waarden een lichtgevend vlak.

3. Schaduw van schijven.
In dit voorbeeld zijn net als bij de vierkantjes 3 schijven getekend, de linkse weer getekend, bij de middelste is niet het rondje geselecteerd maar juist alles eromheen. De schaduw valt dus binnen de cirkel en suggereert daarmee een holte. Bij de rechtse zijn X en Y vergroot van 4 naar 8, alsof de lamp wat hoger staat. Hierdoor is de schaduw links-boven niet aanwezig. Het filter geeft namelijk ook aan de kant van de lichtbron een dun randje schaduw.
Ook hier is "Filters" > "Licht en schaduw" > "Slagschaduw" gebruikt.



4. Schaduw op bollen.
In het vorige voorbeeld zijn en blijven de schijven plat, het zijn geen bollen. In het voorbeeld hieronder staat een zwevende bol zonder schaduw op de witte ondergrond.
De schaduw op de bol zelf is gemaakt met een radiaal kleurverloop (L) van transparant naar zwart vanaf het kruisje tot de punt van de gele pijl. Kies voor het kleurverloop "VG naar Transparant" en klik het symbooltje "Omgekeerd" aan.



Daarna is die schaduw iets verzacht door via "Kleuren" > "Helderheid/contrast" de helderheid wat te vergroten. En door via "Kleuren" > "Curves" de grafiek een beetje bol in te stellen.



Bollen hebben het lichtste punt recht tegenover de lichtbron en het verloopt naar iets schaduw bij het midden van de bol. De rest van de bol staat helemaal in de schaduw.
Door het radiale verloop ontstaan er zones van gelijke donkerte evenwijdig aan de "evenaar".

De mogeljkheid van "Filters" > "Renderen" > "Bolontwerper" vind ik te beperkt en te lastig om in te stellen.

5. Perspectief gereedschap.
In de volgende paragrafen zal het perspectief gereedschap steeds gebruikt worden. Om het begrip eerst even te verhelderen is er deze toelichting.
Schaduw is een perspectieve afbeelding van de vorm waar het licht op valt, meestal op een horizontaal of verticaal  vlak zoals de grond of een muur.

Neem het perspectief gereedschap en klik op een selectie. Je ziet nu een raster met vierkantjes op de hoeken.
Dit raster is als een schaduw van een rechtop staand rechthoekig papiertje met de zojuist gemaakte selectie waar het licht van voren op valt onder een hoek van 45°.
De onderste lijn is vast en is de plaats waar het papiertje de grond raakt.
De bovenste lijn is het meest verre stukje schaduw. Bij lage verlichting moet deze lijn omhoog geschoven worden en bij hoge verlichting bijvoorbeeld van een bureau lamp dan wordt de schaduw veel korter en moet de bovenste lijn naar beneden schuiven.
Bij licht aan de achterkant van het papiertje is de schaduw  aan de voorkant van het papiertje. Dit kan door de bovenste lijn helemaal naar beneden te schuiven, voorbij de onderste lijn dus.
Tenslotte als het licht niet recht van voren of van achteren komt dan moeten de bovenste hoekpunten (beide evenveel) tegengesteld aan de richting van het licht schuiven, dus bij licht van links-voor moeten de beide bovenste vierkantjes naar rechts-achter schuiven.
Door middel van de groene pijlen is dit aangegeven.



In deze schema's is de vierkante selectie even doorzichtig gemaakt,zodat de volle schaduw is te zien.

Werkwijze:
  • maak een selectie;
  • vul die met zwart;
  • neem het perspectief gereedschap en klik op de zwarte selectie;
  • sleep nu een hoek naar de gewenste plaats en doe dat ook voor de andere hoek;
  • corrigeer eventueel en klik op "Transformeren". Gimp gaat nu rekenen en maakt dan een zwevende laag met de schaduw.
Let op: de schaduw zelf heeft in praktijk geen perspectief, dus de breedte tussen de te verschuiven hoekpunten moet gelijk blijven. Het theorethische beetje perspectief is verwaarloosbaar doordat het door de vervagingen niet zichtbaar is.

6. Schaduw door regelmatige voorwerpen, zoals bollen.
Bij voorwerpen komt het licht schuin van voren, omdat anders de voorkant in de schaduw van zichzelf staat: tegenlicht foto's.
Bij licht recht van voren, zoals bij ringflitsen, zijn er geen schaduwen op het oppervlak meer te zien.

