Voorgrond selectie gereedschap

• 11 Reacties
  • 17636 Gelezen
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 23 februari 2013, 14:06:30
Voorgrond selectie

Dit artikel is geschreven door FransR
en is gebaseerd op Gimp 2.8.
Op 11-2-2015 aangepast naar Gimp 2.8.10.

Om een onderdeel uit een plaatje te halen zijn er de selectie werktuigen: toverstok, kleurenkiezer, lasso, schaar, enzovoort.
Maar voor lastige plaatjes is de "Voorgrond selectie" (of de "SIOX-tool") (bijna) perfect.
SIOX is de afkorting van het Engelse Simple Interactive Object eXtraction. Vrij vertaald: Op interactieve manier onderdelen vrij maken.

Samenvatting
  • Plaatje openen en het voorgrond selectie gereedschap activeren.
  • In het plaatje is de lasso te zien, kies daarmee ruim de omtrek van het deel dat vrijgemaakt moet worden.
  • Nu wijzigt de cursor in een penseel. Schilder alle belangrijke kleurverschillen.
  • Bijna of helemaal tevreden: toets <Enter> en de selectie is te zien.
  • Eventueel met andere selectie hulpmiddelen nog verder verfijnen.
De voorgrond selectie is een handig gereedschap, maar alle zandkleurige haren van een kameel in een zandwoestijn selecteren zal niet makkelijk zijn.

Voor deze beschrijving gebruik ik de foto van een hond tussen allerlei voeten. De hele foto heeft een zware verkleuring en ook de voeten en sandalen leiden af. Met het voorgrond selectie gereedschap zal ik de hond uit de foto knippen en daarna bewerken.
In dit artikel heb ik alle afbeeldingen verkleind van 2300 naar 300 pixels breed.

Alle bewerkingen voor de voorgrond selectie zijn voor de Gimp samen 1 bewerking en kunnen daarom tijdens het werken niet ongedaan gemaakt worden.
  • Gebruik de Esc-toets om terug te gaan naar het begin van de bewerking.
  • Het kiezen van een ander gereedschap, zelfs het inzoomen of het instellen van voor- of achtergrondkleur onderbreekt de bewerking. Zorg dus dat alles goed is ingesteld en zoom zo nodig vooraf in.
Stappen
Stap 1: Open de foto.
  • Open de foto en zoom in tot de voorgrond goed in beeld is.
  • Klik in het gereedschapsvak op het voorgrond-selectie gereedschap:   &voorgrond_selecteren;
  • Verander nog even niets in de opties.
Stap 2: De eerste ruwe selectie.
  • Op de foto is de muisaanwijzer veranderd in een lasso.
  • Maak met een paar muisklikken een ruwe selectie van het voorgrond object. Niet te nauwkeurig werken, dat komt straks wel.
  • Sluit de lasso door op het beginpunt te klikken. In 5 klikken is er een soort hondenhok getekend.
Hieronder het eerste resultaat. Wat binnen de selectie zal vallen is doorzichtig-blauw. (Vanaf versie 2.8.6 is wat buiten de selectie zal vallen donkerblauw)

Stap 3 : De hond selecteren.
  • De cursor is veranderd in een rondje van het penseel.
  • Schilder in 1 beweging een lijn over alle kleuren van de hond, de bruine kleur van de neus en het rood van de bek.
  • Niet al te precies en niet de hele hond, dat kost alleen maar tijd en moeite. Zie het voorbeeld hieronder.

NIET de Enter-toets indrukken!
  • Laat dan de linker knop van de muis los.
    Gimp gaat nu rekenen, dat is te zien aan het klokje midden op het beeld.
    Dan blijkt de blauwe markering al heel aardig op de hond te passen.

Stap 4: Het verfijnen van de voorgrond markering.
Diverse stukjes van de hond hebben nog wat blauwe vlekken, zoals op de neus en bij de ogen. Schilder ze op dezelfde manier weg als in stap 3. Herhaal dat zonodig tot de hond geen blauwe vlekjes meer heeft.
Let op: nog steeds de Enter-toets NIET indrukken!

Stap 5: De achtergrond corrigeren.
Een stukje achtergrond is nog bij de hond aangesloten, zoals de witte voet naast het rechter oor.
  • Klik in het optieveld op het keuze-rondje "Achtergrond".
  • Schilder nu over de voet en andere delen die naar de achtergrond moeten verdwijnen.

