De nieuwe Gimp 2.10

• 12 Reacties
  • 339 Gelezen
Gepost op: 7 mei 2018, 11:21:52
Ik had 'm ge´nstalleerd, zag er goed uit enkel...sommige vensters staan nog in de Engelse benaming. Kan ik dit zelf veranderen ? De tutorials die ik volgde waren allen in't Nederlands zodat ik mezelf genoodzaakt zag om de "oude" Gimp er terug op te zetten want de benamingen waren anders en de tut's klopten niet meer...
Of is het wachten op een update om alle vensters in't Nederlands te krijgen ? Of heb ik als beginner iets gemist in de instellingen ?
*

Offline FransR

• 1670
Gepost op: 8 mei 2018, 08:32:43
Helaas is de vertaling nog niet compleet
Gimp volgt de taal van het operating systeem, dus het meeste zal begrijpbaar zijn, en na een volgende uitgave wordt dat steeds meer.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 9 mei 2018, 19:57:38
Daarnaast is het een en ander wat gewijzigd t.o.v. de "oude". Kijk dus niet gek op als het soms net iets anders gaat.
Houd er verder rekening mee dat sommige plugins/scripts niet meer willen werken. Op gimpchat staan er al een paar die aangepast moeten worden.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 13 mei 2018, 13:49:43
Bedankt, het zal nog even voortdoen zijn met de "oude" tot de gewenste tut's verschijnen van de nieuwe ;) Het is zowieso al niet gemakkelijk en wanneer je nog maar een beginner bent en je krijgt zo'n update :) Maar het zal wel lukken, las ergens  : wat je wilt kun je ;)
Gepost op: 17 mei 2018, 20:08:21
Ergens hier op dit forum staat een lijst met vertalingen, kun je v2.10 toch blijven gebruiken ;)
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 21 mei 2018, 13:03:20
Het bureaublad icoon vermeldt gimp 2.10 het openingsplaatje vermeldt 2.8 ! ??
Gepost op: 21 mei 2018, 13:07:06
Openen van een bestand : op een partitie van de HD : eerst invoeren bv. D:\ na de klik op \ komen de onderliggende mappen
Selecteren en klikken en die map opent met de onderliggende mappen cq bestanden.
Maar hoe dan terug ? Moet je dan weer opnieuw beginnen ?
Gepost op: 21 mei 2018, 16:35:56
@gait38
je antwoord staat in het verkeerde topic maar dat terzijde.

Neen je hoeft niet opnieuw te beginnen. Tegen de bovenrand zie je waar je zit in de directory. Door op een van de tussenliggende mappen te klikken kun je heel snel schakelen in je directoryboom.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 24 mei 2018, 12:24:00
Zojuist de versie 2.10.2 ge´nstalleerd. Nu blijkt dat de ge´nstalleerde versie 2.10 vol bugs zat en ik er dus geen kant mee op kon.
Voor dat ik 2.10.2 heb ge´nstalleerd heb ik wel de oude versie 2.10 grondig verwijderd !!
De plug in G'Mic installeerde ook zonder problemen.
Ik kan niet vinden of BIMP voor Gimp nu ook goed gaat. Ik heb een site gezien waarop gemeld werd dat BIMP onder 2.10 mislukte, maar onder 2.10.2 wel goed ging.
Dat was ook mijn ervaring en dan verwijderen is een hele klus !
Maar zijn er meer berichten dat BIMP voor Gimp 2.10.2 wel goed gaat ?
Alles onder windows 10 64 bits.

Dank voor de aandacht en reactie
Groeten
Gerard
Gepost op: 25 mei 2018, 20:09:52
Kijk/zoek eens op het gimpchat forum.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 13 juli 2018, 10:51:01
Aloha gimpers, ik hoop dat ik jullie een paar vragen mag stellen over gimp 2.10.4 want ik heb een paar kleine issues waarvan het nog niet gelukt is om ze op te lossen, ondanks lezen, zoeken en bekijken van diverse videootjes.

A) In 2.10 is er een nieuwe tool is toegevoegd, de "Handle Transformation" tool waarmee je allerlei nieuwe vormen kunt maken. Ik krijg zelf het idee dat het daarmee ook mogelijk moet zijn om een afbeelding over zijn Y as te kunnen laten roteren, dus niet met de klok mee/tegen maar echt om de Y as, als een soort 2D of 3D effect. Het gaat mij niet om de diepte (3D) maar stel dat ik een afbeelding heb, genomen schuin van voren. Nu wil ik heel graag deze afbeelding zo laten draaien alsof je er recht van voren tegenaan kijkt. Dat lukt mij niet en zoekend naar tutorials en beschrijvingen kom ik met 2.10.4 niet verder. Is dit wel mogelijk? Of kan dit niet en heb ik daar andere software voor nodig? En zo ja, welke "freeware" software kan daar goed voor gebruikt worden?

B) Een selectie maken met met de Lasso tool is op zich geen probleem maar het lukt mij niet om die te bewerken. Met 2.8 kon ik een vrije selectie maken en door puntjes te zetten en vervolgens te sluiten en had je die bepaalde selectie. Wanneer dat bewerkt gaat worden krijg je de "lopende miertjes". Inmiddels heb ik begrepen dat bij de versie 2.10.4 nog geen "lopende miertjes" worden maar ik kan nog steeds die selectie niet bewerken. (overigens een rechthoekige selectie bewerken is wel mogelijk, net als een ovale selectie, daar heb ik weer geen probleem mee en die selecties worden ook keurig netjes aangegeven met de "lopende miertjes".