Het licht komt in onderstaand voorbeeld schuin van van links. Omdat de schaduw recht tegenover het licht staat moet dus de schaduw van de bol naar rechts van het licht af lopen. Door het perspectief is de schaduw geen cirkel maar een ellips. In dit voorbeeld is de bol los gemaakt van zijn schaduw, waardoor de bol zweeft.



De werkwijze is: maak een schaduw als copie van het voorwerp, maak perspectief van die schaduw, verzacht de randen en vervaag, zodat dichtbij het voorwerp er meer schaduw is dan verder weg. Plaats tenslotte het voorwerp over of voor de schaduw.

Dit gaat als volgt:
  • selecteer het voorwerp (de bol dus) en kopieer die (Ctrl+C en Ctrl+V);
  • maak van de zwevende laag een normale laag door een nieuwe laag aan te maken (Shift+Ctrl+N), dit wordt straks de schaduw zelf;
  • zet het alfakanaal op "vergrendelen", dat is in het lagenvenster het "dambordje" naast het woordje "Koppelen". Het dambordje krijgt nu een grijs randje. Door dit vergrendelen kan er niets op het transparante deel getekend worden.



  • vul de laag met het "emmertje" (Shift+B) met zwart, vink daarbij "Hele selectie vullen" aan. Door het alfakanaal te vergrendelen wordt alleen de bol zwart. Het voordeel van deze manier van zwart maken van de schaduw is dat er geen restanten van half doorzichtige of gekleurde pixels in de schaduw komen;
  • ontgrendel het alfakanaal door opnieuw op dat dambordje te klikken.
  • selecteer even de zwarte schaduw met de kleurselector (Shift+O);
  • en ga met het perspectief gereedschap (Shift+P) aan de slag:
    schuif de beide bovenste hoeken naar rechts voor licht van links, zodat er een aannemelijke schaduw ontstaat.



  • als het goed lijkt dan op "Transformeren" klikken. Er ontstaat weer een zwevende laag die net als hiervoor een normale laag kan worden door een nieuwe laag aan te maken (Shift+Ctrl+N);
  • zorg dat de laag op het canvas past: "Laag" > "Laag naar afbeeldingsgrootte";
  • de schaduw een beetje vervagen met "Filters" > "Vervagen" > "Gausiaans vervagen". Kies een waarde die past bij de afmeting van het voorwerp, hier is 15 genomen, dat is sterk afhankelijk van de grootte, van de scherpte van het licht en vooral van de persoonlijke smaak.
  • de schaduw is gitzwart, dat moet iets zachter: voeg een laagmasker toe;
  • schilder met een lineair verloop, zwart naar wit, over de schaduw vanaf het punt het dichtst bij het voorwerp. Als de schaduw te licht wordt dan niet met zwart maar met een grijstint laten verlopen;
  • tenslotte de laag met het originele voorwerp boven de schaduw plaatsen.
Lijkt allemaal erg ingewikkeld en truc-achtig, maar probeer het even uit en je zult merken dat het wel meevalt.



De bol hierboven is vanaf zijn schaduw weggeschoven, waardoor het net is of de bol zweeft boven het papier. Let op dat de bol in de richting van het licht is verplaatst, dus in de richting van het verloop.
De bol hieronder is op de schaduw geplaatst en ligt dus op de ondergrond.



Bij voorwerpen met holtes of gaten erin zoals de ogen van een schaar, dan dezelfde werkwijze volgen, maar de gaten niet mee copieeren naar de schaduw.

7. Schaduw van ruimtelijke voorwerpen, dieren en gebouwen.
Hierboven zagen we dat de schaduw van platte voorwerpen en bollen een copie is van het voorwerp zelf. Bij alle andere figuren moeten we zelf iets experimenteren en vooral ook verdoezelen wat niet klopt.

Bijvoorbeeld een kameel of drommedaris die naar de camera kijkt. Je ziet zijn ogen en oren, maar niet de poten of de bulten. De schaduw moet juist een afspiegeling zijn van het zijaanzicht van wat je dus eigenlijk niet ziet, dus zelf fantaseren en creatief zijn. Of een huis: je ziet de voorgevel, maar de schaduw is van het zijaanzicht.
Ik teken dan heel schematisch met wat simpele vlakken de zijkant, zoals ik "denk" dat die als silhouette aan de kant van het licht eruit ziet.



