Fruitgezicht

• 11 Reacties
  • 10899 Gelezen
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 5 mei 2012, 20:54:04
Geschreven door: Leendert.
Getest in: GIMP 2.6
Voor: Beginners en gevorderden

In dit artikel gaan we leren hoe je een fruitstuk een gezicht kan geven.

Ik gebruik deze appel: http://morguefile.com/archive/display/119571
En dit gezicht: http://morguefile.com/archive/display/133847

1. Ik open als eerste de afbeelding met de appel ("Bestand" -> "Openen"). Daarna schaal ik deze even naar 1200px breed ("Afbeelding" -> "afbeelding schalen")

2. we openen nu de afbeelding met het gezicht als laag: "Bestand" -> "Openen als lagen", zoek de juiste afbeelding op en open deze.

Om te zien wat we doen zetten we de dekking van deze laag (de bovenste laag dus) even op 60. (in het venster "Lagen")

3. We zien dat het gezicht te groot is in verhouding met de appel, we gaan deze laag dus schalen.
Ga naar: "Laag" -> "Laag schalen". Kies een breedte van 2300px en klik op "Schalen".

4. Het gezicht heeft ook niet de juiste hoek. We moeten de laag dus iets gaan draaien.
Neem dus het gereedschap "draaien" (Shift + R)en draai het gezicht in de juiste hoek (zie de afbeelding van de appel).
Sleep de laag daarna met het gereedschap "Verplaatsen" naar de juiste plaats.

5. We kunnen nu de dekking van de laag weer op 100 zetten.
Pak daarna het lasso selectie gereedschap en maak een selectie om het gezichtje heen (om de ogen neus en mond)
op deze manier:

6. ga naar "Selecteren" -> "Inverteren", "Bewerken" -> "Wissen", "Selecteren" -> "Niets"

7. pak nu de gum, en kies een groot penseel uit met zachte randen.
Schilder hiermee over de randen van het gezichtje zodat deze zacht overlopen

8. Ga nu naar "Laag" -> "Laag dupliceren", en zet de modus van deze nieuw laag (de bovenste) op "Korrel toevoegen" (In het dialoogvenster lagen)

9. Selecteer daarna weer de middelste laag. En ga naar: "Laag" -> "Masker" -> "Laagmasker toevoegen", klik op het venster wat verschijnt op "Toevoegen".

10. Vul nu heel deze laag met zwart. (als de achtergrondkleur nog op zwart staat en er geen selectie actief is: "Bewerken" -> "Vullen met AG-Kleur".

11. Pak nu een penseel en ga nu nauwkeurig met wit de ogen en de mond + lippen inkleuren. (zoom een beetje in om het beter te kunnen zien).
Als je ergens uitschiet kun je dat stukje door middel van met zwart te schilderen weer ongedaan maken.
Als je het fijner vind kun je ook een selectie maken van de ogen en mond en deze daarna vullen met wit.

we zijn klaar:

« Laatst bewerkt op: 5 maart 2015, 08:24:34 door FransR »
Gepost op: 6 mei 2012, 17:40:06
Helemaal te gek. Gewoon prachtig.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 22 augustus 2013, 15:43:16
Ik wil deze oefening maken, maar bij nr.8 vind ik niet "korrel toevoegen".  Kan iemand mij verder helpen.
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 22 augustus 2013, 18:59:26
Gebruik je een Engelse versie van Gimp?

Uit het blote hoofd... korrel toevoegen is dan grain merge.
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 23 augustus 2013, 07:48:41
In het lagen-venster staat helemaal bovenin (onder de tabjes) "Modus".
Klik op het woordje "Normaal" en je ziet een keuzelijst. Daar staat "Korrel toevoegen" op de 16e plaats van boven.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 23 augustus 2013, 16:11:54
Bedankt !  gevonden

Ik ben een beginneling en daarom wil ik nog even vragen:  bij nr.10 = de middelste laag met zwart vullen ??
hier zit ik nog vast.
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 23 augustus 2013, 18:07:43
Tja, het is eigenlijk heel duidelijk dacht ik, ook voor beginners.
Na stap 8 zouden er 3 lagen in het lagen-venster moeten staan.
Klik op de naam van de middelste laag en voer stap 10 uit.

Als het goed is zie je nu het lagen-venster zoals onder het laatste plaatje is afgebeeld: de middelste laag heeft een zwart veldje waarop de penseelstreken van stap 11 te zien moeten zijn en tegelijkertijd zie je het gezicht in de appel ontstaan.

Succes.
O ja, probeer er zelf uit te komen, want ik ben dit weekend waarschijnlijk niet bereikbaar.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline Caroline

• 312
  • Imagination has no limits.
Gepost op: 5 september 2013, 21:26:42
tis maar snel snel gedaan (en dat zie je wel)
maar tis toch nog redelijk goed vind ik  ;D
leuke tutorial trouwens

ava by me
sig by sam
Gepost op: 6 september 2013, 10:20:26
Mooi gezicht heb je 8)
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline Caroline

• 312
  • Imagination has no limits.