Net zoals bij 2.8 probeer ik hetzelfde bij 2.10.4 en naar mijn idee maak ik geen selectie, in ieder geval kan ik die selectie niet bewerken. Misschien heb ik ergens in de instellingen iets verkeerd ingesteld? (alhoewel ik niet veel veranderd heb aan de instellingen) Maar een vrije selectie maken (lasso tool heet dat toch??) lukt mij wel maar het bewerken ervan zoals kopiŰren, plakken, vullen met een kleur e.d. lukt mij niet. Erg vervelend want een selectie bewerken is iets wat ik heel veel gebruik. Nu heb je bij die vrije selectie de zogenaamde Modus, ook daar heb ik verschillende instellingen geprobeerd maar dat allemaal biedt geen soelaas. Waar en wat doe ik fout??

C) Nu heb ik nog een klein dingetje, eigenlijk best erg zoiets en ook nu weer het e.e.a. geprobeerd. Zijn de mogelijkheden van de dokbare vensters veranderd / gewijzigd? In de vorige versie had ik links en rechts twee losse dokbare vensters, links het gereedschap en gereedschapopties en aan de rechterkant de lagen, paden, lettertype etc. Nu heb ik ze vast aan mijn canvas maar dat vindt ik niet prettig. Maar wanneer ik ze los op het canvas leg en ik bewerkingen uitvoer, verdwijnen elke keer die beide vensters....heel gek. Iemand een tip of oplossing hiervoor?

Alvast bedankt!
Gepost op: 13 juli 2018, 12:54:50
@ Squadracorse,

Citaat
C) Nu heb ik nog een klein dingetje, eigenlijk best erg zoiets en ook nu weer het e.e.a. geprobeerd. Zijn de mogelijkheden van de dokbare vensters veranderd / gewijzigd? In de vorige versie had ik links en rechts twee losse dokbare vensters, links het gereedschap en gereedschapsopties en aan de rechterkant de lagen, paden, lettertype etc. Nu heb ik ze vast aan mijn canvas maar dat vindt ik niet prettig. Maar wanneer ik ze los op het canvas leg en ik bewerkingen uitvoer, verdwijnen elke keer die beide vensters....heel gek. Iemand een tip of oplossing hiervoor?

* heb je al geprobeerd om via het menu: Vensters > Enkel Venstermodus ... te 'ontvinken' Ún daarna Gimp opnieuw op te starten ? dan start Gimp terug op met de 'losse' Vensters die je, zoals je wenst op een ander (extra) scherm (of plaats op het scherm als je een groot-formaat scherm hebt) kan 'dokken'/plaatsen.

Citaat

A) In 2.10 is er een nieuwe tool is toegevoegd, de "Handle Transformation" tool waarmee je allerlei nieuwe vormen kunt maken. Ik krijg zelf het idee dat het daarmee ook mogelijk moet zijn om een afbeelding over zijn Y as te kunnen laten roteren, dus niet met de klok mee/tegen maar echt om de Y as, als een soort 2D of 3D effect. Het gaat mij niet om de diepte (3D) maar stel dat ik een afbeelding heb, genomen schuin van voren. Nu wil ik heel graag deze afbeelding zo laten draaien alsof je er recht van voren tegenaan kijkt. Dat lukt mij niet en zoekend naar tutorials en beschrijvingen kom ik met 2.10.4 niet verder. Is dit wel mogelijk? Of kan dit niet en heb ik daar andere software voor nodig? En zo ja, welke "freeware" software kan daar goed voor gebruikt worden?

* probeer eens: de filter:  G'MIC-GTK --> zie bijlage 1. (desnoods eerst installeren via Synapticpakketbeheerder)

Citaat
B) Een selectie maken met met de Lasso tool is op zich geen probleem maar het lukt mij niet om die te bewerken. Met 2.8 kon ik een vrije selectie maken en door puntjes te zetten en vervolgens te sluiten en had je die bepaalde selectie. Wanneer dat bewerkt gaat worden krijg je de "lopende miertjes". Inmiddels heb ik begrepen dat bij de versie 2.10.4 nog geen "lopende miertjes" worden maar ik kan nog steeds die selectie niet bewerken. (overigens een rechthoekige selectie bewerken is wel mogelijk, net als een ovale selectie, daar heb ik weer geen probleem mee en die selecties worden ook keurig netjes aangegeven met de "lopende miertjes".

* de modus aan rechterzijde al eens geprobeerd ? zie bijlage 2.

Succes.
Groet,
klokke.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 13:15:06 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
*

Offline FransR

• 1670
Gepost op: 13 juli 2018, 16:37:06
@Squadracorse

Ad A): draaien en vervormen kan het canvas niet, wel de erop liggende lagen. Leuk gereedschap die transformation tool.
Ad B): het lasso gereedschap heeft in gimp 2.10 een (nog?) klein manko: na sluiten zie je geen selectie, maar die is er wel: klik na sluiten op een willekeurig ander gereedschap, zelfs op het vergrootglas en je ziet de selectie.
Wat je wilt, dat kun je!