Op deze manier maak ik een schaduw. Omdat de zijkant een kwart slag gedraaid is ten opzichte van het vooraanzicht moet het licht dus ook even een kwart slag gedraaid worden:
- als het licht in het echt van links komt, dan een kwart slag tegen de wijzers van de klok in, zodat het licht op het fantasie voorwerp van voren komt;
- komt het licht van rechts, dan een kwart slag met de wijzers van de klok mee.

De lengte van de schaduw is afhankelijk van de hoek van het licht. Een bureaulamp kan onder een hoek van 45° een even lange schaduw geven als de hoogte van het voorwerp of zelfs iets korter. Zonlicht geeft langere schaduwen omdat meestal de zon lager staat dan 45°.

De hele constructie van de schaduw gaat zoals in de vorige paragraaf is beschreven.
In de volgende paragraaf dient hetzelfde paard als voorbeeld.

8. Buiten-de-rand-foto
Dit is een mengvorm tussen een plat vlak (de foto of tekening) en de ruimte met het deel wat buiten de rand steekt en eventueel een 3D effect van het uitgeknipte deel.
Voor onderstaand voorbeeld heb ik het licht onder een kleine hoek van schuin-links laten komen. De foto lijst heeft dus rechts-onder schaduw.
Het hoofd van het paard is ruimtelijk, maar moet wel op dezelfde manier belicht worden.
Eerst heb ik met het lasso gereedschap met wat simpele vormen het zijaanzicht van het hoofd  gemaakt en met zwart gevuld, waardoor het meteen de laag met de schaduw is. Vervolgens een lange schaduw met licht van schuin-rechts van voren, die schaduw vervaagd, enzovoort.
De schaduw valt niet op de grond, maar op het schilderijtje en de muur. In de perspectief bewerking is daarom niet de onderste lijn, maar de linker lijn als vast genomen.
Op de originele foto is de onderkant van de mond geel-achtig van een reflectie buiten beeld. Voor het ruimte effect heb ik rechts naast het oog nog een spoortje geel toegevoegd.

Lijkt allemaal heel ingewikkeld en ik moet zeggen dat een stuk ruimtelijk inzicht, maar vooral wat fantasie nodig is om tot goede resultaten te komen.



De foto van het paard komt van morquefile.com: AinslieG 481/276/2

Veel plezier met experimenteren.

12
GIMP resources / Indexprint
« Gepost op: 28 mei 2015, 08:33:09 »
Ik gebruik v4 van indexprint, werkt altijd heel goed, maar nu heb ik een probleem met het maken van een verzamelprint van een reeks screen dumps.
Ik heb die screendumps gemaakt met Gimp 2.8.14. Om te experimenteren heb ik het geprobeerd met 1 simpele screendump in "naamloos.png" met als resultaat:

Aanroepfout voor procedure 'gimp-file-load':
Kan '/home/frans/documenten/constructies/naamloos.png' niet openen om te lezen: Bestand of map bestaat niet


Andere jpg en/of png bestanden doen het gewoon zoals ik verwacht.

Oeps, ik zie nu dat het niet de screendumps zijn, maar "export als" van deze versie van Gimp, dus elk een willekeurig plaatje.
Kennelijk zien de bestanden van Gimp 2.8.14 er net iets anders uit dan wat indexprint verwacht.
De bestanden zijn met willekeurig ander programma goed te bekijken.

13
Fotobewerking met GIMP / Raw en UFRaw
« Gepost op: 9 maart 2015, 17:52:10 »
Raw en UFRaw.

Door: FransR
UFRaw versie: 0.21
Gimp: versie 2.6, gecontroleerd met 2.8.10
Niveau: goede basiskennis en goed inzicht in (kleuren)fotografie.
De tekst is geheel herzien, opnieuw ingedeeld en in overeenstemming met versie 0.21 gebracht.


Inhoud
  • RAW of JPG?
  • RAW convertor.
  • UFRaw installeren.
  • Werken met UFRaw.
  • Extra info:
    • Kleurtemperatuur.
    • Het Bayer patroon
    • Wat gebeurt er in de camera?

Dit artikel is speciaal voor allen die een camera hebben die ook RAW formaat afbeeldingen kan maken.
RAW is geen afkorting maar betekent letterlijk: ruw of onbewerkt.