• Laat de muis los, Gimp gaat weer rekenen.
    De voet is nu in het donker blauwe masker verdwenen.

Stap 6: Nog meer verfijnen.
Waarschijnlijk ben je nog niet helemaal tevreden met de voorlopige selectie, daarom zo nodig stap 5 herhalen. Eventueel ook stap 4 herhalen maar dan eerst het keuze-rondje "Voorgrond" aanklikken.

Stap 7: Het maken van de uiteindelijke selectie.
Druk nu pas de Enter-toets in. En oeps, de hond is geselecteerd.

Stap 8: De puntjes op de i.
Ondanks de voorgaande stappen zijn er nog kleine stukjes niet geselecteerd, zoals hier met groene cirkeltjes aangegeven.

Gebruik een willekeurig selectie gereedschap of het snelmasker om de laatste details in de selectie te zetten of er juist uit te halen.
Snelmasker: (Shift+Q) schilder met wit alle vlekjes die bij de selectie horen en met zwart alles wat er juist niet bij hoort.
Beoordeel het resultaat door het snelmasker uit te schakelen (k Shift+Q).
Zonodig nog een paar keer herhalen, eventueel inzoomen.
Het eindresultaat zal een perfecte selectie rondom de hond zijn.
Doe nu met deze selectie wat de opzet was: kleur corrigeren of een andere achtergrond geven.

Toepassingen
In de afbeelding hieronder staan drie honden naast elkaar.
De uitgeknipte hond lijkt wat strak uitgeknipt, dit komt door het verschalen. De originele afbeelding was 2300 pixels breed.

• Links alleen de hond:
    • "Selectie" > "inverteren"
    • Druk op de "delete"-knop en de hond staat los van de achtergrond.
  • In het midden een bewerkte kopie: de hond is wat lichter gemaakt en de verkleuring is wat verzwakt.
    De selectie (de hond) is als laag bovenop het origineel geplaatst: Ctrl+C en Ctrl+V.
    De laag met het origineel is iets donkerder gemaakt, maar verder niet gewijzigd.
  • Rechts de hond op een andere achtergrond.

Instellingen in de opties.
Hieronder een overzicht van de instelmogelijkheden van de voorgrond selectie:

• De voor- en achtergrond kleuren.
    Deze hebben geen enkel invloed op het resultaat maar helpen bij het overzichtelijk houden van het werk.
    De kleuren instellen vr het activeren van het selectie gereedschap.
    Mijn persoonlijke smaak is groen als voor- en rood als achtergrondkleur.
  • De modus van elke selectie  met van links af:
    • De normale selectie. Een vorige selectie wordt hiermee ongedaan gemaakt.
    • Toevoegen. Klik hierop om iets aan de bestaande selectie toe te voegen. Of de Shift-toets indrukkken.
    • Verwijderen. Klik hierop om iets uit de bestaande selectie te nemen. Of de Ctrl-toets indrukken.
    • Doorsnede. De selectie wordt het gemeenschappelijke deel van de bestaande en de nieuwe selectie. Of de Shift+Ctrl indrukken.
  • Aaneensluitend.
    Aan de hand van een aantal paddenstoelen zal ik dit behandelen.
    In onderstaand voorbeeld staan de paddenstoelen los van elkaar.

Net zoals bij de hond in het voorgaande voorbeeld is er ook hier weer een ruime omtrekkende beweging met de lasso gemaakt:

Na het kleurkiezen op 1 van de paddenstoelen zal alleen die ene paddenstoel geselecteerd worden omdat in het optieveld standaard de vink aanwezig is voor "Aaneensluitend".

Door het vinkje uit te zetten worden alle paddenstoelen binnen het voorgrond masker geselecteerd, dus ook als ze niet aaneensluitend zijn.