RAW of JPG?
RAW is vergelijkbaar met het negatief in de analoge fotografie: alle informatie staat er op, maar is niet of nauwelijks te lezen en moet nog via het vergrotingsapparaat gecorrigeerd en afgedrukt worden. JPG is vergelijkbaar met een Polaroïd foto: er kan nauwelijks nog verbeterd worden, wat je ziet is wat je hebt (wysiwyg). Door het RAW-bestand te bewerken is het mogelijk om zelf, zonder de automatismen van de camera, vooral belichting en witbalans in te stellen uitgaande van de maximum kleurdiepte.
Hieronder links de jpg-foto uit de camera, rechts de bewerkte raw-foto.

 

RAW Convertor.
De onbewerkte tabel kan door de camera ook als RAW-bestand gepresenteerd worden. De software in de PC die de RAW-informatie kan lezen en bewerken wordt een convertor genoemd. GIMP heeft een plugin, UFRaw, die van bijna elke camera-type het RAW-formaat kan lezen. UFRaw kan ook als zelfstandig programma werken los van de Gimp. Bijna alle camera’s worden door UFRaw ondersteund, maar om zeker te zijn kijk dan even op de site voor een lijst met Ondersteunde Camera's: klik hier.

UFRaw installeren.
Alvorens UFRaw te installeren moet eerst Gimp geïnstalleerd zijn. Als Gimp later om welke reden dan ook opnieuw wordt geïnstalleerd moet daarna ook weer UFRaw geïnstalleerd worden.

Installeren van UFRaw voor Windows gebruikers: via de website van de ontwikkelaars: hier, downloaden, uitpakken en uitvoeren.

GTK+ moet ook geïnstalleerd worden via: hier, downloaden en uitvoeren.

Linux en Mac gebruikers moeten voor hun besturingssysteem op de site van de ontwikkelaar kijken: hier (dit is een engelstalige website.) of via het "sofware centrum" installeren. Via het software centrum is niet altijd de nieuwste versie  verkrijgbaar. Om vanuit UFRaw direct naar Gimp te gaan is het installeren van Gimp-UFRaw via het software centrum ook nodig.

Werken met UFRaw
UFRaw gebruikt net als Gimp de taal van het systeem, dus als Gimp nederlandstalig is, dan is UFRaw dat ook. In de hierna volgende beschrijving wordt van de nederlandstalige versie uitgegaan.

In deze uitleg worden geen oplossingen gegeven, maar vooral wat waar zit. De rest is vooral veel zelf experimenteren.
  • óf start Gimp en lees een RAW-betand in. Hierdoor start UFRaw vanzelf
  • óf start UFRaw direct en lees een RAW-bestand in.
In het UFRaw venster staan rechts de voorbeeld foto en links de diverse instellingen:


  • het detecteren van over- en onderbelichte pixels.
    Onderin staat “Overbelicht” en “Onderbelicht” met daarachter het percentage voor elke kleur. Door het daarnaast staande vakje te selecteren gaan de betreffende pixels knipperen. Door de daar weer naast staande knoppen in te drukken zijn in het voorbeeld alle over- of onderbelichte pixels te zien. Dit zijn twee handige knopjes om de juiste belichtingstijd in te stellen.

    Boven deze informatie staat een grafiek die de lichtverdeling van de drie hoofdkleuren over de hele foto weergeeft.


  • het instellen van de belichtingstijd.
    Een van de redenen om in RAW te werken is het achteraf kunnen corrigeren van verkeerde belichtingen. Zelfs een foto waarvan de flits geweigerd heeft is nog op te lappen met de belichtingsinstelling.



    Helemaal bovenin staan achter het +/- symbool diverse instelmogelijkheden:
    • een schuifje waarmee de belichting van –3 tot +3 EV gevarieerd kan worden (1 EV is 1 diafragma stop)
    • een drukknop met een lampje. Deze knop is alleen van invloed op een negatieve EV instelling, dus bij te sterke belichting. Pas op: overbelichte pixels hebben van licht, kleur en verzadiging de maximale waarden.
      • lampje omlaag: dit betreft vooral de LCH kleurruimte. Het verandert de helderheid, niet de kleur of verzadiging. Dit geeft een wat zachtere belichting;
      • lampje opzij: dit betreft vooral de HSV kleurruimte. Het verandert de helderheid als gemiddelde van de hoge en de lage lichten. Het geeft een wat harder licht;
      • schaartje: dit geeft een verandering van zowel licht als kleur als verzadiging. Het geeft nauwelijks restverschijnselen.
    • een gekleurd “dambordje (=het Bayer Patroon). Deze knop heeft alleen invloed op een positieve EV instelling, dus bij te zwakke belichting:
      • dambordje: lineaire instelling: de foto toont iets lichter en harder.
      • filmrolletje: de foto toont iets donkerder, maar wel veel zachter, alsof het de kwaliteit van een analoge foto heeft.
    • tandwieltjes: automatische belichtingsinstelling, mede afhankelijk van de witbalans en de kleurinstellingen, zie verderop. Na wijzigen daarvan moet dus opnieuw deze automatische correctie ingesteld worden.
    • reset: stelt de belichtingscorrectie terug naar het basis UFRaw-niveau.
    Voor het effect van de diverse instellingen zie steeds ook de grafiek onderin.
  • een 10-tal tabbladen met de bijbehorende opties voor instellen van kleur enzovoort.
    Voor een uitgebreider overzicht zie hierna onder "instellingen".
  • de vergrotingsfactoren;
  • het opslaan en starten van Gimp.
    • Opties: diverse data die verder nauwelijks van belang zijn.
    • Het knopje met het rode kruis erop: Niet aanraken!. Hiermee wordt het originele raw bestand weggegooid en dat kan niemand willen.
    • "Annuleren": ook zo'n spartaans knopje, omdat hiermee UFRaw direct afsluit zonder iets te bewaren.
    • "Opslaan": bewaar de bewerkte afbeelding maar ook het id bestand. Hierin staan alle wijzigingen. Bij een volgende foto worden die wijzigingen direct aangebracht, wat een heleboel werk scheelt bij veel gelijksoortige opnames.
      Het opgeslagen bestand is te vinden in de /tmp map.
    • Het knopje met het GIMP-symbool. Hiermee gaat de foto rechtstreeks naar Gimp en wordt er niets bewaard. Als Gimp nog niet gestart was dan gebeurt dat nu. Maar: Gimp begrijpt UFRaw niet altijd goed. In dat geval de bewerkte afbeelding bewaren met het knopje "Opslaan" en die daarna in Gimp openen. Het is een ppm extensie en die kent Gimp.
      Het ppm bestand is overigens veel groter dan de originele foto!
      Het voordeel van zo werken is dat een reeks foto's achter elkaar bewerkt kan worden in UFRaw en daarna alles in Gimp.
Instellingen
Onder het +/- symbool staan 10 tabbladen:
  • Witbalans.
    Ook een belangrijke reden om met RAW-bestanden te werken is de mogelijkheid om achteraf de kleurtemperatuur in te stellen. Open het tabblad voor witbalans door op het weegschaaltje te klikken