• Voorgrond markeren en Achtergrond markeren.
    In de stappen 4, 5 en 6 is dit al ter sprake gekomen: met het keuze-rondje "Voorgrond markeren" worden delen aan de voorgrond toegevoegd. Met het keuze-rondje "Achtergrond markeren" worden delen vanuit de voorgrond selectie naar de achtergrond "gegumd".
  • Penseeldiameter.
    Voor grote onderwerpen of grote foto's kies dan een dik penseel om makkelijker de kleurbepaling te kunnen doen.
    Voor heel kleine details kan het dunste penseel handig zijn.
  • Zachtheid.
    Een vreemd woord. Als in de voorgrond kleine gaatjes zitten kunnen met deze keuze de gaatjes meegenomen worden in de voorgrond:
    • Bij een kleine zachtheid van 0 worden alleen gaatjes van 1 pixel in de voorgrond meegenomen.
    • Bij een grote zachtheid van 8 worden ook gaatjes tot 3 pixels in de voorgrond meegenomen.
  • Voorbeeldkleur.
    Dit is de kleur van het masker. Alles met deze kleur valt binnen de selectie.
    Gekozen kan worden uit blauw, groen en rood. De kleur is persoonlijk en heeft geen invloed op het resultaat.
  • Kleurgevoeligheid.
    Hier zijn de waarden volgens het Lab-kleurenprofiel instelbaar.
    • L is de kleurintensiteit;
    • a is de kleurwaarde voor rood-groen;
    • b is de kleurwaarde voor geel-blauw.
    Alle waarden zijn instelbaar van 0 tot 1000.
    Voor de ervaren gebruiker zitten hier uitdagingen om de toepassing van het gereedschap te verbeteren.
    Probeer bijvoorbeeld eens een rode dahlia los te maken en speel met de diverse waarden.
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2016, 09:31:33 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 23 februari 2013, 19:37:13
Mooie tut, ik zou nog eens kijken naar je BB-codes, ergens gaat het geloof ik een beetje fout ;)
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 24 februari 2013, 18:29:55
Ja, daarom had ik aan het begin ook in koeienletters aangegeven dat het een ontwerp was.
Het is een vrij lang platte-tekst document waardoor het overzicht over de codes wat lastig was.

Op 1 plaatje na zijn nu alle plaatjes aanwezig en zijn alle BB codes zoals ze horen te staan.
Morgen zal ik nog eens kritisch kijken en nog wat kleine correcties/aanvullingen plaatsen.

Vanochtend afgemaakt.
Iedereen succes met het uitknippen!

Frans

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2013, 08:08:00 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline gina

• 20
Gepost op: 7 juni 2013, 14:55:42
Ha Frans, ik ben op zich goed bezig met je tut, alleen ik krijg de selectie aan het eind van de hond niet weg wat weg moet en wat moet blijven dat wordt dan blauw
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 8 juni 2013, 08:15:07
In welke stap ben je bezig, want ik begrijp je vraag niet helemaal?
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 8 juni 2013, 17:21:46
Mooie tut, zal ik vaak gebruiken als ik weer eens iets vergeten ben.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 9 augustus 2013, 10:48:45
Hallo, ik ben geheel nieuw, werk voor het eerst met GIMP en ook verder geen enkele shop ervaring. Tot en met de enterknop lukt alles, maar dan krijg ik de achtergrond niet weg of de geselecteerde niet in een nieuwe laag. Ik snap ook niet welke knop je bedoelt met radio knop.
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 9 augustus 2013, 19:16:23
In de computerwereld is een radio-knop een rondje waarin bij aanklikken een zwarte stip komt te staan.
Dat is nummer 4 in de "Instellingen en opties".

Maar als je al zover bent dan is de voorgrond dus al geselecteerd en is het alleen nog even iets doen met die voorgrond.
Dus eruit knippen of de selectie inverteren en de achtergrond eruit knippen. Enzovoort.

Als het niet lukt zeg dan even in welke stap het mislukt.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 27 oktober 2013, 16:28:02
Super handige tutorial!
Ik krijg alleen het beeld niet geselecteerd als ik op enter druk... Alles wordt dan weer 'normaal' ipv dat er een selectierand om de afbeelding verschijnt.
Wat doe ik verkeerd?
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 28 oktober 2013, 07:44:42
Dat is wel heel erg jammer van al het werk.... :(
Maar wat is er tot de "Enter-toets" wel goed gegaan?
Werk je met meer lagen en is de juiste laag aktief?
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 23 februari 2014, 10:40:25
Beste,
Ik heb hetzelfde probleem als Amigone.
Als ik op enter druk, wordt alles terug normaal, er verschijnt geen selectie.
Is er iets verkeerd ingesteld?
vriendelijke groeten,
Elke
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 23 februari 2014, 13:33:58
In de beschrijving heb ik pas in stap 7 staan dat de enter-toets aangeraakt mag worden.
Kan het zijn dat ge al eerder de enter-toets hebt ingedrukt of dat ge misschien niet hebt gewacht tot de Gimp was uitgerekend?
Wat je wilt, dat kun je!