    De volgende mogelijkheden zijn er in dit tabblad:
    • Een neerklapmenu. Deze toont de diverse mogelijkheden voor de witbalans instelling van de camera. Dit zijn de instellingen in het Exif gedeelte van het RAW-bestand. Er zijn instellingen voor handmatige witbalans, camera instelling, flitslicht, gloeilamp, TL-licht, zonlicht en bewolkt.
    • Temperatuur = kleurtemperatuur. De aangegeven waarde is wat de camera berekend heeft. Door het schuifje te verplaatsen zal de waarde hoger (=blauwer) of lager (=roder) worden. Binnen de waarden 2000 en 7000 zal de kleur groen niet merkbaar meeveranderen, zie ook de drie getallen achter de “kanaalmultiplicatoren” die de instellingen van de hoofdkleuren laten zien. De waarden lager dan 2000 en hoger dan 7000 hebben vooral betrekking op het natuurkundige xyz-ruimte model en hebben geen relatie tot de waarden in de tabel. Met behulp van een witte kaart of een kleurloos wit filter voor de lens kan de kleurtemperatuur door de camera gemeten worden. Neem in dat geval die waarde hier over.
    • Rechts naast de temperatuur instelling staat een pipetje. Als er ergens in de foto een stukje neutraal grijs voorkomt of er is vooraf een opname met een grijskaart gemaakt, dan kan dat heel effectief gebruikt worden om de kleurzweem weg te nemen, dus om de witbalans in te stellen:
      • klik ergens in de foto op het neutrale grijze deel;
      • sleep tot het stipje een flink deel van het grijs bedekt
      • klik nu op het pipetje, klaar.
      Nu is de kleurtemperatuur ingesteld en is een eventuele kleurzweem verdwenen.
    • Groen, dat is de verhouding van de hoeveelheid groen tot de kleurtemperatuur. Verplaats de schuif tot het gewenste resultaat is te zien.
    • Kanaalmultiplicatoren. Dit zijn de hoeveelheden van elke kleur. Ze zijn instelbaar, maar het geeft onverwachte resultaten. Advies: gebruik ze alleen om te experimenteren voor speciale effecten.
    • Interpolatie. Dit is de manier waarop het Bayer patroon wordt omgezet naar de afbeelding. De keuze is eigenlijk niet van belang. AHD is prima, maar PPG is iets sneller....
    • Ontruis. Vooral bij hoge ISO-waarden van belang om de ruis in de beeldchip weg te werken. Pas op voor vreemde neven effecten.
    • Hot pixels: het aantal defecte (overbelichte) pixels.
    • Zwartbeeld. Maak een opname met precies dezelfde instellingen: Iso-waarde, diafragma en tijd, maar met gesloten lenskap. Dit geeft een zwartbeeld waarmee defecte pixels herkend kunnen worden.
    • Overal zijn er reset-knopjes: zij stellen de waarden terug naar de oorspronkelijke instellingen. Alleen het reset knopje van de witbalans zet terug op de camera waarde.
  • Grijswaarden.
    Dit is het tweede tabblad. Alleen voor zwart/wit werkers van belang. Er zijn een paar mogelijkheden die voor het beste resultaat uitgeprobeerd moeten worden.
  • Lens correctie.
    De karakteristieken van verwisselbare lenzen kunnen hier ingesteld worden. Vooral van Canon camera's zijn die meestal bekend.
  • Basis curve.
    De correctie van de afwijkingen door de camera. Van een heel enkele camera is de grafiek in het raw-bestand opgenomen en is dan hier te zien.
    Hiermee kan de afbeelding van detail tot detail gecorrigeerd worden door op de lijn te klikken en te schuiven.



    De linkerkant van de grafiek beïnvloedt vooral de contrasten, terwijl de rechterkant vooral de helderheden instelt. Het instellen vraagt veel geduld en geëxperimenteer.
  • Kleuren management.
    In dit tabblad kan de kleurmatrix ingesteld worden voor camera, printer en monitor. De kleurmatrix is de manier waarop het apparaat met kleur omgaat. Dit is per apparaat vastgelegd in een ICC-kleurenprofiel.



    Als die niet is meegeleverd in de Exif-informatie in het RAW-bestand voor de camera kan de kleurmatrix hier ingesteld worden. Er zijn methoden om zelf het kleurenprofiel van de camera te bepalen met bijvoorbeeld een IT8-kaart van Kodak. Maar meestal volstaat de standaard kleurenmatrix. De standaardwaarde van UFRaw is overigens “Geen profiel”. Voor sommige camera’s zijn er op het internet profielen te vinden. Bij elk klurenprofiel hoort een Gamma- en een Lineariteit-waarde.

    Voor de printer is het niet zinvol om het profiel in UFRaw in te stellen, dat kan veel efficiënter in de printer software.
    Voor de monitor wordt door UFRaw gebruik gemaakt van het profiel dat in het systeem aanwezig is.
  • Helderheid en verzadiging.
    Het gaat hier vooral om de driedimensionale weergave van helderheid, kleurtoon en verzadiging. Bij elke instelling blijven tint en helderheid gehandhaafd, alleen de verzadiging is instelbaar.



    Een waarde van 0 geeft een foto met alleen grijstinten want er is helemaal geen verzadiging meer. Bij de maximum waarde zullen de drie hoofdkleuren uit de foto knallen.

    De automatische instelling links in de grafiek is voor het zwartpunt, hiermee worden de donkerste beeldpunten zwart gemaakt. Zie ook het knopje “Onderbelicht” onder het hystogram helemaal onderin.

    De automatische instelling rechts kan helpen om wat mistig aandoende foto’s meer kracht te geven. Voor normale foto’s is het effect veel te sterk en dat is dan ook te zien aan het wat spookachtige beeld. Handmatig kan deze automatische instelling met veel experimeneren tot aanvaarbaardere waarden worden teruggebracht.
  • Tint waarden.
    • klik ergens in de foto op een effen deel;
    • sleep tot het stipje een flink stuk van het effen gedeelte bedekt;
    • verplaats nu de loper om de hele afbeelding iets lichter of juist donkerder te maken met het gekozen vlakje als referentie.
    De bedoeling van dit tabblad wordt tot nog toe nergens in detail uitgelegd. Experimenteren dus....
  • Gereedschap.
    In GIMP gaat het veel makkelijkere en beter: het draaien en knippen.
    Dit is dus geen onderwerp van bespreking hier.
  • Output instellingen.
    In dit tabblad kan de uitgangskwaliteit van UFRaw ingesteld worden.



    Alle instellingen hebben betrekking op het bewaren van het bewerkte RAW-bestand, maar in combinatie met Gimp is dit allemaal niet van toepassing.
    Maar mocht er toch opgeslagen moeten worden dan zijn de volgende opmerkingen van belang:
    • het pad is maar heel beperkt instelbaar;
    • de kwaliteit van jpg is instelbaar. Voor een sterkere compressie dan 90% (=kleinere percentages...) wordt over 2x2 beeldpunten gemiddeld, bij 91% over 2x1 beeldpunt en voor hogere percentages is er geen middeling.
    • voor batch verwerking is het van belang om de instellingen te bewaren, dit kan met de keuze “maak ID-bestand”. Dit kan onafhankelijk van het opslaan van de afbeelding. Dit bewaren kan ook handig zijn om voor een reeks gelijksoortige opnamen vrij snel belichting, witbalans en kleurinstelling toe te passen. Bij opeenvolgende foto’s wordt deze instelling dan direct gebruikt.
  • Exif data.
    Dit geeft alleen de EXIF-data van het RAW-bestand weer, zoals camera merk en type, datum/tijd van de opname, sluitertijd, diafragma en ISO-waarde.
    De Exif data zijn in UFRaw niet te wijzigen



Neem een lange regenachtige dag om alles door te nemen. Bedenk dat vooral de belichtingsinstelling en de kleurtemperatuur interessant zijn. Bijna al het andere werk kan ook met de Gimp gedaan worden.



Extra info

Witbalans en Kleurtemperatuur
Witbalans is de verhouding tussen het mengsel van rood, groen en blauw (=kleurtemperatuur) en de kleur groen.

De term kleurtemperatuur komt oorspronkelijk van het vergelijken van een kleur met het licht dat een zwarte platina bol geeft bij verhitting. De temperatuur van die bol, in graden Kelvin (=absolute temperatuur = graden Celcius+273), is de kleurtemperatuur. In onderstaand lijstje staan de kleurtemperaturen met daarachter de omschrijving.

1200      kaarslicht
2000      schemering
2800      gewone gloeilamp, zonsopkomst en -ondergang
3200      halogeenlamp
3400      filmzon
3500      een uur na zonsopkomst
3500-6500   TL lamp, afhankelijk van de kleurcode op de buis.
5400-6500   flitslicht
5500      daglicht
6000      zonlicht als hij hoog aan de hemel staat
6500      neutraal wit
7000-10000   schaduw of zware bewolking



Het Bayer patroon
De elementen in de beeldchip zijn gevoelig voor óf rood óf groen óf blauw licht. Ze zijn zo gegroepeerd dat ze gemiddeld de juiste kleurindruk opvangen. Dit patroon is genoemd naar z'n uitvinder Bryce Bayer.



Er staan steeds 1 groene, 1 rode, 1 groene en 1 blauwe bij elkaar, dit komt het meest overeen met de kleur gevoeligheid van het menselijk oog.
Om van dit mozaiek pixels te maken zijn er bepaalde rekenmodellen, 1 pixel is hierin niet puur het gemiddelde van de 4 lichtgevoelige elementen, maar ook de omliggende elementen worden meegewogen.
In de praktijk maken de verschillende rekenmodellen of interpolaties nauwelijks verschil, de PPG interpolatie is iets sneller maar dat is seconden-werk.



Wat gebeurt er in de camera?
In de camera zit een beeldchip die lichthoeveelheden omzet in electrische ladingen. Elk elementje van de beeldchip is alleen gevoelig voor rood of groen of blauw licht. Na het maken van de foto worden de ladingen van al die elementjes omgerekend tot getallen en opgeslagen in een tabel. De getallen lopen van 0 = geen licht t/m 4095 = heel veel licht, dat zijn 12 bits.
De elementjes zijn op een bepaalde manier gerangschikt, het zogenaamde Bayern patroon.

De camera software maakt van deze tabel een JPG-afbeelding en doet daarbij het volgende:
  • corrigeert de pixels die gebreken vertonen en corrigeert randverschijnselen die bij een beeldchip horen;
  • rekent alle getallen om, zodat bijvoorbeeld het teveel blauw van een TL-buis of het teveel rood van een gloeilamp verdwijnt, en berekent wat de kleurtemperatuur is;
  • maakt het contrast wat groter door het groen wat te versterken;
  • rekent de getallen 0-4095 om tot veel kleinere getallen 0-255, dat is dus een verlies van ruim 90% !!!!;
  • voegt de drie beeldpunten voor de kleuren rood, groen en blauw samen tot één 24-bits RGB pixel door de gemiddelden te nemen van omliggende beeldpunten;
  • comprimeert het zo verkregen bestand door schijnbaar overbodige informatie weg te gooien.
Voor gemiddelde huis-, tuin- en keukenopnames die niet groter zijn dan 20x30 cm of die bekeken worden op internet of in een “electronische” fotolijst hebben de door de camera gemaakte JPG-afbeeldingen voldoende kwaliteit. Voor foto’s groter dan 20x30 cm is het zelf in de PC bewerken van de RAW bestanden sterk aan te raden om fouten of afwijkingen tijdens de opname achteraf te corrigeren.



Veel plezier!

14
Fotobewerking met GIMP / Retoucheren
« Gepost op: 22 februari 2015, 08:15:07 »
Retoucheren.

Door: FransR
Gimp versie: 2.8, oorspronkelijk voor versie 2.6
Niveau: kennis van het kloonstempel.


Retoucheren (opnieuw aanraken).
In de oude donkere kamer werd een foto tot in de puntjes afgewerkt: rechtzetten, perspectief, belichting, doordrukken/tegenhouden, enzovoort. Pas als laatste, vlak na het glansapparaat werd de foto opnieuw onderhanden genomen om kleine oneffenheden weg te werken met een heel dun penseeltje met zwarte of witte "verf", zoals krasjes in het negatief, vlekjes, een storend haar enzvoort. Dit bewerken buiten de donkere kamer is retoucheren, letterlijk: opnieuw aanraken.

In dit leuke portretje van Paula zit op de rechter wenkbrauw (haar linker oog) een storend krasje, waarschijnlijk een haar. We zullen die even wegwerken.

Kijk eventueel eerst nog even het artikel over het kloonstempel na.

Hier dus Paula:



De streep van dat haartje over haar wenkbrauw is met het kloonstempel heel eenvoudig weg te werken, maar dan zijn er wel een paar aanwijzingen:
  • Zoom flink in tot alleen de wenkbrauw met de streep goed in beeld is:

  • Klik op het kloonstempel of: “Gereedschap” > “Tekenen” > “Klonen” (C).
  • Neem een potlood met een scherpe punt die iets dikker is dan de weg te werken streep.
  • Neem als brongebied een plek iets boven de streep.
  • Neem als doelgebied een plek op de streep, maar in het verlengde van een wenkbrauwhaar, zie de afbeelding hieronder:



Let op: de haren van de wenkbrauw hebben diverse richtingen, dus steeds een nieuw brongebied bepalen en opnieuw de richting van het doelgebied ten opzichte van het brongebied bepalen. Ga zo door tot het hele haar is weggepoetst.

Ziehier het resultaat.



Bij nauwkeurig werken is er echt helemaal niets meer terug te vinden van dit kleine euvel.

Het wegwerken van andere kleine oneffenheden, zoals bijvoorbeeld een pukkeltje in een portret, gaat op nagenoeg dezelfde manier. Zorg dan dat de dekking steeds 100% is omdat er anders kliederwerk ontstaat bij het over elkaar vallen van de doelgebiedjes.





Veel plezier.

15
Huiskamer / Weer eens de resynthesizer plug-in
« Gepost op: 21 februari 2015, 15:29:42 »
Ik heb de juist plug-in van de juiste plek van de registry gedownload.
Ik zie hem staan in de plugin map in zowel usr/ etc als in home/ etc.
Bij aanroepen krijg ik de foutmelding die ook al zo vaak genoemd is:

In de registry heb ik het een en ander trachten uit te vissen, maar ik kom er niet uit:
http://registry.gimp.org/node/27663
Is er een simpele tip?

Oh ja, ook bij "versterken" > "Heal selection" krijg ik de melding dat de Resynthesizer plug-in niet te vinden is...

Pagina's: [1] 2 3 ... 5